Byta galopp?

Sv: Byta galopp?

Jag hade inte berömt den.. berömmer man när den byter självmant fortsätter hästen förmodligen att byta själv eftersom ryttaren säger "bra nu gjorde du rätt" till hästen. Varför inte göra rätt från början liksom? Jag hade inte gjort nån stor affär av det. Bara bryta av och börja om. Sen kan det ju vara så att ryttaren gör ett omedvetet fel så hästen hamnar i obalans och byter själv eller att hästen inte orkar helt enkelt.

ett bra sätt är att börja med att göra ett byte från den förvända galoppen.. eftersom det är naturligt för hästen.. beröm när den lyssnar på dina hjälper.. förvänd galopp är en del av Lätt A:1 programet.. har du då inte befäst den förvända galoppen kommer hästen byta och det är då noll poäng för det momentet.. detta är vad jag har lärt mig av min instruktör.

sazza skrev:
man ska aldrig lära hästen galoppombyten förens den förvänga galoppen är befäst..

Förvända galoppen används ej efter LA.
Men om man aldrig vill rida högre så kan man tänka som du.

Förmodar att du ridit till..tja Intermediere.

Varför rider man förvänd galopp? För att hästen kan, eller för att det ska va så eller vad? :confused:

Toppryttare startade inte sina dr.hästar förrän de gick MSV eller högre förr.
Men sen "Unghästmiljonen" o Breeders kom till startas en del tidigare.
Förvänd galopp är bra för att lösgöra, rakrikta o balansera hästen.

På tävling används den i princip bara i LA för att just kolla dessa saker plus om den är lydig.
Från MSV o uppåt är det byten som gäller.

overtyre skrev:
En av mina kompisar påstår att hennes tränare säger åt henne att berömma hästen när de rider förvänd galopp och den byter, trots att det inte var meningen. Men i mina öron låter detta helt absurt. Jag vet dock inte om de håller på och försöker lära hästen byten, men även om det vore så så låter det som helt fel tillvägagångssätt.

Jag vet inte vad ni tycker, men jag tycker att ska man göra förvänd galopp så ska det vara det, och inte bli ett byte så fort hästen känner att den är obalanserad. Och om man lär den byten så ska det göras ordentligt.

Aja, spekulera på ni! :D

För mig låter det hel-konstigt. En dag kanske hon vill rida förvänd och bestraffar hästen när den byter.
det är bättre att hon lär hästen hjälper för byten istället för att sätta den så mycket i obalans så att den byter självmant. Man vill ju att hästen skall byta på en rak linje och det går inte om man skall jucka hit och dit för att sätta hästen i obalans.

min häst har kunnat galopp om byten i ca 1 år nu.
Byter felfritt, men nu så har man kommit in på dom små detaljerna.
Att hon ska vänta på mig i galoppombytet och att hon ska kunna göra det på rakt spår.

När jag tränade på galopp ombyten så bestämde jag mig för en punkt och så gav jag henne hjälperna där på den punkten.
Och om det inte blev ett galopp ombyte just där så började jag om.

Jag berömer inte min häst när den gör ett galopp ombyte som inte är önskat av mig.
När hästen gbyter galoppbara sådär utan att ryttaren har bett om det så betyder det att den vill komma ifrån arbete i den före gående galoppen

Inte alldeles säkert.
Den kan vilja visa att den är duktig.För den har väl fått mkt beröm när den har bytt?

axel skrev:
Inte alldeles säkert.
Den kan vilja visa att den är duktig.För den har väl fått mkt beröm när den har bytt?
Självklart många klappar och gullgull hihi.
Men om hon bara byter sådär så blir det inte lika mkt beröm men beröm får alltid

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 213
Senast: lirco11
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 198
Senast: Nota
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar