Byta kläder mellan olika stall

Yrrol69

Trådstartare
Hur gör ni om ni rider i olika stall?
Tvättar och byter och skurar ni era kläder och dojjor innan ni åker till nästa stall?
Rider både på ridskola och i privatstall och har inte dubbel uppsättning av ridkläder att byta med.
Givetvis förutsätter jag nu att alla pållar i alla stallen är friska, annars är det ju andra förutsättningar vi pratar om.

Sv: Byta kläder mellan olika stall

Förr hade jag också samma kläder i alla stall, i skolan (naturbruksgymn.) och om man åkte på utställningar och tittade, på trav osv. Men sen vi fick in abortvirus i stallet ett år har jag blivit helt nojjig (kanske för nojjig :o) och byter numera alltid kläder. Har en uppsättning i stallet där jag har min pålla, men åker jag nån annan stans tar jag alltid andra kläder, och tvättar dom direkt efteråt - även skor. Har till och med två hjälmar :angel: övernojjig var det nog... ja... *host*

Nej det gör jag inte. Har hästar hemma och tillbringar också en del tid i ridskolestallet. Hade nog varit mer försiktig om jag hade haft dräktiga ston hemma. Misstänker jag att någon häst har en infektion så byter jag givetvis kläder, skor och tvättar mig innan jag åker till nästa stall.

Byter aldrig, men rör mig inte i särskilt många stall heller.

Byter alltid kläder (alt. tvättar) efter jag vart på skolstallet(naturbruk) och hemma eftersom det rör sig väldigt många personer i skolstallet som har egna hästar de är ute och tävlar med ect ect. Det kommer och går även mkt hästar på området som kommer ifrån hela landet. Det behövs bara att en person för med sig smitta och att jag kommer i kontakt med det med kläderna och så vips, kan man stå där med kvarka på egna hästen:(

Så ja, jag byter alltid kläder. Jag skulle köpa en till uppsättning ridkläder om jag var du, inte nödvändigtvis de dyra grejerna (hjälm, skor ev. väst) dessa rengör jag bara med ngt bra medel.:)

Nej. Nu rider ju jag inte på ridskolan och skulle jag veta att de har något virus på ridskolan eller i det andra stallet så undviker jag att åka dit alt. byter om.

Nej jag brukar inte byta.
Nu är jag nästan bara i mitt egna stall men det händer att man åker och hälsar på i något av de två andra stora stallen där man känner mkt folk. Ibland blir det så att man åker dit direkt efter att man varit hos egna hästen..
Vet jag om att det finns/misstänks finnas smitta så åker jag inte dit alls.

Eftersom jag ofta åker buss till stallen har jag olika uppsättningar av ridkläder i de olika stallen så jag byter om när jag kommer dit.
Vi har också haft abortvirus i trakterna och ett av stallen har avelsverksamhet så det känns lite riskabelt även fast hästarna är vaccinerade mot det.

Men när jag far på träningar/tävlingar så tvättar och skrubbar jag inte kläderna efteråt om jag inte ska till stall med dräktiga eller föl.

Ok, tack för alla svaren.
Har varit både nyskrubbad och ibland inte, men det är alltid bra att få folks åsikter. Tack.

Sv: Byta kl䤥r mellan olika stall

När jag åkte mellan många olika stall bytte jag aldrig kläder om det inte fanns risk för ngn smittsam sjukdom i något av stallen.

Jag höll till i alla möjliga stall - varav 2 olika regelbundet varje vecka under flera perioder. Sålänge man håller sig uppdaterad om hästarnas hälsa och smittor i området så är det inga problem. Och de stall som hölls i karantän åkte jag inte ut till alls (hade inget viktigt att göra där) under den tiden för att minimera risken för smittspridning.

Jag brukar ofta inte byta kläder när jag besöker olika stall, men när jag gick på Ågesta var man noga med att inte rida i samma ridbyxor.

Byter kläder eftersom jag har unghästar och fölsto hemma. Har två hjälmar och sprutar ridstövlar och sporrar med virkon när jag kommer hem.

I det stall jag brukar besöka har några av hästarna varit lite snoriga bland annat den jag brukar rida så jag tar det säkra före det osäkra.

Var hittar jag Virkon någonstans?
Kan ju vara bra att förekomma vid evt diskussioner.

Jag ser till att inte ha samma kläder/skor hemma och i andra stall.

Jag har en hink jodopaxlösning som jag doppar skorna i i stället för Virkon.

Hej.

Rider precis som TS på ridskola och i privatstall + att jag besöker stall där kompisar har hästar osv.
I privatstallet finns det dräktiga ston och nyfödda föl, så jag har _aldrig_ samma kläder/skor/jackor på mig där som i andra stall.

Har helt enkelt särskilda kläder som jag har på mig där. Försöker också vara försiktig med att ha kläderna som jag använder på ridskolan på mig när jag besöker andra stall. Hästarna där är friska visserligen, men de är väldigt många, väldigt många tävar och väldigt många kommer och går. Väldigt stor cirkulation (= smittorisk) på hästar alltså.

Lägger man mycket tid på pållarna tycker jag helt enkelt att det är värt att lägga pengar på flera hästkläderuppsättningar.

Ja jag byter kläder och skor om jag hanterar/rider hästar i ett annat stall än mitt eget.

Förut hade jag samma kläder även i andra stall, men nu har vi precis haft abortvirus och jag är super nojjig och duschar och byter kläder när jag går mellan stall:p

Är i två olika stall, har två uppsättningar av allt... Förut hade jag inte det, men jag tröttnade på att släpa runt allting och riskera att glömma osv.
Båda stallen är privata där inga hästar kommer o går eller tävlar osv, men det ena har lite hosta och snorighet just nu (dock inte hästen jag pysslar med) så nu är det skönt med olika kläder

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 342
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag är inne på att byta stall till min häst pga hagarna. De är dränerade men det är ändå lera nästan till knäna, magen ballar ur totalt...
2
Svar
27
· Visningar
2 363
Senast: Emine
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 458
Senast: ameo
·
Hästvård Hej Jag har hört att man alltid ska tvätta händerna om man åker från ett stall till ett annat och man ska inte använda samma borstar...
Svar
11
· Visningar
1 820
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25