Byta fast anställning mot vikariat? A-kassefråga

Texaz

Trådstartare
Har funderingar på att byta jobb, och undrar om någon har koll på vad som gäller ifall jag säger upp mig tar en ickefast anställning. Om jag inte får fortsätta efter vikariatet eller ev provanställning, får jag då 45 dagars karens i a-kassan, eller 5??

Har funderingar på att byta jobb, och undrar om någon har koll på vad som gäller ifall jag säger upp mig tar en ickefast anställning. Om jag inte får fortsätta efter vikariatet eller ev provanställning, får jag då 45 dagars karens i a-kassan, eller 5??
Förstår kanske inte riktigt frågan?

Du jobbar - anställdningsform är inte relevant i detta sammanhang - och går från ett jobb till ett annat.

Nuvarande jobb upphör. Varför skulle du få något annat än "normal" karens? :confused:

Du jobbar - anställdningsform är inte relevant i detta sammanhang - och går från ett jobb till ett annat.

Nuvarande jobb upphör. Varför skulle du få något annat än "normal" karens? :confused:
Tänker bara att om jag byter, med risk för att inte få fortsatt anställning, att den längre karensen träder in?
Men det borde kanske vara som du skriver. Får kolla vidare på måndag

Jag vet att man tidigare fick den längre karensen för det pga man sa upp en fast inkomst till att gå till en osäker (tidsbegränsad). Dvs du är själv "ansvarig" till att stå utan inkomst om den anställningen inte fortsätter.
Dock har jag ingen aning om hur det ser ut idag och hur bedömningen görs idag.

OK, ja då må
Jag vet att man tidigare fick den längre karensen för det pga man sa upp en fast inkomst till att gå till en osäker (tidsbegränsad). Dvs du är själv "ansvarig" till att stå utan inkomst om den anställningen inte fortsätter.
OK, då måste jag verkligen kolla upp det innan jag ev går vidare

Då var detmer än jag visste. :o

Det låter en smula bisarrt för mig? Speciellt med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut idag med väldigt många tidsbegränsade anställningar.

Hoppas innerligt att det inte funkar så nuförtiden.

Jag är själv varslad och det lägger i så fall ytterligare en dimension på att söka annat jobb. Jag vet inga tjänster inom mitt gebit som är direkt fasta utan alla är provasntällningar resp tidsbegränsade. :meh:

Kanske bäst att sitta stilla i båten tills uppsägningen kommer.

Då var detmer än jag visste. :o

Det låter en smula bisarrt för mig? Speciellt med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut idag med väldigt många tidsbegränsade anställningar.

Hoppas innerligt att det inte funkar så nuförtiden.

Jag är själv varslad och det lägger i så fall ytterligare en dimension på att söka annat jobb. Jag vet inga tjänster inom mitt gebit som är direkt fasta utan alla är provasntällningar resp tidsbegränsade. :meh:

Kanske bäst att sitta stilla i båten tills uppsägningen kommer.
Jag vet inte heller hur det ser ut idag. Men tidigare var det snårigt.
Sen kanske det är annorlunda om du är varslad.
Syftet var att folk som hade en tillsvidareanställning inte skulle säga upp sig för att ta en kort anställning.
Sen vet jag inte hur de bedömmer provanställning för den ska ju syfta till att övergå till tillsvidareanställning och är ju inte tidsbegränsad.
Men som sagt- kolla upp! För jag har inte koll på hur det ser ut idag men vill bara uppmana alla att kolla upp innan!

Liknande trådar

Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
1 042
Senast: Cambrie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 819
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år... 2
Svar
20
· Visningar
1 885
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 229
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31