Sv: Byta tränare?
Min tränare tycker jag är toppen, delar nog nästan alla åsikter om hästar generellt och vi har ganska likasynsätt på saker och ting. Hon är en utav de absolut bästa pedagoger jag överhuvudtaget träffat, har bra övningar, är väldigt duktig på att lära ut kring ryttarens sits och inverkan osv. jag tycker hon är toppen! Men hon rider inte kontinuerligt längre, är dock verksam och har en liten avelsverksamhet och tränar flera ekipage i stort sett dagligen.
Hon är visserligen dressyrdomare och har en gedigen bakgrund som ryttare men är kanske inte i skick att sitta upp och kunna rida till elevernas hästar om problem uppstår Men är väldigt duktig och pedagogisk och lyckas ofta reda ut saker och ting väldigt bra. För mig är dessa egenskaper viktigare, och det är viktigare att jag som ryttare utvecklas och inte att min tränare ska sitta och rida min häst.
Däremot har jag en annan tjej som hjälper mig ibland och rider min häst och det fungerar bra. Man kan lösa saker och ting på flera sätt även om just tränaren kanske inte kan rida igenom hästen om den inte fungerar.
För mig är det viktigare att tränaren är bra på flera plan är bra på att lära ut och förmedla sin kunskap, dennes personlighet osv. , jag tycker du ska fundera på om du får ut det Du vill genom din tränare och vad som är rimligt att man kan förvänta sig. Samtidigt är det otroligt nyttigt och givande dock att åtminstone prova sig fram och rida för lite olika folk för att skapa sig en egen uppfattning om vad god ridning är osv. anser jag.
Jag råder dig till att gå på din magkänsla, byt tränare om du känner för det - Men är det enbart för att din tränare kanske inte "klickar" och kan rida hästen bättre en Du själv , men att det stämmer och du får ut mycket utav träningen i övrigt så kan det ju vara lite synd kan jag tycka.
Blev lite otydligt inlägg kanske
skyller på att jag är trött, men du får helt enkelt prova dig fram och lita på din magkänsla! Man brukar känna på sig när man hittat rätt, lycka till