Byta om i stallet?

Helga

Trådstartare
Hej!

Jag kommer under en period bli tvungen att ta bussen direkt efter jobbet till stallet.
Jag jobbar på kontor och det finns bara en sadelkammare att byta om och förvara kläderna i när jag rider...
Hur löser jag detta? Kommer de lukta häst sedan så jag får tvätta varje dag??
Hur gör ni? Måste finnas folk i liknande sits?
 
Hej!

Jag kommer under en period bli tvungen att ta bussen direkt efter jobbet till stallet.
Jag jobbar på kontor och det finns bara en sadelkammare att byta om och förvara kläderna i när jag rider...
Hur löser jag detta? Kommer de lukta häst sedan så jag får tvätta varje dag??
Hur gör ni? Måste finnas folk i liknande sits?
Jag har under flera år alltid åkt till stallet direkt efter jobbet. Jag har inte reagerat på att dessa börjar lukta häst. Jag brukar ha dem i en väska eller liten bag.
 
För en känslig näsa luktar kläderna lätt häst men det beror ju på hur fräscht det är där du förvarar kläderna sen.
 
Hej!

Jag kommer under en period bli tvungen att ta bussen direkt efter jobbet till stallet.
Jag jobbar på kontor och det finns bara en sadelkammare att byta om och förvara kläderna i när jag rider...
Hur löser jag detta? Kommer de lukta häst sedan så jag får tvätta varje dag??
Hur gör ni? Måste finnas folk i liknande sits?


Jag åker i princip alltid direkt till stallet efter jobbet. Icke stallkläder förvaras tillsammans med hästgrejerna i skåpet - i en egen stängd väska.

Jag tycker inte att det börjar lukta på bara några timmar. Men om du återanvänder kläderna två-tre dagar i rad så börjar de lukta såklart. Jag har inget som måste kemtvättas eller liknande, så jag brukar bara slänga dagens arbetskläder i tvättpåsen när jag kommer hem.

Bor du med en allergiker, eller är känslig så kanske det märks mer. Jag tvättar ofta då jag arbetar med människor, vi har parfymförbud och lite annat att tänka på också.
 
Jag har gjort så under många år. Kläderna måste ligga i plastpåsar för att inte ta lukt, allt runt hästar luktar ju väldigt starkt.

Men med bra förvaring är det inga problem.
 
Men om du tvättar kläderna är det väl inga problem?
Jag har i flera år åkt buss till stallet efter jobbet och bytt i stallet. Jag tvättar dock stort sett alltid mina kläder efter användning pga. svettlukt etc. Men aldrjig upplevd problem. Även frågat känsliga på kontoret om jag skulle råka lukta häst, men det har aldrig varit tillfället. Min jacka hade jag på en klädhängare utanpå skåpet så den inte va i kontakt med häst-saker direkt :)
 
Hej!

Jag kommer under en period bli tvungen att ta bussen direkt efter jobbet till stallet.
Jag jobbar på kontor och det finns bara en sadelkammare att byta om och förvara kläderna i när jag rider...
Hur löser jag detta? Kommer de lukta häst sedan så jag får tvätta varje dag??
Hur gör ni? Måste finnas folk i liknande sits?
Jag tycker det är skillnad på stall och stall! I vissa stall tycker jag lukten sätter sig i kläderna direkt. I mitt förra stall kunde jag inte lämna kläder i sadelkammaren utan att de luktade. I mitt nuvarande, hänger jag kläderna i sadelkammaren och de är lika fräscha som innan jag kom till stallet. Nu i nuvarande stall kan jag även förvara kläderna hemma inomhus utan att behöva hänga ut dem i förrådet.
 
Jag åker alltid till stallet efter jobbet, ofta åker jag också direkt till jobbet efter stallet. Eller från stallet på middagar eller fest.
Mina jobb/hemma/fest-kläder ligger vikta i min handväska i mitt skåp när jag är i stallet.
Skåpet luktar väldigt lite häst eftersom det som förvaras där främst är nytvättade schabrak och div tävlingssaker. De otvättade ridkläderna och ländtäckena som också ligger där ligger vikta i plastbackar med lock, så skåpet är väldigt fräscht.

Jag upplever alltså inga som helst problem med att kläderna blir ofräscha, men då har vi också, precis som @Monkie skriver; en ren och luftig sadelkammare.
 
PS:
Mitt stall är också väldigt luktfritt, kan tillexempel mocka och göra hö utan att lukta. Det som avslöjar är i så fall eventuella höstrån. Föregående stall kunde jag knappt gå igenom snabbt utan att lukten satte sig i kläderna.
 
Som tidigare skrivit beror det nog väldigt på hur luftigt och väl ventilerat sadelkammaren är.
Förra stallet hade spån samt god ventilation- kunde mocka i privat jacka utan problem.
I stallet jag står nu har vi halm men god ventilation. Men lukten sätter sig direkt i håret och i kläderna bara man går in där :cool:

Men ha kläderna i en tät bag så borde det fungera. Alternativet blir ju att tvätta dem oftare.
 
Går det kanske att byta på jobbet istället, det finns väl åtminstone en toalett att byta om i? Förvara jobbkläderna på jobbet, och byta till något slags reskläder, t.ex. vanliga träningskläder eller helt enkelt fritidsjeans och tröja, om det är omöjligt att ha stallkläder under resan?

Jag cyklade under många år till jobbet, en lite längre och svettigare cykeltur, och var i stort sett ensam om att använda "personalduschen" (kontor mitt i Stockholm). Någon egentlig klädförvaring/skåp fanns inte, så jag hade jobbkläder i en resegarderob som hängde nära skrivbordet. Smutsiga kläder byttes mot rena i cykelväskan.
 
Jag tycker det är skillnad på stall och stall! I vissa stall tycker jag lukten sätter sig i kläderna direkt. I mitt förra stall kunde jag inte lämna kläder i sadelkammaren utan att de luktade. I mitt nuvarande, hänger jag kläderna i sadelkammaren och de är lika fräscha som innan jag kom till stallet. Nu i nuvarande stall kan jag även förvara kläderna hemma inomhus utan att behöva hänga ut dem i förrådet.
Ha kläderna utomhus, ta inte in dem. Det är friskt. Jag är nog så förstörd nu men visst är det stor skillnad på stall och stall.
 
Jag brukar ha mina vardagskläder inknölade lösa i skåpet tillsammans med stallkläderna. :o Jag har inte märkt att de skulle ta lukt av det.
 
Är det ett stall som luktar mkt så kan du ju sätta kläderna i en väska utomhus efter att du har bytt om.
 
Jag åker också till stallet direkt efter jobbet. Jag har med mig mina stallkläder i en bag och när jag byter om i stallet lägger jag ned mina "civila" kläder i bagen. Skall kanske tilläggas att jag även tvättar mina stallkläder ofta. Jag har inte märkt att kläderna luktar och har inte heller hört någon som sagt något.
 
Jag har lite samma dilemma, ifall jag skulle få jobb måste jag nästan ta stallet på vägen hem i och med att det ligger längs vägen. Nu kör jag förvisso bil, och jag lägger alltid täckjacka och "civila" skor/kläder i bilen, men stallkläderna måste jag på något sätt förvara i stallet.

En i samma stall har skaffat en extra garderob som hon enbart har kläder i. Men om ni har ont om utrymme kanske inte det funkar? Sen är det ju skillnad på stall och stall om man kan gå in där utan att ta lukt. Halm luktar alltid pest.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
765
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 091
Senast: valy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 277
Senast: Lutten
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 424
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp