Byta stallplats?

PonnyMajsan

Trådstartare
Hej! Jag börjar tröttna på stallet min häst står i idag. Stallägaren är aldrig ute, det är svårt att få tag på hen, hen ignorerar sms om det är något problem osv. Skulle det inte vara för stallgänget skulle jag flyttat för längesen... Det är flera i stallet som har tröttnat och funderar på att säga upp platsen. Jag vet inte hur jag ska göra... Alla i stallet är så snälla och hjälpsamma! Det är inte heller så lätt att hitta ett stall med 7 lediga boxar så att man kan ha kvar samma stallgäng. Känner mig inte så välkommen av stallägaren längre... Vad ska jag göra? Ska jag byta eller ska jag stå kvar? Det är tre månaders uppsägnings tid och jag har inte hittat något annat stall än:(
 
Hej! Jag börjar tröttna på stallet min häst står i idag. Stallägaren är aldrig ute, det är svårt att få tag på hen, hen ignorerar sms om det är något problem osv. Skulle det inte vara för stallgänget skulle jag flyttat för längesen... Det är flera i stallet som har tröttnat och funderar på att säga upp platsen. Jag vet inte hur jag ska göra... Alla i stallet är så snälla och hjälpsamma! Det är inte heller så lätt att hitta ett stall med 7 lediga boxar så att man kan ha kvar samma stallgäng. Känner mig inte så välkommen av stallägaren längre... Vad ska jag göra? Ska jag byta eller ska jag stå kvar? Det är tre månaders uppsägnings tid och jag har inte hittat något annat stall än:(
Oj det där beror ju helt på hur viktigt det är för dig att få tag i stallansvarig, om ni är ett bra gäng som hjälper varandra och det dagliga fungerar skulle jag nog tycka det var värt att stå kvar, förutsatt att inget annat också är negativt, typ oskäligt hög hyra, dåligt foder, att saker inte fungerar tillfredsställande etc
Står själv i ett kollektiv där stallansvarig är osynlig och svår att få tag på, men vi andra hjälps åt och löser problemen själva som uppstår, så egentligen blir det ett icke-problem även om man skulle ha önskat mer engagemang, stallmöten och styrning. Det stora problemet hos oss är att man blir lite orolig ifall det händer något med stallansvariges hästar och man inte får tag i vederbörande.
 
Oj det där beror ju helt på hur viktigt det är för dig att få tag i stallansvarig, om ni är ett bra gäng som hjälper varandra och det dagliga fungerar skulle jag nog tycka det var värt att stå kvar, förutsatt att inget annat också är negativt, typ oskäligt hög hyra, dåligt foder, att saker inte fungerar
Hyran ligger på 1600 kr i månaden och vi gör allt själva. Ibland har vi tillochmed behövt mocka stallägarens boxar. Det är ett ganska gammalt stall och det är vitt mögel i taket.. Min häst står i det nyare stallet som tur är.
 
Hej! Jag börjar tröttna på stallet min häst står i idag. Stallägaren är aldrig ute, det är svårt att få tag på hen, hen ignorerar sms om det är något problem osv. Skulle det inte vara för stallgänget skulle jag flyttat för längesen... Det är flera i stallet som har tröttnat och funderar på att säga upp platsen. Jag vet inte hur jag ska göra... Alla i stallet är så snälla och hjälpsamma! Det är inte heller så lätt att hitta ett stall med 7 lediga boxar så att man kan ha kvar samma stallgäng. Känner mig inte så välkommen av stallägaren längre... Vad ska jag göra? Ska jag byta eller ska jag stå kvar? Det är tre månaders uppsägnings tid och jag har inte hittat något annat stall än:(


Varför inte bara att alla går upp till stalllägaren och knackar på och säger att nu måste vi ha ett akut stallmöte och så tar ni upp allt som ni är missnöjda.
Prata igenom allt och ev kanske ni kommer fram till nya lösningar?
Orkar stallägaren inte längre hålla i stallet? kasnke som så att hon kan hyra ut hela stallet till någon annan som i sin tur hyr ut och sköter stallet? Hästtjejer är så dåliga p åatt prata och diskutera saker uta man bara flyttar om man är missnöjd. man väljer den enkla vägen.

Så mitt råd är att ha ett stallmöte och lös allt så kan ni alla stå kvar=)
 
står man i ett kollektiv stall så är det av en orsak som stallägaren hyr ut enbart mark och stall och låter hyresgästerna sköta allt i stallet själva.
Då får man själva bestämma hagarnas utseende själva fixa hagarna om de går sönder själva måla stallet varje sommar och mkt annat.

Vet många stall där bonden hyr ut hela stallet till en person som sköter allt och som sedan i sin tur hyr ut boxar. bonden vill inte ha ett skit med stallet att göra men hyr ut de för att va snäll och för att få markerna nerbetade.

Är de mgel i stallet så fixa bort de ist för att klaga, det är ju erna egna hästar som mår dåligt..... se över ventelationen i stallet. varmstall= be om fuktskador. kallstall är det bästa.
 
@Nielaa Stallägaren brukar inte diskutera saker utan kör över alla. H*n blir oftast arg om man säger imot. Det verkar som att h*n inte är intresserad men h*n skulle heller aldrig tänka sig hyra ut hela stallet.
 
@Nielaa Stallägaren brukar inte diskutera saker utan kör över alla. H*n blir oftast arg om man säger imot. Det verkar som att h*n inte är intresserad men h*n skulle heller aldrig tänka sig hyra ut hela stallet.

Vad är det man är oense om?
I vilka lägen går inte stallägare att nå/på vad vill denne inte svara på?

Känns som att det blir svårt att säga varken bu eller bä med så lite bakgrundsinfo till
varför det är problem.

Som nämnt ang kollektiv finns det olika upplägg, ibland är stallägaren inte närvarande alls utan överlåter all skötsel till sina hyresgäster (även vad gäller fasad, inredning, hagar ..allt) och ibland så är stallägaren väldigt involverad men att hyresgäster får lösa hästskötseln bara tillsammans på daglig nivå men bestämmer/ansvara för över andra delar som hagmark, stall etc
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 757
Senast: Inte_Ung
·
Svar
0
· Visningar
661
Senast: Lexa
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 584
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp