D
Don_93
När jag köpte min häst för ett år sendan ungefär var han omusklad o otränad o kunde inte byta galopp, nu tränas han regelbundet o har fått mkt musklar men det jag skulle vilja ha hjälp med är att lära honom att byta galopp. Nu handlar det egentligen inte om ngr "dressyrgaloppombyten" eftersom jag mest håller på med hoppning så handlar det ju om att få honom byta galopp om han te.x landar i fel galopp efter ett hinder utan att behöva bryta av till trav och fatta ny.
På tävling har han nu börjat byta galopp om han landar i fel men när jag hoppar hemma byter han sällan galopp o ibland byter han bara med fram så han får korsgalopp.
Kort sagt vill jag ha hjälp med att veta hur jag ska göra för att
1. Få honom att byta galopp efter ett hinder
2. Få honom att byta galopp när jag byter varv (när jag inte hoppar då alltså)
Brukar träna genom att ställa upp ett hinder på medellinjen o svänga vartannat vänster o vartannat höger o byta galopp över hindret o dt funkar.
Kan oxå tilläga att jag rider för tränare i både hopp o dressyr så inga kommentarer om att jag borde rida för tränare för det gör jag.
På tävling har han nu börjat byta galopp om han landar i fel men när jag hoppar hemma byter han sällan galopp o ibland byter han bara med fram så han får korsgalopp.
Kort sagt vill jag ha hjälp med att veta hur jag ska göra för att
1. Få honom att byta galopp efter ett hinder
2. Få honom att byta galopp när jag byter varv (när jag inte hoppar då alltså)
Brukar träna genom att ställa upp ett hinder på medellinjen o svänga vartannat vänster o vartannat höger o byta galopp över hindret o dt funkar.
Kan oxå tilläga att jag rider för tränare i både hopp o dressyr så inga kommentarer om att jag borde rida för tränare för det gör jag.