Byta galopp

Olympus

Trådstartare
Jag behöver lite hjälp och tips hur jag ska göra för att få min häst att byta galopp. Han är hopphäst och på tävling så byter han ALLTID, har aldrig fel eller korsgalopp på tävling men på träning så byter han inte, likså när jag rider markarbete och vill byta galopp när jag byter varv. har tränat jättemkt på att ha ett litet hinder/bom på medellinjen och då byter han, men ett vanlig enkelt galoppombyte gör han aldrig. Just nu lägger jag ner mkt vikt på att stärka honom i galoppen, gör mkt galoppfattning och gör serpentinbågar och på medellinjen gör jag en halt och gör en ny galoppfattning och det funkar jättebra, men hur ska jag göra för att lära honom göra ett byte i språnget.
Helt ärligt tror jag han är lite lat när jag tränar, men på tävling är han oftast skärpt till 110% och vill göra rätt.

Sv: Byta galopp

Ja om du vet hur hjälpgivningen för byte är så är ett tips för att göra det lättare för hästen att komma i sluta, rid på med extra energi de sista sprången innan bytet, rakrikta och byt på rakt spår, släng inte om hästen. Tänk på att inte spänna dig, många blockerar hästen i bytet och försöker "välta" om dom. Är du inte säker på hur man gör så ta hjälp av tränare!

Sv: Byta galopp

Tack. Jag rider för tränare en gång i veckan men just nu har vi haft lite uppehåll eftersom hon precis fått barn, ska dock köra igång igen nästa vecka tror jag. Men ska testa. det är ju bara att träna och träna egentligen :p

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Dressyr Jag har som mål att starta en lätt klass dressyr med min häst i år. Hon är orutinerad och otränad men ingen unghäst. Jag fokuserar mest...
2
Svar
29
· Visningar
7 909
Senast: leoparden
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 227
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar