Sv: Byta golv

Det kanske inte tog exakt 10min men det gick fort, det var väldigt enkelt att byta golvet, iaf i mitt släp.
Drog ur gummimattan och skruvade ur skruven, de var lite rostiga men inte så rostiga så de inte gick att skruva ur (hade väl tur där kanske).
Sen lyfte vi ur golvet och la dit den nya skivan som var färdig anpassad redan från leverandören och skruvade fast den med nya skruv, färdigt!

Jag fick pris på, jag köpte inte.

Kan upplysa dig om att Moelvens karosseriplywood är fenolfilmbelagd finsk björkplywood.

Har köpt karosseriplywood i andra tjocklekar och det är sannerligen inte skit som du påstår.

Så ja, jag köper isåfall äkta finsk björkplywood!

Det finns en dyrare såkallad visna(tror jag han sade)plywood. Förmodligen den du menar.
Den är mönstrad på en sida för bättre grepp. Den kostade mig med rabatter 1500 + moms.
Det är den bästa man kan få tag på.

Då jag har karosseriplywood i idag var det det jag tittade efter då.

KL
Någon som vet vad det skiljer i vikt mellan aluminium och trä?

Nu tror jag att du missupfattade mig lite, det jag sa var att det finns företag som säljer billig *plyfa mm* på nätet som inte är finsktillverkat. Och av klart sämre kvalité.

Vet att det florerar plyfa från ryssland tillverkad av poppel eller liknande, den är ingen höjdarkvalité på.

Jag menar att den bästa som finns är den du nämner till namn, men jag vill inte göra reklam för något företag. Den finska är den bästa.

Har man kontakter och bra rabatter så blir allting billigt, den finska är den bästa här är att få fatt på.

Nåt annat har jag inte sagt.

Jag fick pris på, jag köpte inte.

Kan upplysa dig om att Moelvens karosseriplywood är fenolfilmbelagd finsk björkplywood.

Har köpt karosseriplywood i andra tjocklekar och det är sannerligen inte skit som du påstår.

Så ja, jag köper isåfall äkta finsk björkplywood!

Beror på hur tjock aluminium du skall ha, och vilken sort. Vanlig eller syrafast.

Det finns en dyrare såkallad visna(tror jag han sade)plywood. Förmodligen den du menar.
Den är mönstrad på en sida för bättre grepp. Den kostade mig med rabatter 1500 + moms.

KL

Aluminiumplåt som är 1500x3000x5mm väger 60,80 kg

Plyfaskiva storlek 1525x3050x21mm väger ca: 59,4 kg

Så himla mycket skiljer det inte i vikt.
Enligt vad jag fått fram i alla fall.

KL

Inte om du frågar mig, jag tycker inte det räcker med 5mm.
Har för mig att Boj och Ume har nåt i den stilen, rätta mig om jag har fel.

Problemet med aluminium är att det är ett väldigt mjukt material som lätt töjs ut, till exempel där hästen står med sina hovar, är det för tunn plåt blir det som en grop och till slut kan det ge vika. Aluminium har man svårt för att se när det börjar bli dåligt, kommer det i kontakt med galvat eller vanligt järn så startar en kemisk reaktion som ombildar aliminiumet till ett vitt pulver.
Hur lång tid det tar beror på yttre omständigheter man inte kan påverka.

Jag är en av dom som inte skulle vilja ha aluminium i min hästtransport där vi ställer in våra och barnens käraste ägodelar i. Skulle aldrig förlåta mig själv om nåt hände.

Räcker 5 mm då?

Jag misstänkte väl det. Det känns ju spontant som om en 5 mm-plåt skulle vara såpass böjlig att den måste stagas upp ordentligt underifrån för att inte böjas neråt.

Plyfa känns ju stadigare ur den synvinkel. Och förhoppningsvis märker man i tid om den är dålig när man provhackar med sin morakniv...

lånar sista knappen!

kanske en dum fråga; men hur vet man om golvet är under väggarna eller inte?

och kan man byta från plyfagolv till glasfibergolv bara så där?

är glasfibergolv tåligare? vet nån vad det kan handla om i pris och vad man behöver för tjocklek etc?

Du tar bort eventuell gummimatta så ser du om golvet slutar innanför väggen eller om väggarna står på golvet.

tack :D får prova det... hur tar man bort om den är hellimmad?

ngn som vet om glasfibergolv väger mycket mer eller mindre än plyfagolv? är det värt att byta till glasfibergolv (om det ens går att byta till det hur som helst??) om man har plyfa idag?

är livrädd för att pålle ska gå igenom golvet...

Varför vill du ha ett glasfibergolv?
Glasfiber är ju ganska känsligt trots armering...

Viktskillnader vet jag faktiskt inte men glasfiber är ju inte speciellt lätt.

Varför vill du ha ett glasfibergolv?
Glasfiber är ju ganska känsligt trots armering...

Viktskillnader vet jag faktiskt inte men glasfiber är ju inte speciellt lätt.

Jasså? Vad jag läst och hört så ska det vara MYCKET tåligare än ett plyfagolv... Men då har jag läst mig till fel information helt enkelt... O_o

undrar också om ett golv kan gå från att vara BRA till att vara murket/mjukt vid ena axeln på 1,5 månad? släpet har då stått utomhus och använts ca 1gång/vecka?

obroddad häst, som inte utfört några behov i transporten (dvs ingen risk för fukt inifrån sett)

Sparkar liv i tråden (det var den nyaste om pris på golvbyte som min sökning bjöd på ;) ). Nån som fått golvet bytt på verkstad och har lust att dela med sig av vad det landade på?

Kikade på golvet i mitt släp i höstas och konstaterade att det nog började dra ihop sig för golvbyte. Kikade (och stack i det) igen häromdagen och kan konstatera att japp - det är nog så att det ska bytas i år. En-ett par cm från väggen och in längs större delen av "hästspiltan" är det mjukt i ytan, och nere i hörnet är det mer (där syns det). Innanför det mjuka är det hårt och fint, men det har ju blivit mer sen i höstas. Släpet är ett äldre Kylinge och inte helt tätt i överkant i bak (övre luckan) ens när luckan är helt stängd, kunde jag konstatera när jag var in i släpet häromdagen. Hade tanken att byta ut släpet då jag ska ta BE, men efter att ha kört en sväng idag är det bara att inse att det är till att byta bil först (får dra 1600kg på BE, men bilens glansdagar som dragbil är helt klart över. Tyngre släp kommer inte att fungera. Så det är till att hålla det nuvarande fräscht.). Släpet ska in på service om knappt ett par veckor och jag har bett dem att se över även golvet så att jag får ett utlåtande. Kruxet med golvet är att jag inte kan byta det själv, fysiskt, i år då ena handen skadades och opererades precis innan årskiftet och inte fixar ett sånt jobb. Så det lär bli till att lämna in det. Ber självklart om en offert innan, men det vore intressant att höra vad andra fått betala! Gummimattan i mitt släp är inte fastlimmad på golvet, utan går att lyfta ur.

Sparkar liv i tråden (det var den nyaste om pris på golvbyte som min sökning bjöd på ;) ). Nån som fått golvet bytt på verkstad och har lust att dela med sig av vad det landade på?

Kikade på golvet i mitt släp i höstas och konstaterade att det nog började dra ihop sig för golvbyte. Kikade (och stack i det) igen häromdagen och kan konstatera att japp - det är nog så att det ska bytas i år. En-ett par cm från väggen och in längs större delen av "hästspiltan" är det mjukt i ytan, och nere i hörnet är det mer (där syns det). Innanför det mjuka är det hårt och fint, men det har ju blivit mer sen i höstas. Släpet är ett äldre Kylinge och inte helt tätt i överkant i bak (övre luckan) ens när luckan är helt stängd, kunde jag konstatera när jag var in i släpet häromdagen. Hade tanken att byta ut släpet då jag ska ta BE, men efter att ha kört en sväng idag är det bara att inse att det är till att byta bil först (får dra 1600kg på BE, men bilens glansdagar som dragbil är helt klart över. Tyngre släp kommer inte att fungera. Så det är till att hålla det nuvarande fräscht.). Släpet ska in på service om knappt ett par veckor och jag har bett dem att se över även golvet så att jag får ett utlåtande. Kruxet med golvet är att jag inte kan byta det själv, fysiskt, i år då ena handen skadades och opererades precis innan årskiftet och inte fixar ett sånt jobb. Så det lär bli till att lämna in det. Ber självklart om en offert innan, men det vore intressant att höra vad andra fått betala! Gummimattan i mitt släp är inte fastlimmad på golvet, utan går att lyfta ur.
Tror att @Charlotte1975 bytte golv på släpverkstad rätt nyligen, hon kanske vill dela med sig om info.

Liknande trådar

Utrustning Har köpt en hästtransport med trägolv, men vi fick till ett aluminium golv som vi kan byta till. Har en vän som är händig som ska hjälpa...
Svar
2
· Visningar
536
Senast: Emiro
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
752
Senast: jemeni
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
791
Senast: Cavallo
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 729
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Blåsljud på hjärtat