Byta tränare?

rebus

Trådstartare
Jag har tränat för en tränare nu något år och ofta känns det riktigt bra när jag gör som hon säger och en hel del övningar är bra. Problemet är att hon har suttit upp på min häst ett par gånger, och efteråt samt även dagen efter så tycker jag att han är svårare för mig att påverka än annars, han känns liksom tyngre att rida. Själv har jag en ganska lätt kontakt i handen och vill att han ska lyssna på så små hjälper som möjligt. Tränaren rider hästen något kortare i halsen tror jag och trycker nog samtidigt på mer. När jag har tränat för andra tränare och de har suttit upp så känns det oftast efteråt som om hästen gått på "räls" och blivit mer lyhörd än när jag ridit själv. Man vill helst att tränaren rider bättre än en själv och får hästen att gå bättre än vad man själv kan, annars känns det inte som att man har förtroende för om vissa saker som sägs är det rätta sättet tycker jag. Det kryllar ju inte direkt av tränare, men jag funderar på att byta. Hur hade ni gjort?

Sv: Byta tränare?

jag hade bytat tränare. Jag vill att min tränare är någon jag ser upp till, litar på, inspirerar mig och får mig att göra mitt yttersta. Och det har jag just nu :)

Svarar alla, jo jag är väl själv inne på att byta.
Jag är själv ingen GP ryttare, men jag har tränat i många år på olika hästar för några olika tränare. Droppen kom i går då den nuvarande tränaren som i stort sett alltid kommenterar att grundgaloppen ska vara större än vad jag själv rider den i, satt upp och galopperade min häst i "slowmotion" och sa att det var lagom grundgalopp. Hästen har en stor galopp i sig som känns mer än vad den ser ut, det vet jag. Jag har film på när jag galopperar och det är mer grundgalopp än vad hon hade, så då känner hon nog inte hur det ser ut.
Nej, nu har jag bestämt mig. Jag vet en annan tränare som jag kan kolla med. Tack för hjälp på vägen. Nu återstår bara det jobbiga att berätta att man inte ska träna för denne mer.

Jag tycker att du ska göra det som känns bäst för dig. Känner du dig osäker kan du ju iaf testa att rida för ngn annan och se hur det verkar.

Man vill helst att tränaren rider bättre än en själv och får hästen att gå bättre än vad man själv kan, annars känns det inte som att man har förtroende för om vissa saker som sägs är det rätta sättet tycker jag.
Personligen tycker inte jag att det spelar ngn jättestor roll - det är ju jag som ska rida _min_ häst varje dag och få ut ngt av det, inte tränaren.
Har tränaren mkt erfarenhet, är ambitiös, öppen för diskussion och kan ge mig bra hjälp från backen, så att jag lär mig att rida min häst bättre och bättre, räcker det för mig.

Alla kan inte rida alla hästar.
Men jag vill kunna få hjälp av en tränare, och jag vill ha en tränare som man kan ha en öppen dialog med så att JAG kan rida min häst bättre.
Hade jag känt så som du gör så hade jag bytt tränare.

*applåderar* :bow:

Skönt att se någon som vågar lita till sitt eget omdöme och bryta med en tränare som inte känns helt rätt, även om det kan vara lite jobbigt!

Och jag håller fullständigt med om att en tränare ska vara duktigare och kunna rida hästen bättre (eller åtminstone minst lika bra) än man själv kan. Vad har man annars att lära av den personen? Är inte heller GP-ryttare (än ;)), men har också tränat många olika hästar för flera olika (auktoriserade A- och B-)tränare och har på så vis lärt mig vilken typ av tränare som passar mig - och vågar lita på det!

Lycka till med nya tränaren!

Ja, det känns ändå bättre nu när jag har bestämt mig. Jag ska träna på måndag och kommer då att prata med tränaren om detta.

I dag kollade jag med den andre tränaren och jag ska "provträna" för denne i nästa vecka, det ska bli intressant.

ligger själv precis i samma situation!
och vet inte om jag skall byta tränare eller inte.
känns lite som att man vill behålla tränaren för att man är van att träna för den personen:crazy:
försöker hitta en ny tränare men så tycker jag jätte bra om min tränare som person så jag ger h*n hela tiden en ny changs:crazy:

Om det känns bra att TRÄNA för din nuvarande tränare så tkr jag inte att du ska hänga upp dig på att det inte känns bra efter att hon ridit. Ni kanske helt enkelt rider på lite olika sätt men hon verkar ju ändå lära ut på ett sätt som passar dig? Måste hon öht rida din häst? Ett alternativ kan ju vara att rida för en annan tränare varannan gång. Detta tkr åtminstone jag fungerar bra eftersom du får två olika individers perspektiv samt fler övningar att välja mellan.

Gör det som du tkr passar dig och din häst bäst så brukar det lösa sig :) Lycka till!

vissa gånger går de hur bra som helst och jag då är jag helt övertygad om att hon är rätt tränare och andra gånger så blir jag jätte arg för att vi tycker olika.
att träna för två tränare är väll de jag är mäst inne på de har tollochmed den tränaren jag tränar för föreslagit för att h*n är c- tränare och då föreslog h*n att jag ska träna en gå¨ng i månaden för en A-tränare.. tror att det kommer sluta så och jag hoppas att de kommer gå bra:D

Som tränare – min åsikt

Jag är C-tränare i dressyr och också aktiv ryttare. Man får inte glömma att det faktiskt finns många tränare (för att inte tala om domare) som inte längre är aktiva ryttare men som kan ha ett STRÅLANDE öga för ekipaget framför sig. Personligen är jag glad att jag har en A-tränare som är aktiv ryttare/tävlingsryttare i höga klasser, men jag har duktiga vänner som rider för inte längre aktiva ryttare och är nöjda med det.

Själv rider jag inte alls alltid mina elevers hästar bättre än dem själva. Om ryttaren är lite svag och hästen lätt att komma underfund med så gör jag det omedelbart men det är inte alls alltid så som är fallet! Ryttaren kan vara i princip på samma nivå som jag själv och/eller hästen lite knepig.
Eftersom jag vet att det förväntas av mig att jag omedelbart rider hästen jättebra finns det elevhästar jag drar mig för att sitta upp på (dels kanske för att de är »dumma«) men även de hästar jag vet att jag troligen inte kommer rida bra för de är noll lösgjorda och troligen skulle kräva 20 ridpass för att få resultat, inte 20 minuter. För tror man att det tar 20 minuter så innebär det ofta att man inte bara behöver rida fint och BRA utan också nästan TVINGA hästen till rätt arbete bara för att det ska se bra UT – och det är inget vidare.

Jag tror säkert att de tränare i Sverige som har som enda jobb att rida massa hästar hela dagarna i princip alltid direkt rider elevernas hästar jättebra. Men vi »normala« tränare som kanske själva har tävlat höga klasser, har utbildat ett antal hästar upp i klasserna, rider några egna hästar, ibland sitter upp på elevhästar, vi kan tyvärr inte alltid göra underverk på en stunds ridning. Och det kanske inte alls ser perfekt ut.
Däremot kan vi få förståelse för ett ev problem, och vi kan säkerligen ändå vara bra tränare från marken.

Exemplet med galoppen är ju ganska bra; du borde kunna säga till din tränare; »men du red ju också jättelångsamt!«. Hade det varit jag hade jag velat få en sån diskussion. Kanske hade jag då ändrat mina kommentarer fr marken för att jag KÄNT att det VAR den bästa galoppen för hästen, eller så hade jag galopperat lite till och försökt rida som jag lärde.

Nåja, slutkontentan är ju ändå att man ska trivas med sin tränare och lita på denne, men kanske inte stirra sig blind på ett eller ett fåtal ridpass på ens egna häst. Det är inte alltid lätt att vara perfekt tränare.

Och jag håller fullständigt med om att en tränare ska vara duktigare och kunna rida hästen bättre (eller åtminstone minst lika bra) än man själv kan.

Och vem ska då träna världens bästa ryttare? ;)

/Cecilia :)

Om det alltid är så hade jag bytt. Det verkar ju inte som om det är en särskilt bra tränare om den rider sämre än siin elev :crazy:
Lycka till :D

Det första jag skulle göra om jag hamnade i din situation är att föra en dialog med tränaren. Fråga vad hon gör och varför. Tala om hur du tycker att det känns när du rider din häst efter henne. En bra tränare tar inte det som kritik. Lycka till!

Det ligger mycket i det som du säger.
fick mig att tänka till en del..
när det blev lättare att se ur en tränares syn punkt och inte bara ur min egen..

Och vem ska då träna världens bästa ryttare? ;)

/Cecilia :)

Världens bästa ryttare tränar för världens bästa tränare. Många tränare har egna meriter på tävlingsbanorna, andra har ett antal elever som tävlar på internationell nivå. Alla rider kanske inte själva längre, av olika orsaker, men alla har på något sätt bevisat att de tillhör den absoluta toppen inom sitt yrke.

Min poäng är inte att alla tränare ska, i praktiken, kunna sätta sig upp på hästen och på fem minuter få den att gå perfekt. Det handlar snarare om att ha en tränare som ligger på (minst) en nivå "högre" än man själv gör - som tränare. För mig (som vill satsa och ta mig uppåt kanske ska tilläggas, alla har ju inte det som mål) känns det annars meningslöst att lägga ner en massa tid och betala dyra pengar. Men på vilken nivå tränaren bör befinna sig på, tycker jag, bör baseras på vilken nivå man själv befinner sig som ryttare. Om man t.ex. precis skaffat sin första egna häst och kanske för första gången så smått börjat tävla LC på lokaltävling har man troligen mer nytta av någon som är bra på att förklara och sätta grunderna och som man kanske har råd att träna oftare för än "dyra, flashiga A-tränaren". Men jo, på lägre nivåer tycker jag personligen faktiskt att, OM tränaren sitter upp, så ska h*n, i något avseende (för man kan ju inte fixa allt på ett enda litet pass, speciellt inte första gången man sitter på hästen) tillföra något. Ser det sämre ut och hästen känns sämre än vanligt efteråt hade jag bytt tränare.

Nu har jag visserligen haft en väldig tur med mina tränare under åren, men just därför är mina krav också ganska höga om jag skulle börja träna för någon ny. Så ovanstående är faktiskt hur jag ser på saken, ville bara förklara det. Men alla behöver naturligtvis inte hålla med. :D

Sv: Som tränare – min åsikt

Exemplet med galoppen är ju ganska bra; du borde kunna säga till din tränare; »men du red ju också jättelångsamt!«. Hade det varit jag hade jag velat få en sån diskussion. Kanske hade jag då ändrat mina kommentarer fr marken för att jag KÄNT att det VAR den bästa galoppen för hästen, eller så hade jag galopperat lite till och försökt rida som jag lärde.

Nåja, slutkontentan är ju ändå att man ska trivas med sin tränare och lita på denne, men kanske inte stirra sig blind på ett eller ett fåtal ridpass på ens egna häst. Det är inte alltid lätt att vara perfekt tränare.

Nej, jag förstår att det är svårt att vara en perfekt tränare. Nu har jag tränat ca 1 år för denne tränare, och jag känner inte att det blir en röd tråd i ridningen, så det är inte hennes ridning jag slutar träna för egentligen. Förtroendet för henne har försvunnit och det är svårt att få det tillbaka.
Exemplet jag skrev var droppen som fick mig att inse att detta inte fungerar i längden. Jag har tidigare ifrågasatt det härmed just grundgaloppen och då fått svaret att grundgaloppen ska kännas "för snabb" när jag rider då hästen har en stor och lite långsam aktion. När sedan tränaren säger att han går såå bra i ett ännu lägre tempo än vad jag själv rider i så undrar jag vad jag sysslar med. Min häst är väldigt lättriden, även enligt tränaren, och han går inte dåligt med tränaren, men det är något som fattas för att de riktigt ska komma i balans med varandra. När jag sitter upp efter tränaren så lyssnar inte hästen för lika små hjälper som han gör när bara jag rider, det tar någon dag innan han är "normal" igen. Tränaren har själv några hästar i träning/tävling, så hon är aktiv ryttare.
Jag har tidigare tränat för andra tränare, även äldre och ej längre aktiva ryttare, men jag har då inte ifrågasatt ( för mig själv) om det tränaren säger är det rätta sättet att göra saker på. Nu när jag har bestämt mig kan jag komma på att jag har tänkt så ett antal gånger, och sedan gjort på "mitt" sätt ändå med bra resultat. Även tränaren har tyckt att resultatet blivit bra fast jag gjorde som jag själv tänkte och inte som hon sa. Tränaren har hjälpt mig med en hel del saker också, speciellt bra övningar att träna på som jag tänker ta med mig i fortsättningen.

Världens bästa ryttare tränar för världens bästa tränare. Många tränare har egna meriter på tävlingsbanorna, andra har ett antal elever som tävlar på internationell nivå. Alla rider kanske inte själva längre, av olika orsaker, men alla har på något sätt bevisat att de tillhör den absoluta toppen inom sitt yrke.

Det finns oerhört duktiga tränare som av olika anledningar inte själva kommit till toppen, liksom det finns oerhört duktiga ryttare som aldrig skulle kunna bli bra tränare.

//Cecilia :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 196
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 535
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka