Byta galopp?

O

overtyre

En av mina kompisar påstår att hennes tränare säger åt henne att berömma hästen när de rider förvänd galopp och den byter, trots att det inte var meningen. Men i mina öron låter detta helt absurt. Jag vet dock inte om de håller på och försöker lära hästen byten, men även om det vore så så låter det som helt fel tillvägagångssätt.

Jag vet inte vad ni tycker, men jag tycker att ska man göra förvänd galopp så ska det vara det, och inte bli ett byte så fort hästen känner att den är obalanserad. Och om man lär den byten så ska det göras ordentligt.

Aja, spekulera på ni! :D

Sv: Byta galopp?

Jag skulle inte berömma hästen om den slog om av sig självt .. men jag skulle absolut inte straffa den för att den gjorde så..Jag skulle helt sonika bara gå tillbaka och göra om.bryta av.. fatta ny förvänd.

Och om hästen fortsätter byta så skulle nog jag först kontrollera om det är något jag gör som uppmuntrar hästen att byta eller helt enkelt konstatera att hästen inte orkar än o träna mer styrka.

När häst o ryttare är redo så anser jag att både byten o förvänd galopp kommer som på beställning. Alltså inget att hetsa upp sig över om det blir fel. :D

mvh Jessica

du har så rätt..:)

Är så nedrans trött så jag börde inte sitta på nätet och svara på några frågor nu ..:o
*går och lägger sig*

En häst skall byta på hjälpen och inte i tid och otid, jag skulle aldrig berömma en häst som gjorde det, jag hade bara brutit av och fattat ny förvänd galopp.

Tänka sig vad alla här tycker att allt är så lätt..Varför är det då så många som fastnar på LA-nivå?

För det första är inte förvänd galopp en riktig rörelse.
Den används för att lösgöra, balansera o kolla lydigheten.

DEn används i princip inte efter lätt klass.
Om man har som mål att rida MSV o högre är det bättre att lära hästen att byta först. Iallafall inte rida mkt. förvänd innan.
En lydig häst går i förvänd o byter inte utan hjälp.

axel skrev:
Tänka sig vad alla här tycker att allt är så lätt..Varför är det då så många som fastnar på LA-nivå?

Om man har som mål att rida MSV o högre är det bättre att lära hästen att byta först. Iallafall inte rida mkt. förvänd innan.

Var är en kvalificerad riktig rörelse? För mig är förvänd galopp en utmärkt rörelse att använda, och jag använder mig mycket av den, i korta etapper. :idea: Få övningar som är så bra för att lösgöra, stärka och checka lydnad i galoppen.

Jag red förvänd galopp på förra hästen i 5 år och sedan började vi byta, och det gick alldeles utmärkt och odramatiskt.

Vad gäller att berömma en häst om den byter i förväns galopp så... nja, det tycker jag låter lite tokigt. Jag skulle bara sakta av och fatta ny galopp, och precis som Jessica skriver checka av om det var jag som gjorde fel. Precis som Wert säger ska bytet komma när man ber om det och ingen annan gång...

A. förvänd gal.
Jag skrev i vilket syfte som man kan rida den.
Jag menade programridning.

Det är inte bara jag som tycker att man ska byta först.
Lussan, Brink o Kyra tycker dito.

Det behöver man inte göra om man vill harva i LA ett antal år.

Jag tycker att byten och förvänd går hand i hand.. och bör läras in ungefär samtidigt.Eller i allafall innan den förvända är riktigt befäst.

man ska aldrig lära hästen galoppombyten förens den förvänga galoppen är befäst..

sazza skrev:
man ska aldrig lära hästen galoppombyten förens den förvänga galoppen är befäst..

Jag tycker att hästen ska vara lydig nog att göra det man ber den om, vilket den gör om den förstår o orkar.

mvh Jessica

axel skrev:

Jag har aldrig påstått att det är lätt, däremot påstår jag att alltför många arbetar sina hästar i rörelser o form som de inte är redo för. Man kan inte börja träna en rörelse förrän hästen är stark nog att utföra den o när den är det så blir det helt plötsligt enkelt att förstå varför hästen gör fel.

Ställer man en sån fråga som trådskaparen gör så anser jag att ekipaget inte är redo att kräva korrekt förvänd galopp någon längre bit o absolut inte redo att börja korrigera rörelsen.

För att kunna korrigera en häst bör man, som ryttare, kunna mer än hästen gör annars kanske det är rätt av hästen att korrigera ryttaren, som jag anser att den gör om den bryter av självmant, den talar helt enkelt om att något är fel, t ex hjälpgivning eller träningsupplägg. :angel:

O sen så anser jag att alla rörelser upp till LA o vissa rörelser i Medelsvår är ren grundutbildning av hästen... trots att jag själv inte kommit längre än till LA tävlingsmässigt.

mvh Jessica

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle aldrig berömma om hästen slog om. Det är en olydnad (även om det ofta är för att den inte orkar) som inte ska uppmuntras. Har läst många som tycker såhär, och jag håller nog med dem; att man ska börja med byten medan hästen fortfarande har kvar (hur ska man säga...) impulsen att byta om man går över i andra varvet tex. Alltså kan man göra hjälperna för förvänd galopp då och befästa just bytet. Sedan eller under tiden kan man jobba med förvänd galopp. Jag har inte börjat med byten på min ponny förrän förra året då han var 7 år. (dock inriden vid fyra och ej riden i 8 mån pga. skada 6-7 års vintern.) och det fungerar ändå jättebra.

Intressant. Jag har alltid fått lära mig att man befäster förvända galoppen först innan man börjar med byten.? det har alltid funkat bra för mig. Hur gör ni andra?

Jo, det har jag också lärt mig. Men har läst detta i iaf två böcker. :) Som sagt så jobbar jag med förvända först.

Min tränare är jätte rolig och bra att rida för. Vi testar lite olika saker även om hästen inte är ''redo'' vi anser att man måste testa och pusha lite för att komma framåt se vad hästen har för potential tidigt. samtidigt som man testar lite bygga upp hästen. när jag började med förvända var det jätte jobbigt och jag tyckte inte att vi var redo för det men det stärkte honom i rättvända för då tyckte han att det var lätt. vi håller på med byten och det stärker och lösgör honom i allt tycker jag även där tyckte jag att vi inte var redo har just nu lite uppehåll på byten ska tävla lite där byten inte ingår. vi har även börjat att trampa lite och när är vi redo för det igentligen. jag litar på min tränare och sedan jag började rida för henne har allt bara blivit bättre och bättre tror inte att man ska vänta för länge med något.

nu har jag visseligen ett fullblod som jag köpte från banan för 5år sedan och vi ligger långt efter i utbildningen mot om jag köpt honom som unghäst. Denna häst är lätt lärd kvick i ben och fattar fort en jätte bra häst att lära mig och honom alla olika rörelser perfekt tills jag ska köpa nästa häst som ska vara en ''riktik dressyr häst som jag brukar säga.

Tänka sig vilket bra ämne! Jag som håller på med att lära min häst byten. :)
Jag var på träningsläger i helgen för en spansk tränare och då hade han en clinic med en häst på MSV-nivå. Hos denna häst var inte bytena helt befästa då den böt på kommando men var efter med bak.
Dock så red dom förvänd galopp och om hästen bytte så berömde dom den. Det är juh naturligt för en häst att byta när den går i förvänd galopp (iaf ute i friheten). Jag kan förstå till en vis del att man berömmer dock ej om hästen bryter av i den förvända. Då fattar man ny galopp och gör om.
Men jag tycker absolut att man ska berömma om hästen i fråga har problem med byten och byter när den går i förvänd galopp. I detta fall måste hästen ha varit obalanserad och ej rytmisk, därför den bryter av...
Hmm, många teorier här...

Jag håller inte med om att man skall berömma hästen om den går i förvänd galopp och byter självmant oavsett om den har problem med galoppombyten eller ej, hästen har ju problem med själva hjälpen och lydnaden för galoppombytet inte själva bytet egentligen så varför berömma något du inte bett hästen utföra?? Alla hästar kan byta galopp, dom gör ju det i hagen varje dag..

happy10 skrev:
Min tränare är jätte rolig och bra att rida för. Vi testar lite olika saker även om hästen inte är ''redo'' vi anser att man måste testa och pusha lite för att komma framåt se vad hästen har för potential tidigt. samtidigt som man testar lite bygga upp hästen. när jag började med förvända var det jätte jobbigt och jag tyckte inte att vi var redo för det men det stärkte honom i rättvända för då tyckte han att det var lätt. vi håller på med byten och det stärker och lösgör honom i allt tycker jag även där tyckte jag att vi inte var redo har just nu lite uppehåll på byten ska tävla lite där byten inte ingår. vi har även börjat att trampa lite och när är vi redo för det igentligen. jag litar på min tränare och sedan jag började rida för henne har allt bara blivit bättre och bättre tror inte att man ska vänta för länge med något.

nu har jag visseligen ett fullblod som jag köpte från banan för 5år sedan och vi ligger långt efter i utbildningen mot om jag köpt honom som unghäst. Denna häst är lätt lärd kvick i ben och fattar fort en jätte bra häst att lära mig och honom alla olika rörelser perfekt tills jag ska köpa nästa häst som ska vara en ''riktik dressyr häst som jag brukar säga.

Ja du köpte du hästen för 5 år sen från banan skulle den nog kunna gå svår dressyr nu vad hästen beträffar. Det tar inte så lång tid och särskilt röelser i galopp är så otroligt lätta för ett fullblod en av mina kunde göra piruetter i galopp redan efter 3-4 år. (Sen tävlar jag inte dressyr så det var knappast något siktade på att gå svår klass)Har du bara grundridit rätt så att den orkar bära sig så är förvänd galopp, byten, öppna, sluta, mm en barnlek för den.
Så du kanske ska bli en "riktig" dressyrryttare så duger hästen åt dej.

happy10 skrev:

visserligen? ;)
Jag håller med Oopsie - fullblod är underbara och mäter sig väl med halvbloden om de är tillräckligt välridna.
Min nyss fyllda 6 åring har visserligen inte gått på banan, men tränades som galoppis men såldes som 3 åring då han hade för mkt kvar att växa för att hänga med i den hårda träningen....
han är en kanon dressyr häst - fiiina gångarter och otroligt smart och fattar lätt - precis som du skriver! de är underbara.......

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 213
Senast: lirco11
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 198
Senast: Nota
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar