Byta försäkringsbolag

M

missan

Kan man bara byta försäkringbolag i samband med årsförfallodagen?! Eller är det bara att säga upp med viss uppsägningstid, som andra försäkringar? Jag betalar med autogiro per månad.

Brukar det nya bolaget vilja ha ett veterinärintyg vid byte? (jag ska byta från A1 till A2 +vet.vård)

Sv: Byta försäkringsbolag

Enklast är att byta vid årsförfallodagen. Då kontaktar du bara det nya bolaget och tecknar en försäkring där. De kan ev kolla upp med det gamla att det inte föreligger reservationer eller pågående ärenden. På så vis får du ingen karens utan försäkringen fortlöper bara efter övergången. Säg alltså aldrig upp en försäkring utan se till att du tecknat en ny innan, så att det inte blir något glapp.

Om du inte står vid en årsförfallodag är det lite krångligare och bolagen vill gärna ge sken av att det inte är ok.

Jag vet en som blev oense med sitt gamla bolag då hon råkat överskridit årsförfallodagen med 18 dagar och hade tänkt byta bolag. Hon fick blankt nej till att göra en överföring av hästarna till det nya bolaget och hon fick inte säga upp försäkringarna utan att de hotade med att skicka en faktura på HELA det kommande året! :eek:
Hon gjorde helt enkelt så att hon nytecknade försäkringar i det nya bolaget och hade dem dubbelförsäkrade i 14 dagar för att med all säkerhet täcka upp karenstiden. Då karensen var över ringde hon upp det gamla bolaget och meddelade att hon "sålt" alla hästar. Då var det inga som helst problem att avsluta försäkringarna!

Du kan även helt enkelt se till att det inte finns några pengar att dra ifrån ditt konto. Då sägs försäkringen automatiskt upp och de kan aldrig kräva dig på något. Se bara till att du har ordnat med ny försäkring innan!!!!

Det kanske är fult att göra som beskrivits ovan, men denna person blev väldigt dåligt bemött av sitt gamla bolag och hon ansåg att om de valde att vara så fula mot henne angående, för dem, en struntsumma, så kunde hon vara ful tillbaka....

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svar! Behövs inget nytt veterinärintyg om jag "för över" försäkringen på årsförfallodagen? JAg ska ju gå från A1 till A2 så det nya bolaget får ju en lägre risk, eller hur man ska säga..

Vet inte riktigt, men tror att det är upp till varje bolag. Om du inte har någon direkt skade eller sjukdomshistorik skulle jag gissa att de inte kräver in det. Men det är bara en gissning. Fast det klart... det beror ju på vilket försäkringbelopp vi pratar om.

Tack för svar! Behövs inget nytt veterinärintyg om jag "för över" försäkringen på årsförfallodagen? JAg ska ju gå från A1 till A2 så det nya bolaget får ju en lägre risk, eller hur man ska säga..

Nej det bör gå bra utan om hästen är fullt frisk (nya bolaget kollar med gamla)

Liknande trådar

Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
323
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 207
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 847
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka