Byta föl mot Åring efter Lemon?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Catrool
  • Startdatum Startdatum
Sv: Byta föl mot Åring efter Lemon?

Återigen kan vi altså konstatera att stammen till de smås mammor är rellevant. *nyfiken*

Om avkomman registrerats så kan det vara ett av 5 stoföl reggade 2007: http://www.blup.se/sv-SE/horses/4959
Och om avkomman har en moder som kan lämna gröna papper borde avkomman som det skrivits tidigare ha gröna papper eftersom hingsten blev sänkt 2007. Om inte det skulle vara en mamma som kan lämna grönt så får jag det till att det finns en att välja mellan. Men det kan ju också vara att den inte är reggad än.
/U

fortsätter..
det skulle ju bli en renrasig SWB så det finns 4 kvar, eller hmm hur räknar jag 3 stoföl totalt var det ju, alltså 2 kvar att välja mellan.

Jo, men om man vill ha en hopphäst, vilket ju TS ville, sa är det väl inte sa lämpligt om mödernet är rent dressyrstammat? Vill man ha en hopphäst sa skulle jag säga att det absolut spelar roll om mödernet är hoppstammat eller inte.

Även om det säkert kan bli en helt ok dressyrhäst med Lemon som pappa sa är det ju inte mycket tröst om det var en hopphäst man ville ha, tänker jag.

Fast jag tänkte ett steg längre, att en Lemon avkomma förmodligen är en bättre affär än en korsning OM man ska se det hela ur en eventuell ekonmoisk vinkel i framtiden.

Fast det var ju inte det som var frågan, TS ville ju inte ha en häst för försäljning i första hand, utan för hoppning. Och även ur ekonomisk synvinkel skulle jag säga att lemon+hoppstam betalar sig bättre än lemon+dressyrstam. Marlon xx i all ära, men han är a) inte SÅ välkänd b) Ingen fantastisk dressyrförärvare c) ligger i tredje led på avkomman.

Jag hävdar fortfarande att det är relevant vad det är för stam pa stona.

Va gullig du är som kollar upp allt =)Fölet är inte registrerat tydligen för ja hittar de inte på sidan.. De är en hingst... Så här står de om lemon avkomman...
född 07,hbl, hingst brun,e. Lemon ue. Pontus - Hertingen ...
Hittar ingen full stam på mamman dock, men uppfödaren säger att hon är halvblod.. De jag inte vet är alltså uu. om denna är ett halvblod så innbär då detta att åringen har gröna papper?!

Eftersom mamma har gröna papper och pappa var godkänd när fölet tillverkades får fölet gröna papper.

Undrar vart jag fick det ifrån att det skulle vara ett sto, jag har tänkt på sto hela tiden, var PRE-korsningen ett sto? Det blir lite dyrare att regga om man inte gör det som föl, om jag inte missminner mig..
U

Nä fölet är oxå hingst ;)
Nu har vet. ringt och säger att vi får hämta fölet men att ögat måste göras rent och skötas vid hemskonst... Men nu säger uppfödaren att han lika gärna kan stå kvar så dom kan ta hand om honom hos vet. när pengar ändå finns kvar på försäkringen... Men de vill ju inte riktigt vi... Va har vi för rätt i detta läget? Vi kan ju inte hämta honom själva eftersom de står i kontraket att fölet skall levereras tll nya ägaren av uppfödaren och han står ju fortfarande me sin mamma...
De känns ju jäkligt onödigt att slösa försäkringspengar på de då han är utskriven...

Det finns ju enögda hopphästar som fixar det riktigt bra, lite mer trist med båda. Jag är övertygad om att den lille skulle lära sig klara sig utmärkt med ett öga, men givetvis hoppas jag att det blir helt bra. Vad var det som hade hänt egentligen?
/U

försäkringsfrågor är jag lyckligtvis oerfaren inom men det låter ju toppen att han ska få komma hem.
/U

Ja men uppfödaren vill inte hämta hem honom, hon tycker han skall stå kvar...

Hade jag velat ha en hopphäst så hade jag som så många andra i denna tråde valt Lemon avkomman.

Sen finns det ju enögda hopphästar som klarar sig super som pastejja skriver. Den som jag var "medryttare" på gick minst 120 hoppning i sina yngre dagar och jag har för mig att han startade 130 också. Är inte åttan enögd, eller är det ngt jag har fått för mig?

Ja hopaps vi kan lösa detta med uppfödaren nu så att vi kan hömta hem honom nu... :)

Ja du de va så att fölet fick troligen ögoninflamation på betet och uppfödaren har inte uppmärksammat detta så när vi kom och hälsade på fölet förra veckan var de helt igensvullet... Vet tillkallades och han fick åka in på kliniken för hornhinnan hade tagit skada...

Va gullig du är som kollar upp allt =)Fölet är inte registrerat tydligen för ja hittar de inte på sidan.. De är en hingst... Så här står de om lemon avkomman...
född 07,hbl, hingst brun,e. Lemon ue. Pontus - Hertingen ...
Hittar ingen full stam på mamman dock, men uppfödaren säger att hon är halvblod.. De jag inte vet är alltså uu. om denna är ett halvblod så innbär då detta att åringen har gröna papper?!

Det finns två ston registrerade i ASVH med stammen Pontus-Hertigen, jag skulle tro att det kan vara detta sto om hon är registrerad i ASVH http://www.blup.se/sv-SE/horses/92968-baccara-swb hon är naturligt betäckt 2006, det är inte det andra stoet enligt ASVHs uppgifter.

Ja men med tanke på att det var Magini de 2 åren tidigare så är det inte omöjligt att Lemon blev den lyckligt utvalde.
Pontus-Hertigen-Unesco hade jag inte skämts för att ha i stammen på min häst. (Jag har förresten faktiskt både Hertigen och Unesco(om än mycket långt bak) i mina hästar.
U

En annan anledning till gråa papper är väl om avgifterna ej är betalda?

TS: Kolla med uppfödare varför hästen har gråa papper.. För det borde ju inte vara tack vare sänkningen.

Uppdatering ...

I dag kommer uppfödaren hämta hem fölet :) Om mamman är dräcktig så kör hon hem föl + mamma till oss så vi kan ta hand om fölets öga ordentligt, är mamman inte dräcktig tar hon dock hem båda!

Hoppas på att vi får hem båda så vi kan ha lite koll på ögat, de skulle kännas mkt bättre!
Tack iaf alla för era åsikter och hjälp med papper osv.. Men nu blev de trots allt vår PRE-fullblodsbäbis som får komma hem till oss.. Förstår att ni tycker vi är galna, men är man kär så är man :love:

Bonusbild från då han va liiten :D Nu är han nästan grå :)

rl3_14651098.jpg

Vad skönt att allt ser ut att ordna sig!

Ser ju trevlig ut på bilden också.

Lycka till

Hade jag velat ha en hopphäst så hade jag som så många andra i denna tråde valt Lemon avkomman.

Sen finns det ju enögda hopphästar som klarar sig super som pastejja skriver. Den som jag var "medryttare" på gick minst 120 hoppning i sina yngre dagar och jag har för mig att han startade 130 också. Är inte åttan enögd, eller är det ngt jag har fått för mig?

Quite Easy är enögd, om det är honom du menar? Fast det paverkar lite grann faktiskt, framförallt i snabba omhoppningssvängar mot den blinda sidan.

Liknande trådar

Hästvård Hästen är ett hbl föl fött 21 april 2013. Behandling har sett ut så här: 9 September: Hembesök, kontroll av lungor och luftvägar. Hör...
Svar
7
· Visningar
1 422
Senast: MaRomer
·
A
Hästvård 15 april 2007 föddes min söta arabhingst! Mamma reste sig snabbt och navelsträngen gick således av direkt efter födseln. Fölis...
2
Svar
25
· Visningar
3 549
Senast: Faust_86
·
Träning Om lite drygt en vecka ska jag åka till klinik med mitt då 6 månader gamla hingstföl. Han är inte avvand då, så mamma ska också följa...
Svar
9
· Visningar
1 101
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?