Byta föl mot Åring efter Lemon?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Catrool
  • Startdatum Startdatum
Sv: Byta föl mot Åring efter Lemon?

nu tänker även jag lägga mig i :devil:
det är väl bättre med grå papper än SH papper? Och för övrigt så rider man inte på papprena utan på hästen:idea:

Nä du har så rätt :)

Tråden blev inte alls vad jag hade tänkt.. Jag är nog inte stark nog för att klara av er bukare...

Alltså sammanfattningsvis.

De flesta är övertygade om att en Lemon-bebis med gråa papper är mer värd och förmodligen kommer att prestera bättre hoppning än en PRE-Part.

Jag håller med.

Dessutom så har jag sett en del fina Lemon avk. Har provridit en mycket fin 4åring e.honom.

Jag vet ingen känd FT ryttare som rider PRE-partbreed i FT :confused:

Varför ska ni byta häst för att den skadat sig i ögat ?

Ni har köpt hästen och ni har försäkrat hästen .
Ni är ägare till hästen /fölet och då ska ni även betala alla vetrinärkostnader som hör till .

Tycker ägaren till stoet bemöter er på ett bra sätt och erbjuder er en 1 åring och tycker ni den passar istället så byter man rakt av och diskuterar inte värdet på pållen ??

Mvh Mia

Håller helt med.
Att äga eller ansvarig, är två skilda saker.

Att äga, är att vara betalnings skyldig, vid olika situationer.
Att vara ansvarig, är att se till att, i det här fallet, fölet får bästa tänkbara omvårdnad.

Nä dom är inte så pass stora än att de syns, äldsta är bara 4 år än så länge :)

Jag håller med.
Dessutom så har jag sett en del fina Lemon avk. Har provridit en mycket fin 4åring e.honom.

Jag såg ju Lemon tävla själv, och var förtjust i hans teknik, dock var han lite harig på höjder, som jag skrev tidigare i tråden.
Hans stam är ju helt Ok, och hans avkommor rör sig ofta lätt och med bra takt.

Vi har ett sto i avel med Lemon som morfar - skulle aldrig falla mig in att ta henne ur avel pga att Lemon sänktes till C.

Till hoppning, säger jag som så många andra härinne : MKT HELLRE en LEMON avkomma än en PRE korsning....

Tusen tack för de svaret! Sånna svar vill jag ha mer av :bow:

Ang Halvblod kontra PRE-fullblod finns de nog många åsikter om ja :D

Oj vilket fint erbjudande du fick av uppfödaren!:bow: Skulle tagit 1-åringen och tackat min lyckliga stjärna för att jag hade sådan tur!:banana: (Hade nog undrat om uppfödaren var skvatt galen som ville byta min ev blinda fölunge mot en av hennes friska 1-åringar...)

Är Lemon-hästen en hingst/vallack?
Är den hingst kommer den ju med största sannolikhet att kastreras i vilket fall och då har de grå papprena ingen som helst roll tycker jag.

Ur avelsynpunkt kan jag tycka att det är en viss värde sänkning men om det är en pojk spelar det ju fullständigt kvitta.

Jag hade jublat och tagit emot åringen, ni tjänar ju ett helt år.

En grå-papprad häst får tillträde till 3 års testet och 4 års kvalitén i mån av plats fast utom tävling, men ärligt talat så tycker jag att dessa tävlingar är lite tramsiga om det inte handlar om ston som ska sättas i avel.
Allt annat är det fritt fram för.

Jo ett PRE-partbreed kan visas inom tävlan för PRE-partbreed är en egen ras.. men självklart inte som halvblod...

PRE-partbreed är en korsning vid vissa utställningar har pre föreningarna utställningsklasser även för pre korsningar, i deras dressyr klasser är alla iberiska hästar välkommna så där får man starta, men i SM är det bara rena PRE hästar.

Visst kan PRE hästar hoppa men de är främst gångarts hästar så vill du ha en ren hopphäst hade jag rekomenderat Lemon avkomman.

Jacarandosa PRE/halvblod (reg i svenska hästavelsförbundet som korsning med full stam) 3år på bilderna.
Jackiehoppar4.jpg

Jackiehoppar.jpg

Nu har jag hopptränat en PRE på relativt hög nivå, men tyvärr skulle inte jag vilja säga att din häst hoppar bra:crazy:

Nu har jag hopptränat en PRE på relativt hög nivå, men tyvärr skulle inte jag vilja säga att din häst hoppar bra:crazy:

Och det säger du efter två ögonblicksbilder! Jag fotar MYCKET hästar som hoppar och kan få hästarna att se ut som stjärnor eller kossor beroende på när i språnget bilden tas och hur just det språnget blev...

Sjælvklart så æ det ni som ska betala vetrinærkostnaderna, det ær ju er følunge. Och bættre deal æn med Lemonåringen kan ni knapppast få.
Jag kan æøverhuvudtaget inte førstå din oro øver grå papper nær følisen du faktiskt køpt ær PRE-partbreed, d.v.s en korsning?

Om jag vore i dina skor skulle jag tacka min lyckliga stjærna øver en juste uppfødare och byta rakt av.

Lemon var godkänd 2006 så föl födda 2007 får inte grå papper p g a honom men den har kanske det efter mamman?

Lemon var godkänd 2006 så föl födda 2007 får inte grå papper p g a honom men den har kanske det efter mamman?

Jasså? uppfödaren i fråga säger att åringen kommer ha gråapapper.. Men ja de e ju sant som du säger så klart mamman betecktes ju då lemon var godkänd.. detta måste jag kolla upp... tack :bow:

Uppfödaren måste ha missförstått. Även om en hingst tas ut aveln innan fölet är fött så för de gröna papper om hingsten var godkänd när det tillverkades.

Jag har ni förstått att ni tror på Lemon avkomman mer än PRE-fullblodet... och ja de är ju de allmäna åskiten så klart, de visste vi ju innan vi bestämmde oss för detta föl..

Och när jag diskuterar gråapaper med lemmonavkomman så vet jag om att vi köpt en korsning (dvs inte samma värde som en renrasig) och att denna inte kan jämföras me lemonavkomman... förstår att ni tycker jag låter skitzo... Men som sagt efter att ha sett dom andra avkommorna efter denna PRE-hingst så blev vi helt kära...

Nu har vi faktiskt fått bra besked från vet. och de ser ut som om vår fölunge kanske får komma hem inom några dagar.. och kan bli helt bra om ögat sköts ... Så vi håller tummarna för vår bäbis :)

Och det säger du efter två ögonblicksbilder! Jag fotar MYCKET hästar som hoppar och kan få hästarna att se ut som stjärnor eller kossor beroende på när i språnget bilden tas och hur just det språnget blev...

Jo, fast hästen hoppar ju utan rygg på bägge bilderna. Även om det är två ögonblicksbilder så skulle det i bästa fall betyda att hästen har väldigt ojämn teknik. Dessutom får man väl anta att man inte lägger ut de sämsta bilderna man kan hitta på sin häst?

Liknande trådar

Hästvård Hästen är ett hbl föl fött 21 april 2013. Behandling har sett ut så här: 9 September: Hembesök, kontroll av lungor och luftvägar. Hör...
Svar
7
· Visningar
1 424
Senast: MaRomer
·
A
Hästvård 15 april 2007 föddes min söta arabhingst! Mamma reste sig snabbt och navelsträngen gick således av direkt efter födseln. Fölis...
2
Svar
25
· Visningar
3 549
Senast: Faust_86
·
Träning Om lite drygt en vecka ska jag åka till klinik med mitt då 6 månader gamla hingstföl. Han är inte avvand då, så mamma ska också följa...
Svar
9
· Visningar
1 101
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur