Sv: Byta foder pga klåda, vad byta till?
Jag vet det, men det blir i alla fall bara att bita i det sura äpplet och hosta upp för Hills allergifoder t ex.
Det insåg jag ganska snart när jag började leta efter ett alternativt foder nu. Det är snudd på OMÖJLIGT att byta till helt ny protein- och kolhydratkälla, då det fodret han äter fan innehåller typ.. det mesta. (Och fodret han åt när han kom iofs bara innehöll kyckling som 'köttkälla', me lyckades innehålla även det både korn, ris och majs)
Men ju mer jag kollat och donat, och hur väl och i hur många år det fodret än fungerat perfekt till andra hundar, så känner jag att jag nog baske mig vill byta bort det foder jag ger nu oavsett liksom. Det känns inte bra/smart att ge helt enkelt. Förr har ju min foderkunskap sträckt sig till att kolla på protein/fett, omsättningsbar energi, energitäthet samt att det ska vara köttbaserat och vetefritt. Men aldrig tänkt på om det är 4 olika köttingredienser och 5 olika kolhydratskällor, fan jag hade inte ens kunnat tala om vad en kolhydratkälla VAR för något innan det här. Men nu har jag ju lärt mig LITE mer iom mitt gogglande, och känner spontant mest för att hälla ut fodret jag ger i soptunnan.. (Och skulle inte ge Utter hans hills r/d om jag inte var tvungen, efter att ha läst lite nogrannare på innehållsförteckningen..)
Men har hitills inte hittat ett enda foder som är fritt från allt han ätit innan, fodret jag ger nu innehåller ju BÅDE kyckling, nöt och fläsk. Där är det ganska enkelt, fisk, anka och kalkon t ex. Men kolhydraterna, fodret jag ger nu innehåller BÅDE ris, majs och korn. Och ägg, och blod och linfrö och betfiber och..
Innehållet som sagt: Kycklingkött, nöt och fläskgrevmjöl, korn, majs, animaliskt och vegetabiliskt fett, ris, linfrömjöl, betfiber, vetegroddar, äggpulver, blodmjöl, bryggerijäst, fructo-oligosakkarider (FOS) och glucosamin, mineralämnen, vitaminer och spårämnen
Och om man kollar på exvis 'lax & potatis'-foder, så kan man ge sig fan på att det är ris i dem med, osv.
Så ska man göra en eliminationsdiet så är det 'bara' i princip 'veterinärfodren' som kan användas ändå. Just att inte testa hejvilt var ju en av anledningarna till att jag inledningsvis funderade på om det var korkat eller vettigt prova ett kyckling & risfoder som var renare. Han har ätit både kyckling och ris innan, men plus en massa annat. Genom att byta till ett renare kyckling och ris skulle man inte få minsta effekt om det var t ex kyckling han reagerade på, men få effekt om det var nöt eller fläsk - utan att blanda in 'nya' proteinkällor. Samtidigt så som sagt om det var/är kyckling så..
Nu valde jag i förmiddags foder nummer 6, och har beställt en säck sådant. Då 'förstör' jag kalkon också, men i övrigt ingenting. (Det innehåller Kalkonkött, ris, solrosolja, betfibrer, linfrö, hydrolyserad kyckling, jäst bla bla, där bla bla är vitaminer och mineraler och spårämnen och så)
Men samtidigt får jag ett ganska 'rent' foder där jag får bort MYCKET av det han ätit innan. Kyckling (iom att den är hydrolyserad i det där), nöt, fläsk, majs, korn, blod, ägg osv.
Däremot, om det där fodret gör att klådan försvinner och aldrig kommer tillbaka, och i övrigt fungerar bra, då kan han ju få fortsätta äta det och alla är glada. Om det INTE fungerar tänker jag inte ens tänka tanken på att 'det är nog riset eller betfibrerna, jag provar ett foder utan det' - utan då blir det utredning.
Men eftersom jag inser hur EFFEKTIVT jag 'förstört' nästan varenda kolhydratkälls utom potatis och grönsaker, så kändes det som att det oavsett byte nu eller ej kommer landa på veterinärfoder vid en elimineringsdiet, så var det 'värt risken'?