byta galopp

D

Don_93

När jag köpte min häst för ett år sendan ungefär var han omusklad o otränad o kunde inte byta galopp, nu tränas han regelbundet o har fått mkt musklar men det jag skulle vilja ha hjälp med är att lära honom att byta galopp. Nu handlar det egentligen inte om ngr "dressyrgaloppombyten" eftersom jag mest håller på med hoppning så handlar det ju om att få honom byta galopp om han te.x landar i fel galopp efter ett hinder utan att behöva bryta av till trav och fatta ny.

På tävling har han nu börjat byta galopp om han landar i fel men när jag hoppar hemma byter han sällan galopp o ibland byter han bara med fram så han får korsgalopp.
Kort sagt vill jag ha hjälp med att veta hur jag ska göra för att
1. Få honom att byta galopp efter ett hinder
2. Få honom att byta galopp när jag byter varv (när jag inte hoppar då alltså)

Brukar träna genom att ställa upp ett hinder på medellinjen o svänga vartannat vänster o vartannat höger o byta galopp över hindret o dt funkar.
Kan oxå tilläga att jag rider för tränare i både hopp o dressyr så inga kommentarer om att jag borde rida för tränare för det gör jag.

Sv: byta galopp

att landa i rätt galopp efter ett hinder gör hästen om man tittar åt det håll man ska och trampar ner i stigbygeln åt det hållet. svårare än så ska det inte vara. har med ryttarens balans att göra.

Du måste få honom att byta för skänkeln eller är du nöjd med att han byter om du byter varv?
När man lär hästen att byta över bom/hinder är det stor risk att den lär sig en "felaktig"/hoppbyten dvs ett halvt steg efter med bak.

Det är mkt svårt att komma till rätta med om den en gång lärt sig detta.
Tänk noga efter vad du tror att du vill.

Dock gör inte alltid min häst detta, han har svårt att landa/byta i vänster så om vi hoppar i vänster varv så byter han sällan även om jag kollar o lägger vikten åt vänster.

asså jag vill ju inte (elelr vill o vill) jag nöjer mig ju om han kan byta galopp te.x när vi byter varv(snett igenom, vänder rätt över banan o.s.v) o byter till/landar i rätt efter ett hinder så att säga. Har jämt fått tips att det med hinder på medelinjen är en bra övning men det kanske inte är det då?

Don_93 skrev:
asså jag vill ju inte (elelr vill o vill) jag nöjer mig ju om han kan byta galopp te.x när vi byter varv(snett igenom, vänder rätt över banan o.s.v) o byter till/landar i rätt efter ett hinder så att säga. Har jämt fått tips att det med hinder på medelinjen är en bra övning men det kanske inte är det då?
Det är precis som axel säger, att oftast så blir inte bytena rena med denna metod.

Hästen ska byta för hjälpen du ger med sittbenet och skänkeln.

Mitt råd är att ta hjälp av någon som har erfarenhet av byten, det blir väldigt lätt fel och det kan vara krångligt att "rätta" en häst som lärt sig att byta orent.
Lycka till!!

Rid samma väg fast utan hinder.
Minska galoppen (helst samla= en lite sittande ännu mer aktiv, men kort galopp) sakta av till skritt ett par steg, fatta ny.
Lägg bytesförsöken på samma plats hela tiden, så lär han sig att det ska hända ngt där.

De flesta rekommenderar att man petar med spöt vid nya sidans ytterskänkel, för att förstärka den hjälpen.
Men jag har fått bättre reaktion av att peta på nya sidans innerlår.

Du måste vara riktigt noga med att ha skänklarna på rätt plats innan bytet, så att han känner skillnad.
Gör inte som hoppryttarna ofta gör- Kasta inte överlivet åt nya sidan

Räkna ner:-1 skänkeln på i "gamla läget"
2 byt skänkelläge
3 kläm till i nya läget ev. plus spö.

Du får prova dig fram till vad som verkar funka bäst.
Om han byter, uppmuntra som:devil: Det är det bästa vapnet:banana:

tack:bow: Ska försöka det som du skrev, fast kan ju inte räkna med att att går som smort första gången:p

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar