Byta föl mot Åring efter Lemon?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Catrool
  • Startdatum Startdatum
C

Catrool

Hej alla!

Vi har fått ett problem på halsen och jag behöver lite åsikter!
I mars-april i år köpte vi ett föl i dess mammas mage. Fölet kom till världen i slutet av April.. Vi godkände köpet och skrev kontrakt. Fölet i fråga har växt på sig fint och allt gått bra (han står med sin mamma hos uppödaren).. Men då vi hälsade på honom för typ en vecka sen såg vi att hans öga var helt igensvullet och vi krävde veterinärs besök... Nu står han på kliniken och inte säkert han kommer bli bra.. kan sluta som blind...
Då har vi nu blivit erbjudna att byta till en annan likvärdig unghäst... Den enda som vi känner kan passa oss är ett renrasigt halvblod efter Lemon som är 1 år.. Men Lemon lämnar ju nu detta föl med gråa papper.. Så min fråga till er... Hur kommer värdet skillja sig? kommer ju inte kunna visas inom tävlan på 3 års osv...

Vad har ni för erfarenheter ang. Lemon? Och vad skulle ni ha gjort? Uppfödaren i fråga vill att vi tar dessa vet. kostnader på vår försäkring, är idag uppe i 20.000 kr efter en vecka på kliniken och han är än inte utskriven men på bättringsvägen..

Sv: Byta föl mot Åring efter Lemon?

Är du säker på att fölet har grå papper?

Sänktes inte Lemon efter betäckningssäsongen 2006?

Vad är det för stam pa hästen du byter bort, da?

Lemon presterade själv bra pa tävlingsbanan, men som sänkningen anger har han inte lämnat sa bra i aveln.

Vi har fått ett problem på halsen och jag behöver lite åsikter!
I mars-april i år köpte vi ett föl i dess mammas mage. Fölet kom till världen i slutet av April.. Vi godkände köpet och skrev kontrakt.

Då har vi nu blivit erbjudna att byta till en annan likvärdig unghäst... Den enda som vi känner kan passa oss är ett renrasigt halvblod efter Lemon som är 1 år.. Men Lemon lämnar ju nu detta föl med gråa papper.. Så min fråga till er... Hur kommer värdet skillja sig? kommer ju inte kunna visas inom tävlan på 3 års osv...
Vad har ni för erfarenheter ang. Lemon? Och vad skulle ni ha gjort? Uppfödaren i fråga vill att vi tar dessa vet. kostnader på vår försäkring, är idag uppe i 20.000 kr efter en vecka på kliniken och han är än inte utskriven men på bättringsvägen..

Vad det gäller försäkringen så äger ni ju fölet, och jag kan inte se ngt annat än att det ska gå på er försäkring.

Visst, Lemon ger "grå papper", men ni tjänar ju in "1 års foder mm" - så kostnaden blir nog densamma i slutändan som om ni skyulle föda en unghäst ett år till - om du förstår hur jag tänker...

Allt beror ju iofs på om ert skadade föl har värstingstammen och är ett mkt dyrt föl.

Lemon är sänkt till C , och var själv "lite feg" på höjder, hade däremot en riktigt fin teknik.

LYCKA TILL.

Varför ska ni byta häst för att den skadat sig i ögat ?

Ni har köpt hästen och ni har försäkrat hästen .
Ni är ägare till hästen /fölet och då ska ni även betala alla vetrinärkostnader som hör till .

Tycker ägaren till stoet bemöter er på ett bra sätt och erbjuder er en 1 åring och tycker ni den passar istället så byter man rakt av och diskuterar inte värdet på pållen ??

Mvh Mia

Tack för alla svar!

Fram tills fölet levererats på gården så är uppfödaren ansvarig för fölet, detta står i vårt kontrakt...Uppfödaren har även hon en försäkring på fölet i fråga..
Men ja visst är de fint att hon kan tänka sig att göra ett byte.. Och med detta inlägg klagar jag absolut ingenting på henne, ville bara ge er lite bakgrund..
Som svar på frågan varför vi vill byta är svaret att om fölet blir blind eller kommer ha större problem i framtiden, så är vi inte längre intresserade av att få hem honom tyvärr, grymt kanske men så är de...
Fölet i fråga är PRE partbreed...

Ja jag har förstått att lemon inte lämnat så super många bra avkommor, de va väl därför han blev sänkt till C väl? För han hade för dålig statistik på sina avkommor?

Ansvarig ja ? men frågan är om det gäller vet kostnader på fölet ?

Hur kan även uppfödaren ha en försäkring på fölet , Då är den dubbelförsäkrad ?

Vad vill du ha hästen till ? Är det ett sto /hingstföl ?

Angående Lemon så tycker jag att ni ska följa vad er egen *mage * säger för ni verkar vilja ha en häst som hobby och som ni ska trivas med ?

Mvh Mia

Tänkte det att du disksuterar värdet på Lemon avkomman och frågan är vad blir _värdet_ på fölungen som ni faktiskt äger nu ?

Som jag skrev förut så tycker jag att uppfödaren erbjudit er en bra lösning och erbjudit er Lemon avkomman och jag sulle själv inte diskutera en ev värdeminskning för fölet är ert köp och blir den blind så har även den minskat i värde *typ*

Mvh mia

Ja ang försäkringar å allt kommer vi nog lösa isåfall, de är ju inte de som är den stora grejjen egentligen...

Det är ett hinsgtföl.. Vi vill ha en hopphäst, vi satsar ju inte på att vinna OS men vill ändå kunna tävla och komma vidare i framtiden.. Om du förstår va jag menar... Fölets syskon har visat mycket god hoppförmåga och även otroliga steg.. Därav finns två st hos en känd fälttävlansryttare...

Tänkte det att du disksuterar värdet på Lemon avkomman och frågan är vad blir _värdet_ på fölungen som ni faktiskt äger nu ?

Som jag skrev förut så tycker jag att uppfödaren erbjudit er en bra lösning och erbjudit er Lemon avkomman och jag sulle själv inte diskutera en ev värdeminskning för fölet är ert köp och blir den blind så har även den minskat i värde *typ*

Mvh mia

Nej alltså vi diskuterar absolut inte om någon värdeminskning om vi skulle byta, väljer vi lemon avkomman så byter vi rätt av.. De handlar absolut inte om de... utan bara ett svårt val vi måste ta... och hade vart kul att höra era synpunkter... Därför frågar jag bara i ren allmänhet vad ni vet om Lemon och hästar med gråapapper.. och vad ni skulle ha gjort..

Som hopphäst att jag valt Lemon-åringen oavsett om fölungen var frisk.

Att man inte får vara med på treårs är inte hela världen. Det är ju mer en mätare på unghästens utb. ståndpunkt samt att meritera föräldrarna. Du kan ju vara med de öppna championaten senare. Med PRE-partbreaden kan du ju inte heller vara med på treårs.

Vad ligger mer än Lemon i stammen på åringen? Har mödernet presterat?

Håller med cirkus, att om ni vill ha en hopphäst som du skriver, så tror jag hursomhelst att en avkomma e. Lemon har större kapacitat att bli det än en PRE partbreed som fölet är.

Men Lemon lämnar ju nu detta föl med gråa papper.. Så min fråga till er... Hur kommer värdet skillja sig? kommer ju inte kunna visas inom tävlan på 3 års osv...

Vad har ni för erfarenheter ang. Lemon? Och vad skulle ni ha gjort? Uppfödaren i fråga vill att vi tar dessa vet. kostnader på vår försäkring, är idag uppe i 20.000 kr efter en vecka på kliniken och han är än inte utskriven men på bättringsvägen.

Nej alltså vi diskuterar absolut inte om någon värdeminskning om vi skulle byta, väljer vi lemon avkomman så byter vi rätt av.. De handlar absolut inte om de...

Tycker du säger emot dig själv?

En Pre -Partbreed som hoppar jättebra och bra gångarter ?

Kan inte heller gå något som helst 3 årstest ?

Är faktiskt lite nyfiken på vem som är känd *fälttävlandsryttare * som hoppar fälttävlan med dessa hästar ?

Trodde inte man köpte Pre -Partbreed om man verkligen vill hoppa men jag kanske är ute och cyklar ? :o

Skrivit det förut använd magkänslan till vilken pålle du vill ha .

Mvh Mia

Säger som de två föregående, om det är en hopphäst som är målet så är det ju inget att tveka på i det här fallet. Oavsett om fölet blir friskt eller inte så är det ju åringen som motsvarar era önskemål. Så ni har bara att tacka och ta emot det här erbjudandet av uppfödaren.

Det kanske inte är helsyskon som är hos fälttävlansryttare? Kan ju vara sa att mamman till fölungen är halvblod/fullblod, och att det är pappan som är PRE. Och att fältävlanshästarna har andra pappor.

Nej alltså vi diskuterar absolut inte om någon värdeminskning om vi skulle byta, väljer vi lemon avkomman så byter vi rätt av.. De handlar absolut inte om de... utan bara ett svårt val vi måste ta... och hade vart kul att höra era synpunkter... Därför frågar jag bara i ren allmänhet vad ni vet om Lemon och hästar med gråapapper.. och vad ni skulle ha gjort..

Vad är det för möderne pa hästarna da?

Jag kan tycka att det är några otroligt generösa uppfödare du har att göra med. Du beställer ett korsningsföl som föds frisk (det var denna du beställde och betalade för) men blir defekt och blir erbjuden en frisk åring e. en tävlingsmeriterad hingst, dessutom i den grenen du är intresserad av! Jag kan bara grattulera! Vilket klipp!
/U

KL.
Tycker du fått ett oerhört generöst erbjudande från uppfödaren.
Däremot ser jag ingen som helst anledning att uppfödaren gett det...som du skrev...blir han blind vill vi inte ha hem honom...men det är ju er fölunge o ni har köpt honom. Ska uppfödaren behöva stå med en blind fölunge o alla kostnader tills den är såld. O problemet att sälja en blind fölis sen??
Alla vet att en fölunge kan skada sig o det var säkerligen inte med vilje från uppfödarens sida.
Vad gäller förs är det ju inget snack om saken...er fölis era kostnader.
Blind fölis...er fölis. Men en just uppfödare som vill göra sitt bästa.
Skulle tacka o ta emot Lemon ungen utan att ens fundera på värdet o gråa papper. Meritera den o sen är den värd mer än en PRE Partbreed. O ni slipper ett års foder, förs, hovis, veterinära kostnader,uppstallning..

Tråkigt för fölis med ögat...by the way...tristare med tråkiga ägare som ser annat värde i honom.

Svarar till All...

Kanske skrev jag klumpigt, jag menade i ren allmänhet, hur mkt skilljer sig de i värde mellan en häst med gråa papper och en som är godkänd... Ber om ursäkt om jag formulerade mig klumpigt...

Jo ett PRE-partbreed kan visas inom tävlan för PRE-partbreed är en egen ras.. men självklart inte som halvblod...
Och nä vi är medvetna om att man inte tror att PRE-fullblod inte kan hoppa men jag tror verkligen på dessa avkommorna efter att ha sett dess syskon..

Var inte meningen att få en sån diskusion om detta, ja känner mig bara påhoppad och inte alls till mods länge... jag vill inte nämna namn alls i tråden ...

Alltså jag vill ju som sagt innan absolut inte klanka ner på uppfödaren jag har väl inte nämt något negativt om henne eller sagt att erbjudandet inte är bra?! De är kanon, hon är kanon så jag förstår inte varför de känns som om jag måste försvara mig.. Ja vi har fått ett kanon erbjudande och ja hon är underbar som ger oss denna möjligheten... jag är bara inte så hemma på detta med gråapapper...

Liknande trådar

Hästvård Hästen är ett hbl föl fött 21 april 2013. Behandling har sett ut så här: 9 September: Hembesök, kontroll av lungor och luftvägar. Hör...
Svar
7
· Visningar
1 422
Senast: MaRomer
·
A
Hästvård 15 april 2007 föddes min söta arabhingst! Mamma reste sig snabbt och navelsträngen gick således av direkt efter födseln. Fölis...
2
Svar
25
· Visningar
3 549
Senast: Faust_86
·
Träning Om lite drygt en vecka ska jag åka till klinik med mitt då 6 månader gamla hingstföl. Han är inte avvand då, så mamma ska också följa...
Svar
9
· Visningar
1 101
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?