Byta färg

Fawn som färg betyder ju egentligen sandfärgad, alltså ljust gul.
Den färgen jag ville gissa på TS hund är den, för mig, klassiska amstaff-färgen med övervuxna tantecknen likt salukins grizzle-färg som jag vill kalla sobel men dom verkar inte ha bestämt sig för om de heter sobel eller inte.

Typ blå sobel istället för svart.
Denna hunden kallar dom för sobel/"smut".
DiluteSableSmut.jpg

Ärligt lånad bild från pitbullforum.com

Kelpien skulle jag vilka kalla för silver :D

/Trött.

Ja det är lite förvirrande när olika anlag ger liknande färger! Sobelhunden skiljer sig lite, för visst har de tvåfärgade hårstrån?

Ja det är lite förvirrande när olika anlag ger liknande färger! Sobelhunden skiljer sig lite, för visst har de tvåfärgade hårstrån?
Ja precis, en del av stråna är tvåfärgade, och på exempelvis engelsk cocker kan det vara många olika kombinationer bara det att strået är ljusast närmast huden.

Men en fawnfärgad kelpie har också blå nos :). Kolla Rolex näsa! Det är det där blekanlaget som ger nosfärgen och gula ögon.

Ja, men skillnaden där är väl då att på amstaff benämner man grundfärgen (Sandgul) fawn och plussar på blå för nosfärgen. Hade hunden haft svart nos hade den varit fawn. Likt att dom kallar det "blue fawn brindle" om hunden är sandgul i botten med blå nos och "fawn brindle" om den har svart nos. Så blue betyder ju här också blekt svart.

Utan att trampa kelpien på tårna ;) vill jag påstå att amstaffens färgbeteckning är mer logiskt eftersom kelpien för blotta ögat ser silver ut. Även om jag förstår hela grejen med att brun är blekt, för visst kan en kelpie kallas blå också fast då är svart blekt?

Ja, men skillnaden där är väl då att på amstaff benämner man grundfärgen (Sandgul) fawn och plussar på blå för nosfärgen. Hade hunden haft svart nos hade den varit fawn. Likt att dom kallar det "blue fawn brindle" om hunden är sandgul i botten med blå nos och "fawn brindle" om den har svart nos. Så blue betyder ju här också blekt svart.

Utan att trampa kelpien på tårna ;) vill jag påstå att amstaffens färgbeteckning är mer logiskt eftersom kelpien för blotta ögat ser silver ut. Även om jag förstår hela grejen med att brun är blekt, för visst kan en kelpie kallas blå också fast då är svart blekt?

Ja mest logiskt hade varit att kalla färgena för typ blekbrun och bleksvart. Och blekfawn för TS hund. Men nej så enkelt kan det inte vara ;). Silver rör jag ihop med hästfärgen. Så det blir helfel i mitt huvud!

Här finns en "färgkarta" för amstaff, för blue fawn står det "
BLUE/FAWN
Here is "Tonya". She is a brightly colored blue/fawn. She has a red/fawn base coat with blueish tone to it and a blue nose. Some blue/fawns have such a light blue overlay and such a dark blue nose that it's hard to tell if they whether they are red or blue/fawn."

Smått OT men jag tror aldrig jag sett en black & tan amstaff. O_o Är det vanligt?
(Eller så har jag sett nån och bara antagit att det var en blandras? :o)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 049
Senast: Belethien
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 815
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 304
Senast: Gnist
·
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 697
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar