Byta nackstöd på bil

Görel

Trådstartare
Moderator
Jag skulle vilja ha ett annat nackstöd på min bil för det som finns passar inte min rygg. För mig som har ryggproblem skjuter mitt nuvarande nackstöd fram mitt huvud och jag får inget stöd för ryggen från korsryggen och uppåt. På tidigare bilar har det inte varit så framtryckande och det har gått att hissa upp dem så pass att det kommit ovanför mitt huvud. Jag är rak i ryggen och lång. Skulle jag luta hela ryggen mot ryggstödet skulle nackstödet trycka ut huvudet så att jag tittar ner i mitt knä.

Har en Volvo v40 och har googlat massor men hittar bara hur man tar bort nackstödet (vilket jag inte heller lyckats med) men jag hittar inga nya plattare som jag kan köpa. Någon som har tips på var jag söka?
 
Det är alltså ingen annan som bytt nackstöd på bil? Då får jag i alla fall bekräftat att det inte är så lätt att hitta 😀
 
Det är alltså ingen annan som bytt nackstöd på bil? Då får jag i alla fall bekräftat att det inte är så lätt att hitta 😀
Har inte bytt men lyckades hitta hur jag kunde skjuta bak mitt nackstöd så det inte är i vägen när jag sitter normalt. Dock Passat 😊
 
Har ingen lösning men känner igen problemet. Nyare Volvo har på tok för framskjutet nackstöd. Om jag åker långt i en sådan brukar jag försöka padda upp bakom ryggen med kuddar och liknande för att skapa ett ryggstöd som matchar huvudstödet. Antagligen inte att rekommendera ur krocksäkerhetssynpunkt dock. Hade varit mycket bättre om de gjort reglerbara nackstöd.
 
Har inte Volvo, men jag vände på mitt, så det hamnar bakochfram, för jag har liknande problem, får ont i nacken istället.
 
Har ingen lösning men känner igen problemet. Nyare Volvo har på tok för framskjutet nackstöd. Om jag åker långt i en sådan brukar jag försöka padda upp bakom ryggen med kuddar och liknande för att skapa ett ryggstöd som matchar huvudstödet. Antagligen inte att rekommendera ur krocksäkerhetssynpunkt dock. Hade varit mycket bättre om de gjort reglerbara nackstöd.
Skönt att höra att jag inte är ensam om att ogilla dem. Padda upp bakom funkar dessvärre inte med mina ryggproblem.
 
Det är alltså ingen annan som bytt nackstöd på bil? Då får jag i alla fall bekräftat att det inte är så lätt att hitta 😀
Nej... nackstöd för eftermontering var nog mer nåt man höll på med på 60- och 70-talet innan bilar överlag fick nackstöd i original. Spontant tror(!) jag att den marknaden är död åtminstone inom EU, av flera skäl. Dels är infästningarna oftast modellspecifika, dels - och viktigare - är nackstödet en integrerad del av bilens förarmiljö ifråga om krocksäkerhet. En biltillverkare har ingen möjlighet att klara krocktester idag utan originalmonterat nackstöd eller med någon odefinierad eftermarknadsprodukt. På samma sätt har en tillverkare av nackstöd för eftermontering ingen möjlighet att ta något ansvar för krocksäkerheten.

Monterar man bort eller modifierar ett originalnackstöd eller byter det mot någon annan produkt så faller det ansvar bort som biltillverkaren tar ifråga om krocksäkerhet. Det betyder att man själv som användare behöver förvissa sig om önskad funktion, vilket förstås är omöjligt i praktiken. Jag gissar(!) även att fordonet kan anses som olagligt vid en flygande besiktning i och med EG:s helfordonsdirektiv.
 
Nej... nackstöd för eftermontering var nog mer nåt man höll på med på 60- och 70-talet innan bilar överlag fick nackstöd i original. Spontant tror(!) jag att den marknaden är död åtminstone inom EU, av flera skäl. Dels är infästningarna oftast modellspecifika, dels - och viktigare - är nackstödet en integrerad del av bilens förarmiljö ifråga om krocksäkerhet. En biltillverkare har ingen möjlighet att klara krocktester idag utan originalmonterat nackstöd eller med någon odefinierad eftermarknadsprodukt. På samma sätt har en tillverkare av nackstöd för eftermontering ingen möjlighet att ta något ansvar för krocksäkerheten.

Monterar man bort eller modifierar ett originalnackstöd eller byter det mot någon annan produkt så faller det ansvar bort som biltillverkaren tar ifråga om krocksäkerhet. Det betyder att man själv som användare behöver förvissa sig om önskad funktion, vilket förstås är omöjligt i praktiken. Jag gissar(!) även att fordonet kan anses som olagligt vid en flygande besiktning i och med EG:s helfordonsdirektiv.
Det är av de här anledningarna som jag hade en förhoppning om att det skulle gå att köpa stöd av en annan modell från biltillverkaren. Det är inte heller så trafiksäkert att föraren får värk som tar fokus från körningen och hindrar en från att sitta som det var tänkt.
Ska till verkstad i veckan och ska höra vad de säger om problemet.
 
Det är av de här anledningarna som jag hade en förhoppning om att det skulle gå att köpa stöd av en annan modell från biltillverkaren. Det är inte heller så trafiksäkert att föraren får värk som tar fokus från körningen och hindrar en från att sitta som det var tänkt.
Ska till verkstad i veckan och ska höra vad de säger om problemet.
En väg att gå skulle kanske kunna vara att höra med något av de svenska företag som arbetar specifikt med att anpassa bilar för olika funktionshinder. 🤔 Jag tänker att där finns både produkter och kompetens för att hantera säkerhetsbiten.
 
Tyvärr inte på något bra sätt, jag bytte bil

Skrev nog bara mest för att påtala att du inte är ensam om problemet
 
Tyvärr inte på något bra sätt, jag bytte bil

Skrev nog bara mest för att påtala att du inte är ensam om problemet
Bilen är bra i övrigt så jag vill gärna behålla den. Valde den bl a för att ryggstödet är rakt utan knöl i ryggen.
 
Jag tror tyvärr det är ett Volvo-problem. Vi har samma problem problem i vår V70 från -05. Jättekonstigt nackstöd! Jag har inte lyckats åtgärda det på något sätt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp