Byta tränare?

Sv: Byta tränare?

Jag hade bytt tränare.
Min tränare sitter upp på hästrane, delvis för att få en känsla av hur de faktiskt känns. samt för att hjälpa till o lösa eventuella problem. när han har suttit av har hästarna alltid kännts kanon o de har varit en fröjd att se varje gång. 4 olika hästar har jag tränat med för honom och den efekten har jag fått med alla.

Min tränare tycker jag är toppen, delar nog nästan alla åsikter om hästar generellt och vi har ganska likasynsätt på saker och ting. Hon är en utav de absolut bästa pedagoger jag överhuvudtaget träffat, har bra övningar, är väldigt duktig på att lära ut kring ryttarens sits och inverkan osv. jag tycker hon är toppen! Men hon rider inte kontinuerligt längre, är dock verksam och har en liten avelsverksamhet och tränar flera ekipage i stort sett dagligen.

Hon är visserligen dressyrdomare och har en gedigen bakgrund som ryttare men är kanske inte i skick att sitta upp och kunna rida till elevernas hästar om problem uppstår Men är väldigt duktig och pedagogisk och lyckas ofta reda ut saker och ting väldigt bra. För mig är dessa egenskaper viktigare, och det är viktigare att jag som ryttare utvecklas och inte att min tränare ska sitta och rida min häst.

Däremot har jag en annan tjej som hjälper mig ibland och rider min häst och det fungerar bra. Man kan lösa saker och ting på flera sätt även om just tränaren kanske inte kan rida igenom hästen om den inte fungerar.

För mig är det viktigare att tränaren är bra på flera plan är bra på att lära ut och förmedla sin kunskap, dennes personlighet osv. , jag tycker du ska fundera på om du får ut det Du vill genom din tränare och vad som är rimligt att man kan förvänta sig. Samtidigt är det otroligt nyttigt och givande dock att åtminstone prova sig fram och rida för lite olika folk för att skapa sig en egen uppfattning om vad god ridning är osv. anser jag.

Jag råder dig till att gå på din magkänsla, byt tränare om du känner för det - Men är det enbart för att din tränare kanske inte "klickar" och kan rida hästen bättre en Du själv , men att det stämmer och du får ut mycket utav träningen i övrigt så kan det ju vara lite synd kan jag tycka.

Blev lite otydligt inlägg kanske :p skyller på att jag är trött, men du får helt enkelt prova dig fram och lita på din magkänsla! Man brukar känna på sig när man hittat rätt, lycka till :)

Det finns oerhört duktiga tränare som av olika anledningar inte själva kommit till toppen, liksom det finns oerhört duktiga ryttare som aldrig skulle kunna bli bra tränare.

//Cecilia :)

Ja, precis, då är vi ju helt överrens, eller? Det jag skriver är att, för min del, måste tränaren bevisat sin skicklighet inom sitt yrke, antingen genom egna meriter eller elevers meriter. Men jag garanterar dig att ingen, inte en enda, GP-ryttare (nu när vi diskuterar världseliten) tränar för en tränare som varken ridit på den nivån själv ELLER har elever som lyckats bra på den nivån... För, allvarligt talat, vad skulle det tillföra? Samma sak går att översätta ner på lägre nivåer tycker jag. Om du själv t.ex. tävlar MSV och siktar uppåt, skulle du då välja en tränare vars egna meriter sträcker sig till LA och vars övriga elever befinner sig på ungefär LB-nivå...?

Ja, precis, då är vi ju helt överrens, eller? Det jag skriver är att, för min del, måste tränaren bevisat sin skicklighet inom sitt yrke, antingen genom egna meriter eller elevers meriter. Men jag garanterar dig att ingen, inte en enda, GP-ryttare (nu när vi diskuterar världseliten) tränar för en tränare som varken ridit på den nivån själv ELLER har elever som lyckats bra på den nivån... För, allvarligt talat, vad skulle det tillföra? Samma sak går att översätta ner på lägre nivåer tycker jag. Om du själv t.ex. tävlar MSV och siktar uppåt, skulle du då välja en tränare vars egna meriter sträcker sig till LA och vars övriga elever befinner sig på ungefär LB-nivå...?

Jag instämmer helt i det du skriver här :)

/Cecilia :)

Hmm.
Förstår din tankegång men tycker snarare det har att göra med att tränaren inte rider som DU vill ha hästen - hur vet man då att man är på väg åt rätt håll? Det där med att hon red med kortare hals och drev på mer.

Min egen tränare rider inte öht (pga skada) och har inte kommit så jättelångt resultatmässigt heller. Men är pedagogisk och har bra öga. Från marken jobbar hon hästen bra.
Jag uppskattar ATT en tränare är villig att sitta upp på hästen för att känna vad man har att tampas med (fast inte den nuvarande vardagstränaren givetvis) och helt ärligt så skulle jag inte fästa mig så mycket vid om tränaren inte rider bättre än mig. Men så har jag en kuse som blir stressad av nya ryttare. Inte av alla, men många, och inte särskilt kopplat till ryttarens skicklighet.

Det viktigaste tror jag är att ifrågasätta. Tränaren kan säga en sak men du uppfattar på ett helt annat sätt än vad tränaren menade. Ett missförstånd uppstår lätt. Om man inte frågar och diskuterar kan det vara svårt att göra rätt i alla lägen tror jag.

Jag hade inte bytt tränare för att tränaren inte rider bättre än vad du själv gör. Det är inte det tränaren har som jobb att göra. Din tränares jobb är att få dig och hästen att bli bättre tillsammans!

En bra tränare ser vad som behöver ändras på, vilka små detaljer som blir stora problem, vad ni har för olater och vad som kan förbättras. En bra tränare behöver inte vara en bra ryttare, men en bra tränare måste ha ett bra öga och kunskap i hur ett ekipage ska se ut. Dessutom måste en bra tränare kunna lära ut och vara pedagogisk!!

Jag är en bättre tränare än vad jag är ryttare. Det har inte alltid varit så, men just nu är det så. Min fd tränare var den bästa tränaren jag någonsin haft med att göra. Hon visste precis och var jätteduktig på att förklara och lära ut. Men jag hade inte gett någon av mina hästar till henne på tillridning precis. Alla människor har olika begåvningar. Det finns massor med bra ryttare som inte skulle kunna lära en person hur man gör en galoppfattning så att personen fattade! Och det finns personer som inte klara av att göra galppombyten i vart fjärde steg, men som med enkelhet klarar av att förklara hur det ska göras och vad man gör för fel när det inte funkar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 196
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 535
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Städprodukter
  • Ryggont

Hund, Katt, Andra Djur