Byta täcke

Sv: Byta täcke

Min häst byter till innetäcke ibland.
Det beror på vem som tar in, vi bytar inte på hästarna om dom inte är blöta rakt igenom täckena.
Om jag tar in själv så får han innetäcke på.
Vi viker ner halsarna på dom som har utetäcke med hel hals, känns lite varmt och bökigt med halsen knäppt på natten.

Ni som har klippta hästar, byter ni till stalltäcke på natten eller får de ha utetäcket på sig inne med?

Självklart. Jag tycker det är grymt snuskigt att låta hästen ha samma täcke mot huden dygnet runt.

Min har ett stalltäcke inne på natten och det byts mot ett utetäcke i hagen på dagen. Han har utetäcket på även de 2 gånger de står inne och äter och sedan byts utetäcket mot innetäcket vid sista måltiden på kvällen.

Han borstas minst en gång per dag, antingen i samband med täckesbytet på morgonen och/eller vid arbete.

Står i ganska varmt stall så det är innetäcke inne och innetäcke+utetäcke ute. Har ett bra innetäcke så det funkar kanon även för min häst som annars får skav av att bara leva...:crazy:

I gamla stallet hade hästarna samma täcke på sig ute och inne. Täckesbyte ingick inte i hyran så det täcke hästen skulle ha på sig ute fick man lägga på kvällen innan. Lite svårt att bedömma vädret för morgon dagen, så det hände att hästen hade tjock-täcket på sig i plusgrader och vice versa.

I nya stallet ingår täckesbyte, så innetäcke inne och innetäcke + utetäcke ute. Stallägaren lägger på tunt täcke vid varmt väder och tjockt täcke vid kallt väder.

Samma täcke inne och ute. Så länge det ligger på så blir det inte blött igenom. Kallstall, snart utebox.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 426
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: casio01
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar