Byta till takkontakt på textilsladd?

MissFideli

Trådstartare
Jag har 2 fönsterlampor med nån form av textilsladd, som jag skulle vilja byta till takkontakt på. Går det? Eller är den för tjock?
Byta kontakt kan jag, så det behöver ni inte tänka på. Men jag vill inte kapa sladden för att sen märka att det inte går.

20220517_185406.webp
.
 
Senast jag kollade (dvs nån gång förra veckan) så var textilsladd tämligen vanligt förekommande både på "finare" lampor i butiken och som metervara för att kunna byta ut sina ytterst o-stilfulla gamla plastsladdar. 😎
Håller med. Det behöver inte alls vara gammalt numera, det har blivit modernt med textilsladdar igen - speciellt de som ser ut som lite grövre rep.
 
Tror att du får kolla på den kontakten du ska använda. Det kan vara lite olika hur det är med utrymme vid dragavlastningen. 1. räcker längden på skruvarna 2. finns begränsning när ytterhöljet ska sättas ihop
 
Tror att du får kolla på den kontakten du ska använda. Det kan vara lite olika hur det är med utrymme vid dragavlastningen. 1. räcker längden på skruvarna 2. finns begränsning när ytterhöljet ska sättas ihop

Jag har inte köpt kontakt än, därav denna tråd.
Det är en sån här jag typ, jag ska ha.
Screenshot_20220518-034922_Samsung Internet.webp
 
Jag har en kraftig plastsladd till en sån stickpropp och det gick med lite våld. Du kan ju mäta omkretsen/diametern på sladden och se om den skulle passa i hålet på stickproppen. På en del stickproppar står det till och med hur tjock sladd som funkar.
 
Jag ber om ursäkt för det obehag jag i tråden skapat genom att inte följt med världsutvecklingen av lampsladdars modenycker.
Jag kan ärligt säga att det beror på att jag under den sista tiden befunnit mig i ett hål i marken, där alla lampsladdar följer en väl standardiserad statlig mall av motståndskraftig plast.

Däremot vill jag påstå att det enda som kan hindra ett byte av kontakt på en elsladd är kompetensen hos utföraren.
 
Jag har en kraftig plastsladd till en sån stickpropp och det gick med lite våld. Du kan ju mäta omkretsen/diametern på sladden och se om den skulle passa i hålet på stickproppen. På en del stickproppar står det till och med hur tjock sladd som funkar.

Det sista var ju toppen, det ska jag kolla efter! Har inte köpt kontakt än, så kan då leta nått som passar.
 

Liknande trådar

Hemmet Behöver hjälp med tips hur jag ska göra eller vem ska kontakta för byta till ny sockel (och sladd), på denna lampa. Hade hoppats skulle...
Svar
4
· Visningar
465
Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
485
Senast: SiZo
·
Fordon Jag har nu en Volvo v50 som jag egentligen är väldigt nöjd med, årsmodell 2012. Men det har varit väldigt mycket reparationer senaste...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 795
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2
Svar
22
· Visningar
519
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp