Byta namn??

W

wingil

Kan man byta namn på en häst? Hade en häst som jag tog hand om i somras som då var odöpt (ett åring) och gav honom ett namn han lyssnade till bra och som passade honom.. sen åkte han till sin ägare och hon har nu döpt honom (till för övrift ett fult tråkigt svennenamn) och skaffat pass och så.. men jag har nu fått honom och han är överskriven på mig alla papper mm..

kan jag då begära namnbyte? För han heter ju liksom en sak redan för mig och det är ju det namn jag använder på honom och som han lyssnar till.. han lyssnar ju inte till namnet han är döpt till :p
 
Sv: Byta namn??

Då han redan har pass och har det namnet så tror jag man kan byta men det kostar mycket pengar.

Du kan ju kalla honom det du vill, bara att han är registrerad i ett annat namn. Jag har ju smeknamn på mina hästar så det namn du vill ha på honom kan ju bli hans smeknamn :smirk:
 
Sv: Byta namn??

Glöm inte att det betyder otur att döpa om en häst!
(Men du kanske inte är skrockfull.... :D )

Immer
 
Sv: Byta namn??

Jag har en häst som heter Shibur Way, INTE så kul att stå och ropa SHIBUR i hagen. Han har alltid, så länge jag vet i alla fall blivit kallad Joker, och det är även det han lyssnar till.
Så även om din häst heter en sak kan du kalla den ett annat namn utan problem...
 
Sv: Byta namn??

Äh, det är lika mycket otur som att lägga nycklarna på bordet, sjunga på morgonen eller spilla salt. Jag hade 17 fina år med min älskling trots hennes namnbyte, enda oturen med det är väl att det inte blev fler och att hon inte fick fylla 25 istället för bara 24. :(
 
Sv: Byta namn??

Tja i vårt stall står en häst som döptes till namnet April, hon importerades till sverige och fick tillägget Springfield April Love.
Vad hon heter? Ida - och inte ser hon lessen ut för det.
 
Sv: Byta namn??

Jag hade en häst som i papprerna heter Skorveluva Älvekung!! Men vi använde bara hans smeknamn Russin. Så vad som står i papprerna spelar ju faktiskt ingen roll i det dagliga. Det är ju bara på tävlingar som det riktiga namnet måste användas.
 
Sv: Byta namn??

Kalla hästen för det du vill (o döpte den till) det som står på pappret kvittar ju egentligen i det vardagliga ;)
 
Sv: Byta namn??

hästen ja tar hand om heter shibur J:R

vi kallar honom shibbe d går alldelles utmärkt:)
 
Sv: Byta namn??

HeJ!
Jag tror du kan byta namn, men har för mej att det blir dyrt iom att han har pass med "nya" namnet i.

Min syster hade hand om ett halvblod som fick byta namn, men det var innan hästpassen. Dessutom stog hans gamla namn inom parentes i alla papper..

Min tjej heter irish spring, försök den i hagen, så vi kalar henne Ry, funkar prima!

/ Lavinia, som inte döper om hästar, men ger dom massa smeknamn
 
Sv: Byta namn??

Varför svarar folk i en tråd som är nästan ett år gammal och inte aktuell?

(hästen har nytt hem och samma namn än)
:)
 
Sv: Byta namn??

misstänkte det :D lite kul dock när vissa plockar fram folks trådar från typ 04 :D
 
Sv: Byta namn??

Nu för tiden får man inte byta namn på halvblod. Tidigare kostade det 5 000:- men den möjligheten finns inte längre.
 
Sv: Byta namn??

En sak jag funderat på ibland är just halvblod och deras namn. Travare får man ju inte regga med ett namn som redan är upptaget (eller använts inom visst många år) men halvblod verkar ju heta samma saker mest allihop! Jaja, nu överdrev jag, men ganska många med samma namn har man ändå stött på, och jag träffar ändå få halvblod. Känns det inte lite trist att ha samma namn som så många andra, eller har halvblodsägarna sämre fantasi? ;-)
 
Sv: Byta namn??

misan skrev:
En sak jag funderat på ibland är just halvblod och deras namn. Travare får man ju inte regga med ett namn som redan är upptaget (eller använts inom visst många år) men halvblod verkar ju heta samma saker mest allihop! Jaja, nu överdrev jag, men ganska många med samma namn har man ändå stött på, och jag träffar ändå få halvblod. Känns det inte lite trist att ha samma namn som så många andra, eller har halvblodsägarna sämre fantasi? ;-)


Visst kan det bli lite tråkigt när många heter samma sak. Men å andra sidan har ju travarna inte alltid de finaste namnen iom att de är upptagna, och till slut måste det bli svårt att hitta på nya.. eller?
 
Sv: Byta namn??

Ja, med det kan ju vara både för och nackdelar.
Det finns en travhästuppfödare här på orten där jag bor.
De ids inte försöka hitta på namn på sina föl längre utan skickar in pappren och får fölet döpt av de som registrerar passen.
Så mycket bryr de sig om vad deras hästar kommer att heta.
Och tittar man i programmen till traven är det ju många underliga namn på travhästar, en del kan ju knappt räknas som namn ens.
Själv vill jag kunna välja ett namn som passar hästen och som jag gillar.
I år tex hade jag bestämt ett stonamn innan fölet föddes. Men stofölet som kom ut var så feminin så mitt förbestämda namn passade inte alls utan jag fick klura ut ett nytt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
10 879
Senast: MML
·
Övr. Hund Varför heter era hundar det de gör? Finns det någon särskild tanke bakom eller är det bara ett namn nu gillar? Jag har inte döpt någon...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 118
Senast: Lyan
·
Kropp & Själ Pappa har ÄNTLIGEN gått med på att jag får lägga till mitt kinesiska efternamn efter mina namn jag redan har :bump: Jag har tjatat om...
2
Svar
27
· Visningar
2 135
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 816
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Dom vill para sin huskatt
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp