Sv: Byta foder pga klåda, vad byta till?
Ingen
Skämt åsido, rent tekniskt ingen säker faktiskt.
Han började ju dricka som en kamel och kissa floder, utspädd urin med, hade hållit på i ett par veckor innan veterinärbesöket. Drack 4½ liter på mätdygnet (inget vatten nattetid 23 - 07), vilket var ungefär vad jag uppskattat det till (4 - 5 liter var min uppskattning). Väger 31 -32 kg. Kunde utmärkt koncentrera urinen vid vattenrestriktioner (med veterinären i ryggen givetvis, inget jag gjorde på eget bevåg).
Densitet 1005 på fritt vatten, prov taget på fm, och 1020 resp 1040 (det första halvvägs in i, det sista morgonurin vid avslut av restriktionsdygnet) vid vattenrestriktion 1.8 liter/dygn.
Både jag och vet trodde initialt på okynnes/konkurrensdrickande som sagt (fanns ju tråd om det, uppdaterade i den med, men har ju försvunnit ner till sidan X nu).
Hade dock massvis med leukocyter i urinen (spontankast).
Vet var in och kände på prostata (då vet sa att det inte var helt ovanligt med prostatainfl/infekt - lär mig aldrig skillnad - i samband med könsmognad), men den kändes helt normal och inte öm (tvärtom, snuskhunden tyckte det var myyyysigt och blev alldeles till sig i trasorna). Vi diskuterade ultraljud av prostata men det kan tydligt vara knepigt att tolka på små herrar som håller på och vinglar in i könsmognad?
Blodprov avseende öh, allt möjligt? Nä men antar det var 'standard' - blodvärden, infektionsbild, 'njur- och levervärden' samt blodglukos. Allt u.a, utom att han låg aningens högt i blodglukos, 7.2 mmol/l - referensvärde 4.X (minns inte, har uppskrivet) - 7.0 mmol/l. Ingen glukos i urinen vilket han ju heller inte borde ha med den blodglukosen.
Sen fick matte välja, jag var ju redan innan medveten om att urinvägsinfektion (dvs från blåsan) inte är så särdeles vanligt på herrar, och att ett spontankastat urinprov alltid innebär en stor kontamineringsrisk från alla möjliga ställen spec för sådana med snopp, vilket också veterinären informerade om. Och han tyckte att det kan vara från blåsan, från prostata, från urinröret osv de där leukocyterna kom. Och att vi kunde ta sterilt urinprov, ta ett spermaprov osv för att lokalisera precis varifrån leukocyterna kom.
Eller så kunde vi antibiotikabehandla. Enligt vet så skulle det vara samma behandling oavsett varifrån de kom, men att det ju kan finnas ett värde i att just ha en specifik diagnos att DÄR är det. Nu vet man ju bara att 'nånstans mellan X och Y'.
Och jag valde faktiskt att behandla 'direkt' (den där killen behöver inte veta han kan producera små simmare, skämt åsido..).
För att inte slå till med en lång behandling i 'onödan' eller felriktat så satte vi in behandling, jag fick order om att kolla vattenmängd, samla urinprov osv dagligen de första 5 dagarna, och så 5 dagar efter första behandlingsdag komma in med urinproven (de tidigare samlade, och ett färskt). Samt om det fanns några symptom alls kvar efter 5 dagar (PD/PU, innekissningar osv), då skulle vi ta fram nålen, ultraljudsmaskinen, ta spermaprov osv.
Inom i princip ett dygn stabiliserade sig vattenförbruket, han dricker fortfarande i det övre intervallet av 'normalt', men inom normalvariation nu. Inga olyckor inomhus sen dess (jo en idag men det var för en KORKAD matte ropade 'tyst på dig' från badkaret när det lilla livet för FÖRSTA gången gnällde när han behövde gå ut. Jag känner mig verkligen lyckad som matte just nu. Men då blev det en olycka modell 'jag försöker hålla mig men det går inte riktigt, det sipprar ut' ändå. Syntes tydligt på spåren), och håller sig normal tid för sin ålder med - innan fick man skena som en tätting om man skulle slippa olyckor. Dessutom kunde han stå och pinka i flera minuter ute.
Vid kollen 5 dagar efter behandlingsstart så var densiteten 1020 resp 1030 beroende på prov (förmiddagsprov/eftermiddagsprov, ej morgon, morgon var lite högre, minns inte exakt). Inte en leukocyt i sikte i urinprovet heller, även det var ju dock ett spontankastat.
Så,antibiotikakuren förlängdes (Vetrimoxin, eg kanske vet hade tänkt nåt annat, jag råkade dock fråga vad han tänkt skriva ut och att jag hade en massa vetrimoxin, och det var det han skrev ut, men vet inte om jag råkade påverka av misstag där..). Totalt ska han ha i 18 dagar, en halv evighet... Vi har 6 dagar kvar, sista givan blir lördag kväll.
Och så ska vi ta om blodglukosen sen med, helst UTAN att stressa upp (om än positiv stress) hunden med att pilla honom i ändan och känna på prostatan strax innan
Så, han har ingen diagnos faktiskt, mer än infektion någonstans mellan urinblåsa och urinrörsmynning...