Byta stall

Lycanthrope

Trådstartare
Jag och min nordsvensk har bytt stall ofta pga att vi inte riktigt passat in. Får ofta höra elaka kommentarer om att nordsvenskar inte ska ridas på. (Påpekar att vi hoppar 130cm) Har nu flyttat 6 gånger, och det blir en 7:e till det nya stallet, detta på 4 år. Har nu äntligen hittat ett stall som känns bra, men undrar: Kan hästen ta skada av att flytta så ofta. Planerar nu inte att flytta mer. Tacksam för svar!

Vet inte om jag la detta i rätt forum.. :crazy:

Får ofta höra elaka kommentarer om att nordsvenskar inte ska ridas på. (Påpekar att vi hoppar 130cm)

Måste bara få kommentera det här. Jag blir så arg på folk som går på om att NSV inte är ridhästar. Jag har själv en nsv travare och en annan på mitt stall har en rejält kraftig bruksnordis som båda tränas i dressyr för Kerstin Dahlberg. Båda två är ungefär lika fina att rida, skillnaden är bara att bruksen är mycket lugnare (ibland önskar jag att vi kunde byta hästar eftersom min är på tok för mkt travare... :D). Båda skulle, enligt mig, kunna gå hur långt som helst. Personligen anser jag att det inte finns ngt finare än en nsv som är helt korrekt riden.
1.30 hoppning? Att du vågar. All min respekt! :bow: :bow: :bow:
Jag är så livrädd för hoppning att jag blir kallsvettig bara jag tänker på det.
Vad gäller din andra fråga så kan nog hästen bli en aning mer nervig om man flyttar ofta och med korta mellanrum. Den får inte den där tryggheten som hästar behöver. Men å andra sidan, vad kan man göra om man inte trivs i ett visst stall?

På tal om att hästen inte får den lugnheten som hästar behöver, den får inte heller samma och fasta rutiner som hästar ska ha. Alla stall har ju inte samma rutiner och då kan hästen bli nervig pga den anledningen också. Jag tycker om Nsv! Om du hoppat 1.30 med den blir jag avis!!! :D Det är ju jättehögt och för en f.d travare och nordis. För de belastar väl mer på sina framben när de hoppar? Eftersom att de är tyngre...? :o Eller är jag ute och cyklar och skämmer ut mig? :o

Du skämmer inte ut dig :p
Man säger ju att man ska undvika att hoppa högt (eller alls) på tyngre raser som shire, ardenner och mkt grova nordsvenskar då de belastar benen för mycket i landningen. Däremot är ju travnordisen lättare än bruksnordisen så den är det ingen fara med.

Och till trådskaparen. Man ska undvika att flytta hästarna för mycket då det blir jobbigt för dem med alla nya boplatser och hagkompisar. Men bra att du har hittat en stallplats utan hästrasister :) Lycka till med hästen nu. Och 130 cm är ju jättehögt :eek:

Jag älskar att se nordsvenskar som är
ute på ridturer, de är så vackra! :)

Hoppas det blir fortsatt bra i det nya stallet!

Fy vad arg man blir när man får höra att andra hästägare lägger sig i vad man utövar för något med sin häst oavsett ras.
Kan inte alla lära sig att det finns en uppsjö av raser och vi alla är inte lika i vad vi vill ha för häst och dessutom har vi alla häst på lika villkor.

Vi hyr en boxplats för samma ändamål.

Och alla hästar är lika värda och har oxå ett liv.

Tackar! Hon är dock ingen travare utan en bruksnordis, men en väldigt smäcker sådan. Kan ta en bra bild o lägga upp. Hon löshoppar 150 me :rofl:

Jag fattar inte det där med att de är så tunga och att hoppning frestar på benen... de har väl inte fullblodsben heller? benen är ju också grova.

Hej

Det är ju inte var att flytta för mycket men det är väl bättre att hitta ett ställe där både matte och häst trivs istället fär att matte blir på dåligt humör pga dålig stämning i stallet?!?

Har precis blivit av med en bässevisser i stallet och bara en sådan sak gör ju att det blir mycket bättre stäming!!

Lycka till med din häst och hoppning... =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 379
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar