Byta träns mellan momenten?

Sv: Byta träns mellan momenten?

det är givetvis inte OK om vi ska börja tolka regler bokstavligt... men det är ju inte så att man leder runt hästen med bara en tygel om halsen på den precis :smirk:

Okej, med snäll och cool häst funkar det nog super:angel:

Oavsett häst som jag haft så har det aldrig varit några problem att byta träns. Och jag har haft en massa olika i olika temp. De skall ju trots allt lyda dig så pass att de ska stå stilla så länge så du hinner byta träns etc.

Annars så är det kanske dags att uppfostra innan man åker på tävling ;)

Oavsett häst som jag haft så har det aldrig varit några problem att byta träns. Och jag har haft en massa olika i olika temp. De skall ju trots allt lyda dig så pass att de ska stå stilla så länge så du hinner byta träns etc.

Annars så är det kanske dags att uppfostra innan man åker på tävling ;)

Kommer osökt in på att man kanske kunde ha hästen så uppfostrad att den kan hanteras i grimma även i Sverige :devil:

Jag tror att vi är ganska många som inte har problem med det.... och omvänt - de som inte kan hantera sin häst i grimma, :eek: kan de hantera den i träns?

jag håller med dig helt. på de internat. tävlingar jag varit på har det inte varit några problem öht med hästar i grimma.
kanske man skulle se till att uppfostra hästen om det var så att man fick ha den i grimma (för ingen skulle väl ta hästen i grimma om de visste att de inte kunde hantera den i det) - det är ju trots allt mkt mer smidigt med grimma än med träns...

*kl*

Liten fråga om tolkning av tr.
På de få tävlingar (ft) jag har varit på i år så har det varje gång varit någon som bundit sin häst i trailern med grimman över tränset. Är det verkligen tillåtet? Visst, hästen har ju träns på sig men......
Var inte så kul när en av hästarna slet sig (ryttaren var framme i bilen) och sprang rakt på mig och min hingst som stog ett par transporter bort. Nu är ju min häst väldigt snäll men nästa gång kanske det smäller.

Ja det får man men jag anser då att om man tävlar dressyr ska man ha en häst som ej behöver ridas med pullagrimma. Pullagrimman är tillför hästar som drar mycket och är enormt heta ! Men har blivit mer och mre en mode grej !

Ja det får man men jag anser då att om man tävlar dressyr ska man ha en häst som ej behöver ridas med pullagrimma. Pullagrimman är tillför hästar som drar mycket och är enormt heta ! Men har blivit mer och mre en mode grej !

Modegrej eller inte så är de bra för hästar som har problem av att "engelsk grimma" trycker mot kindtänderna och som har för kort mun/näsborrarna för högt upp för "remontgrimma".
Enda modegrejen är i så fall att vi nu är mer medvetna om vilka problem hästen kan få i munnen, det var ju inte så länge sedan alla red med långa, tjocka, två-delade bett..... :angel:

På int så är det ok med grimmor samt att binda i släpen...

och vi blev tillsagda i Dk när vi var där och tävlade (nationell) att vi inte fick ha hästarna stående i lastbilen/släpen under dagen. Däremot gick det bra att binda utanför. :idea:

Kommer osökt in på att man kanske kunde ha hästen så uppfostrad att den kan hanteras i grimma även i Sverige :devil:

Jag tror att vi är ganska många som inte har problem med det.... och omvänt - de som inte kan hantera sin häst i grimma, :eek: kan de hantera den i träns?

fast jag tror att förbudet egentligen kom till därför hästarna kom lösa när man tränsade/tränsade av. Dvs för dålig kunskap om hur man gör :eek:

På int så är det ok med grimmor samt att binda i släpen...

och vi blev tillsagda i Dk när vi var där och tävlade (nationell) att vi inte fick ha hästarna stående i lastbilen/släpen under dagen. Däremot gick det bra att binda utanför. :idea:

i know, och som sagt har det aldrig varit några problem med lösa hästar etc där jag har varit iaf :idea:

men på vilket sätt skulle det vara bättre att bara få binda utanför egentligen :confused:

fast jag tror att förbudet egentligen kom till därför hästarna kom lösa när man tränsade/tränsade av. Dvs för dålig kunskap om hur man gör :eek:

Oooo...nej inte då:angel: på förbundet och i distrikten hade man på den tiden (och har i vissa fall än:o)en hysterisk tro på att med träns håller man även den vildaste häst och i grimma är man chanslös :eek:, ni skulle bara veta hur det låter på en repititionskurs för domare / ÖD :bow:

kl..

är det tillåtet att öht byta träns utanför transporten?:idea:

blev lite förvirrad nu, som sagt så blir det ju ganska tajt när man har 30 minuter på sej att byta utrustning och hoppa fram..

Liknande trådar

Hemmet Om en säng är lite för mjuk hjälper det då att byta bäddmadrass? Det är en kontinentalsäng i ett litet större mått så jag känner inte...
2
Svar
35
· Visningar
804
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 459
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
945
Senast: ufot
·
Gnägg Hej, då min häst inte finns mer 😥skulle jag vilja byta häst på Equilab. Har provat radera gamla namnet där men det går inte? Hur gör...
Svar
4
· Visningar
512
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V