Byta kurs, tänker jag rätt?

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Har gått två tillfällen på grundkursen nu. Jag visste redan från början att jag kommit längre än momenten som en grundkurs är byggd på! Dock visste jag inte alls hur han skulle sköta sig eller om han skulle utföra det i en grupp med andra hundar! I vår klubb måste man även ha gått grund eller valplkursen för att få gå vidare och därför anmälde vi naturligtvis till grundkursen. Igår körde vi basic, sitt-ligg-stanna-ingångar och kontakt. Han skötte sig exemplariskt och efter tio minuter kom kursledaren och ville flytta över mig till tävlingslydnadskursen...

Hon tycker att grundkursen får oss att gå bakåt i utvecklingen, hon vill se oss utvecklas snabbare och tror att det stjälper oss att vara med i en för lätt kurs. Jag då å andra sidan är livrädd att tävlingskursen blir för svår? Jag har aldrig tävlat, jag har inte alla momenten inlärda på hunden, JAG är helt ny inom bruks och kursverksamheten!

Visst skulle vi utvecklas enorm mycket fortare och få mer hjälp i en tävlingslydnadskurs, men kan det inte också bli för stort kliv? Eller hur stor är skillnaden?

Hunden är 2 år, han kunde sitt och ligg vi köpte honom. Han hade det jobbigt med koncentrationen och är fortfarande ganska flamsig på lydnadsplanen! Tittar gärna på de andra hundarna men har ändå bra kontakt för att vara andra gången på kurs (med två andra kurser omkring sig och skällande hundar överallt)

Vad tycker ni? Är jag dum som inte tar chansen att flytta upp några kursnivåer? Eller kan det vara bra att han får en kurs, även om den är enklare, där vi kan vänja oss vi kursupplägg och träning med andra hundar?

Det blir det ju i tävlingsgruppen också men där känns det inte som lilla jag utan erfarenhet passar in!

Så, jag är kluven! Kan jag knäcka honom med tråkiga uppgifter? Eller är risken större att han knäcks av för svåra och större krav?

Sv: Byta kurs, tänker jag rätt?

Hur långt har dom kommit på tävligskursen? Och är du intresserad av att tävla?

Jag tror inte att du knäcker honom med för svåra uppgifter, däremot kommer det säkert att kräva mer träning av er mellan tillfällena för att du ska känna att du hänger med.

Jag vet inte, de har nog haft iaf fyra kurstillfällen så jag blir ju inslängd lite mitt i (är tio gånger) Det jag vet är att det är två kurser i mellan grundkursen och tävlingskursen. Hunden skulle säkert fixa det, frågan är om jag är tillräckligt kunnig för att hänga med. För som du säger, det gäller ju att kunna/hinna/veta hur man ska träna imellan.

Hunden med en mer rutinerad förare skulle förmodligen glida igenom kursen ganska lätt, men jag blir så osäker på mig själv. Grundkursen hjälper mitt självförtroende och det känns bra att fixa det vi träna på relativt enkelt. Är lite rädd att jag kommer till tävlingsgruppen och bara är dålig = tappar suget.

Jag vill absolut tävla i framtiden, har fått blodad tand på lydnad nu när det gått så himla bra! Men jag har inte ens börjat med apporten tex, ställande och läggande under gång håller vi på med men det sitter absolut inte. Framförgående (en del av allmänlydnadskursen) har jag inte heller börjat med.

Så det är kanske mest min egen feghet som stoppar mig, att jag är rädd att komma in i kursen och ligga för mycket efter. Och sen då? Hade ju tänkt ta alla kurser steg för steg för att få kunskap, rutin och skapa ett bra samarbete med hunden.

Samtidigt (!) som jag inte vill strunta i vad kursledaren säger eller nonchalera hennes kunskap eller att de andra i kursen ska känna sig dåliga pga mig. Är även lite rädd att de andra i (tävlings)kursen ska tycka att jag inte ska komma och tro att jag är något bara för att min hund är duktig. Jag vet inte ens vad man gör på tävlingslydnadskursen :o

Senast ändrad:

Det kan ju gå åt det ena hållet, eller det andra.
Jag var med i en kurs som var både för nybörjare (= jag) och fortsättning (= alla andra) vilket inte passade mig alls. Kursen var anpassad för de andra och jag hamnade efter hela tiden. Det tog död på min motivation och jag slutade träna lydnad i några månader.

Men det kan ju vara tvärt om också och du får lite jävlar anamma i dig och ni går mycket längre än du trott.
Det beror nog mycket på din inställning och hur kursledaren lyckas anpassa träningen för olika nivåer.

Jag tycker nog trots min dåliga erfarenhet, att du ska testa.

Jag kan inte riktigt se hur det skulle vara dåligt för er att vara kvar på den lättare kursen? Så länge du känner att den kommer vara givande och att du därför inte slösar bort pengarna tycker jag att du ska vara kvar där du känner dig trygg.

Skynda långsamt.

Själv har jag precis börjat en fortsättningskurs i agility med Ila, som har tävlat under ett helt år. Kursledaren tycker att vi är alldeles för duktiga men jag vill vara kvar för att få rutin. Visst att hunden i princip är tävlingsklar, men det är inte jag.

Förhoppningsvis är instruktören så duktig att denne kan hjälpa dig om du nu ligger lite efter dom andra (med tävlingskursen då). När vi har allmänlydnadskurser så ställer vi krav på alla, men kräver mer av dom som säger att dom vill ut och tävla. Vi delar in dom i grupper där ekipagen ligger på jämn nivå så att det blir lättare. Vissa övningar gör vi såklart tillsammans. Därifrån kan dom anmäla sig till tävlingskurser sen och oftast har dom bra på fötterna när dom kommer dit.

Det brukar skapas nya kontakter och träningsgrupper när vi har haft kurser, förhoppningsvis gör det det hos er också och då kan ni alltid hjälpa varandra mellan kurstillfällena :)

Gör det som känns bäst för DIG. Det är ändå du som ska gå kursen och lära dig.

Jag skulle gått kvar i kursen.
Tycker du att övningarna är för lätta, gör dom svårare då.
Sitta och stanna behöver inte betyda att gå tre steg bak och tillbaka. Träna på att gå runt hunden, över den, kasta leksak osv.
Ta tillfälle att träna stadga med massa störning. Det har du nytta av sedan när du går tävlingslydnaden.

Jag hoppade själv grundkursen på ordf. inrådan efter första kursen i steget på klubben som är kontaktkurs (ungefär samma som valp).
Min hund var då 1 ½ och jag kan känna såhär efteråt att JAG inte var redo för det. Jag hade inte inte lagt upp ngn plan på hur jag ville ha det och målbild för de olika momenten. Hunden klarade det fint men nu efteråt så får jag ändra om det mesta eftersom jag inte hade tid att planera innan.

Det kan ju gå åt det ena hållet, eller det andra.
Jag var med i en kurs som var både för nybörjare (= jag) och fortsättning (= alla andra) vilket inte passade mig alls. Kursen var anpassad för de andra och jag hamnade efter hela tiden. Det tog död på min motivation och jag slutade träna lydnad i några månader.

Men det kan ju vara tvärt om också och du får lite jävlar anamma i dig och ni går mycket längre än du trott.
Det beror nog mycket på din inställning och hur kursledaren lyckas anpassa träningen för olika nivåer.

Jag tycker nog trots min dåliga erfarenhet, att du ska testa.

Det är lite det jag är rädd för, att jag är ensam om att behöva lära hunden vissa saker medan de andra redan finslipar = det blir jobbigt för dem att jag är efter. Även om det förhoppningsvis är individanpassat... Och ffa att det ska förstöra mitt självförtroende och få mig att känna mig lika kass som jag kände mig innan denna kursen (kändes inte som jag kommit någonstans, vilket jag nu fick svart på vitt att jag har och blev en riktig självförtroendeboost).

Absolut, jag tror att vi skulle lära oss MASSOR och kanske till och med bli tävlingsklara (i lydnadsklass 1 då). Sen en sak till jag inte riktigt hängde med på, för tydligen är det samma kursledare i den kursen som vår men hon är inte med på lydnadskursen lika mycket. Hade hon haft kursen en annan dag och varit där så hade det nog kanske känts lättare, för då hade jag ju haft henne som stöd.

Sen vet jag att den här tråden kanske är lite löjlig, men är skönt att ha några att bolla med som faktiskt gått kurser(vet vad de pratar om). Detta är ju min första.

Förhoppningsvis är instruktören så duktig att denne kan hjälpa dig om du nu ligger lite efter dom andra (med tävlingskursen då). När vi har allmänlydnadskurser så ställer vi krav på alla, men kräver mer av dom som säger att dom vill ut och tävla. Vi delar in dom i grupper där ekipagen ligger på jämn nivå så att det blir lättare. Vissa övningar gör vi såklart tillsammans. Därifrån kan dom anmäla sig till tävlingskurser sen och oftast har dom bra på fötterna när dom kommer dit.

Det brukar skapas nya kontakter och träningsgrupper när vi har haft kurser, förhoppningsvis gör det det hos er också och då kan ni alltid hjälpa varandra mellan kurstillfällena :)

Gör det som känns bäst för DIG. Det är ändå du som ska gå kursen och lära dig.

Vilket bra upplägg! Det enda som är till min nackdel i grundkursen då är att jag ligger så pass långt före. Det är dock en labrador med som är riktigt duktig (där husse ska lära sig, hunden kan) och vi ska köra lite ihop senare tänkte vi (platsläggning mm) och det känns riktigt roligt. För det va ju även därför vi ville gå kurs, för att hitta bra hundmänniskor att träna tillsammans med :)

Jag lär mig massor på grundkursen, det som kursledaren va lite orolig över va min hund. Att han skulle tycka det va tråkigt och vara tvungen att gå tillbaka i utvecklingen då vi kör så mycket från grunden. Jag tycker dock att det kan vara bra för honom att få en genomkörare från grunden med sju andra hundar omkring sig. För han blir ordentligt trött i huvudet efter 1½ h kurs.

Kursledarens sa själv första gången att om hon ser potential blir hon väldigt puschig (hur sjutton stavas de?) och lite krävande och att vi skulle säga ifrån om det blev för mycket. Hon är riktigt duktig dock.

Jag skulle gått kvar i kursen.
Tycker du att övningarna är för lätta, gör dom svårare då.
Sitta och stanna behöver inte betyda att gå tre steg bak och tillbaka. Träna på att gå runt hunden, över den, kasta leksak osv.
Ta tillfälle att träna stadga med massa störning. Det har du nytta av sedan när du går tävlingslydnaden.

Jag hoppade själv grundkursen på ordf. inrådan efter första kursen i steget på klubben som är kontaktkurs (ungefär samma som valp).
Min hund var då 1 ½ och jag kan känna såhär efteråt att JAG inte var redo för det. Jag hade inte inte lagt upp ngn plan på hur jag ville ha det och målbild för de olika momenten. Hunden klarade det fint men nu efteråt så får jag ändra om det mesta eftersom jag inte hade tid att planera innan.

Det har du rätt i, ska tänka på det nästa gång. Han är väldigt stabil i sitt och ligg kvar, men byter gärna position om jag börjar röra på mig. Så det ska jag absolut tänka på nästa vecka.

Får försöka ha lite mer fantasi, nu har det blivit att man gjort det kursledaren sagt och kanske när jag tänker efter tjatat lite. Och som kursledaren va rädd för, tråkar ut min hund lite.

Från grund till tävling är för MIG ett enormt kliv, även om jag blev mycket glad och kände mig hedrar när hon frågade så finns ju kurserna kvar. Kan gå den nästa tillfälle isf. För jag är lite rädd att det ska bli som du skriver, att man påbörjar något man inte är mogen för och sen när man är klar, stannar man upp och inser att man inte hängt med. Att man missat mycket även om momenten sitter.

beror helt på instruktören skulle jag säga.

I lydnadskurserna som vi (dvs jag och mamma) har hållt så har ekipagen tränat främst på egen hand med coachning av instruktören, dvs väldigt lite gruppövningar eftersom alla ekigpage har olika svårigheter och saker som just dom behöver träna på så ger det inte så mycket med grupp övningar i för stor utsträckning när man kommit upp på den nivån.

Så men en bra instruktör så kan det bli toppen bra även om jag inte riktigt ser det dåliga i att stanna kvar i den lite enklare gruppen, där brukar det väll vara mer gruppövningar men samma där som instruktör få man då ge de som kommit en bit längre lite mer avancerad övningar inom övningen så att säga.
Att lära in tex sitt handlar om mycket mer än att få hunden att sätta ner rumpan i backen om du förstår vad jag menar. Även de enklaste övningarna går att försvåra och variera utan att det 'stör' eller påverkar resten av gruppen.

Från det ena till det andra, vad har ni för halsband på era när ni tränar lydnad? Jag har ett tunt, tror det kallas dressyrhalsband, på min men han blir bara irriterad av det. Han försöker få av sig det och det kliar bara. (Kliar aldrig mot halsen i selen)

Okey, gruppövningarna är verkligen någonting vi behöver just nu! Han behöver se andra hundar, vara nära och ändå hålla koncentrationen på mig. Jag behöver se andra hundar, höra andra hundar och ändå koncentrera mig på mig och min hund! Så då passar nog grundkursen oss ganska bra ändå :)

Gör det som känns bäst för dig.
Om du stannar så be instruktören om tips på hur du kan göra för att försvåra det för er så det passar för den nivå ni är på.
Om du byter så bör instruktören i tävlingskursen kunna se vad just du och din hund klarar.

Sist jag gick kurs (sbk) så var det lydnad klass 1. JAG anser att om man anmäler sig till en sån kurs bör man ha iaf lite grunder innan som tex sitt, ligg, stanna och att hunden iaf kan komma när man ropar på den. Det var det flera som inte kunde i den kursen.. Jag var så gott som klar för tävling med min hund och började fundera hur jag skulle få ut nåt av kursen när vi var på så olika nivåer. Men instruktören såg till att vi fick arbeta på den nivå vi var på så då fungerade det bra ändå. Är det en duktig instruktör ska den kunna anpassa er träning efter er utveckling ;)

Att hunden blir knäckt av det tror jag inte alls. Du har ju alltid möjligheten att lägga träningen på er nivå även om kursen skulle vara lite för "svår".

Har du pratat med instruktören om vilken nivå kursen ligger på? Även om det är en kurs i tävlingslydnad är det ju inte säkert att du behöver kunna alla moment innan, du kan ju få hjälp med att lära in de på bästa sätt istället.

Att det skulle sänka ditt självförtroende är kanske ett större problem, då kan det ju vara värt att vänta. Kanske du kan flytta upp ett steg (till allmänlydnad?) om kurserna verkligen är uppbyggda för att tas i turordning.

Att vänja honom vid att träna runt andra hundar är ju dock ett måste så att han inte sticker fram till de andra etc. Vet inte hur ni gör nu men i tävlingslydnadskurs kan han ju inte vara kopplad hela tiden tex.

Ang. halsband så har han ett ickestryp i läder eller ingenting när vi tränar.

Och jag tycker man bör ha mer med sig än så för att få ut maximalt av kursen.
Jag tycker man borde ha fotposition sittandes, bra stadga och kunna arbeta med hunden lös utan problem och framför allt kontakt.

Kurserna är så korta så för att faktiskt komma en bit mot tävling eller bli tävlingsklara måste man kunna börja peta i momenten. Kommer man och hunden bara kan sitt, ligg, stanna och hit så har man en enorm bit kvar upp till att börja peta.

Det är just därför jag gillar vårat upplägg på klubben.
Först går man valpkurs. Sedan kontaktkurs, den är superviktig för att öhv. kunna jobba vidare. All fokus på att jobba upp en bra relation och kontakt.
Sedan går man grundkurs som innehåller momenten i lyndadsklass 1 så man får grunderna och därefter tävlingslydnaden.
Erfarna hundförare med bra hundar kan ju givetvis med fördel hoppa grunden och ta den biten på egen hand. Men för den som fått upp ögonen för att träna hund känns detta upplägg utmärkt.

Kanske uttryckte mig dumt knäcka är väl kanske inte rätt ordval, men vill inte stressa hunden för att vi inte kan och måste lära oss. Att det skulle bli för jobbigt för oss och att han skulle börja tycka det är för jobbigt = tråkigt.

Nej, hon kom fram till mig under kursen och sa att det såg väldigt bra ut och att jag skulle passa bättre i den andra kursen. Jag blev så spak att jag inte frågade, sa bara att jag va rädd att jag inte skulle nå upp till den nivån. Att jag inte har så mycket erfarenhet och att detta är min första kurs. Absolut, skulle förmodligen lära mig mängder och komma mycket längre i träningen än jag gör nu. För jag behöver hjälp med att komma vidare, få tips och hjälp. Det är därför jag sökt kurser.

Jag skulle kunna fråga om inte de går en allmänlydnad nu som jag kunde gå över till.

Ja, jag tror mitt självförtroende skulle få sig en törn om det börjar gå för dåligt eller att vi inte kan. Han sticker inte fram till andra hundar och jag är nog den som har mest problem med att hålla koll på kopplet då jag är van att köra lydnadsträningen utan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka