Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förstår kanske inte riktigt frågan?Har funderingar på att byta jobb, och undrar om någon har koll på vad som gäller ifall jag säger upp mig tar en ickefast anställning. Om jag inte får fortsätta efter vikariatet eller ev provanställning, får jag då 45 dagars karens i a-kassan, eller 5??
Tänker bara att om jag byter, med risk för att inte få fortsatt anställning, att den längre karensen träder in?Förstår kanske inte riktigt frågan?
Du jobbar - anställdningsform är inte relevant i detta sammanhang - och går från ett jobb till ett annat.
Nuvarande jobb upphör. Varför skulle du få något annat än "normal" karens?![]()
Jag vet att man tidigare fick den längre karensen för det pga man sa upp en fast inkomst till att gå till en osäker (tidsbegränsad). Dvs du är själv "ansvarig" till att stå utan inkomst om den anställningen inte fortsätter.Förstår kanske inte riktigt frågan?
Du jobbar - anställdningsform är inte relevant i detta sammanhang - och går från ett jobb till ett annat.
Nuvarande jobb upphör. Varför skulle du få något annat än "normal" karens?![]()
OK, då måste jag verkligen kolla upp det innan jag ev går vidareJag vet att man tidigare fick den längre karensen för det pga man sa upp en fast inkomst till att gå till en osäker (tidsbegränsad). Dvs du är själv "ansvarig" till att stå utan inkomst om den anställningen inte fortsätter.
Dock har jag ingen aning om hur det ser ut idag och hur bedömningen görs idag.
Då var detmer än jag visste.Jag vet att man tidigare fick den längre karensen för det pga man sa upp en fast inkomst till att gå till en osäker (tidsbegränsad). Dvs du är själv "ansvarig" till att stå utan inkomst om den anställningen inte fortsätter.
Dock har jag ingen aning om hur det ser ut idag och hur bedömningen görs idag.
Jag vet inte heller hur det ser ut idag. Men tidigare var det snårigt.Då var detmer än jag visste.
Det låter en smula bisarrt för mig? Speciellt med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut idag med väldigt många tidsbegränsade anställningar.
Hoppas innerligt att det inte funkar så nuförtiden.
Jag är själv varslad och det lägger i så fall ytterligare en dimension på att söka annat jobb. Jag vet inga tjänster inom mitt gebit som är direkt fasta utan alla är provasntällningar resp tidsbegränsade.
Kanske bäst att sitta stilla i båten tills uppsägningen kommer.