Byta jobb inom samma kommun

pannkaka

Trådstartare
Visste inte vad jag skulle ha som överskrift,men saken är att jag har en tjänst inom resursen på kommunen. Såg nu att det kommit ut en tjänst jag blev väldigt intresserad av och hörde mig lite för. Enligt info jag fick måste jag söka den tjänsten på samma sätt som alla andra är det vanligt? Jag är nog lite dum trodde jobbade man inom kommunen kunde man söka internt.
 
Visste inte vad jag skulle ha som överskrift,men saken är att jag har en tjänst inom resursen på kommunen. Såg nu att det kommit ut en tjänst jag blev väldigt intresserad av och hörde mig lite för. Enligt info jag fick måste jag söka den tjänsten på samma sätt som alla andra är det vanligt? Jag är nog lite dum trodde jobbade man inom kommunen kunde man söka internt.

Beror nog på vilka rutiner just den kommunen har, det kan nog skifta väldigt. Men det är väl bara att söka som de rekommenderar att sökandet ska gå till?
 
Det är nog vanligt. Idag har ju alla kommuner någon form av systemstöd för sina rekryteringar. Och då har man en väg in för alla anställningar. Det var nog vanligare förr när man tog emot ansökningar på papper att det fanns en "internväg".
 
Visste inte vad jag skulle ha som överskrift,men saken är att jag har en tjänst inom resursen på kommunen. Såg nu att det kommit ut en tjänst jag blev väldigt intresserad av och hörde mig lite för. Enligt info jag fick måste jag söka den tjänsten på samma sätt som alla andra är det vanligt? Jag är nog lite dum trodde jobbade man inom kommunen kunde man söka internt.

Om jag kommer ihåg rätt så måste alla tjänster inom offentliga sektorn lysas externt, även om det är inom samma kommun eller tom samma enhet för att mest meriterade person ska anställas. Sedan har man en naturligtvis en informell in, eftersom nya chefen kan snacka lite med nuvarande chefen etc.
 
Om jag kommer ihåg rätt så måste alla tjänster inom offentliga sektorn lysas externt, även om det är inom samma kommun eller tom samma enhet för att mest meriterade person ska anställas. Sedan har man en naturligtvis en informell in, eftersom nya chefen kan snacka lite med nuvarande chefen etc.
Så har jag lärt mig också om offentliga jobb (men har själv bara jobbat statligt).
 
Om jag kommer ihåg rätt så måste alla tjänster inom offentliga sektorn lysas externt, även om det är inom samma kommun eller tom samma enhet för att mest meriterade person ska anställas. Sedan har man en naturligtvis en informell in, eftersom nya chefen kan snacka lite med nuvarande chefen etc.
Aha ok tack för svar🙂, då får man hålla tummarna
 
Om jag kommer ihåg rätt så måste alla tjänster inom offentliga sektorn lysas externt, även om det är inom samma kommun eller tom samma enhet för att mest meriterade person ska anställas. Sedan har man en naturligtvis en informell in, eftersom nya chefen kan snacka lite med nuvarande chefen etc.
Ja, i princip. Och om tjänsten väl utlyses för intresserade att söka så måste alla ansökningar behandlas lika oavsett om de kommer från interna eller externa sökande.
Men det finns några undantag för när det kan vara godkänt att placera någon direkt på en tjänst utan ansökningsprocesser. Kan t.ex. vara sjukskrivna som behöver byta arbetsuppgifter.
 
Visste inte vad jag skulle ha som överskrift,men saken är att jag har en tjänst inom resursen på kommunen. Såg nu att det kommit ut en tjänst jag blev väldigt intresserad av och hörde mig lite för. Enligt info jag fick måste jag söka den tjänsten på samma sätt som alla andra är det vanligt? Jag är nog lite dum trodde jobbade man inom kommunen kunde man söka internt.

Här söker man som vanligt, men inne på arbetsgivarens inloggning där de ser ansökningarna finns det noterat om det är en intern eller extern sökande.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
669
Senast: Tilly_85
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
3 088
Senast: Dorinda
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 079
Senast: Rosett
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 678
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp