Byta bett..?

T

TheDot

Jag rider min häst på ett vanligt tredelat just nu i både dressyren och hoppningen. Han är jättefin i dressyren nu verkligen, lyssnar super på allt. Kan även sitta och trimma lite på småhinder vilket funkar jättebra. :)

I hoppningen däremot kan han bli väldigt stark, och det är knappt att jag klarar av honom på tex tävling. Han liksom tänder till, kör fram nosen och kör sitt eget rejs nästan, han är rätt stor också. Jag är ingen sån som gillar att betsla upp egentligen, men det känns lite så nu faktiskt. Har provat att rida honom på rakt bett, men tycker det blir lite stumt, eller ingen direkt skillnad. Vad tror ni skulle kunna funka på en sån häst?

Och en liten bild på stjärnan förstås :love:

9543502.jpg

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Byta bett..?

Hmm... jadu.. kanske ett babypelham eller liknande, som du kan rida med två tyglar på?:idea:
Så kan du ju sjustera häveffekten själv=)

Annars var hästen suuuper fin, och sen måste jag fråga!!:o
VAD är det för otroligt bra framskuren sadel du har,som ser ut att passa långbeningar som mig själv?:d

Vad är det för skillnad på babypelham och vanligt pelham? Ja precis, jag skulle ju vilja ha något som jag själv kan kontrollera lite, för vill ju inte ha för skarpt ändå! :)

Tackar! :D Det är en prestige eventing, en jättebra sadel verkligen!

babypelham har kortare skänklar än vanligt pelham. dock finns bp endast som tvådelt, och man kan ju diskutera huruvida ett bett med hävstång ska vara delat eller ej... kika på equalitylines hemsida för bild!

jag skulle nog prova ett vanligt pelham, har man två tyglar (vilket man bör ha för att bettet inte ska förlora sina bra egenskaper) så använder du ju hävstången endast när han går ifrån dej och blir lång. i övrigt rider du ju faktiskt bara på den "vanliga" delen.

har för mig (absolut inte helt säker) att globus har kortare skänklar på alla sina bett som är under 11,5 cm, så det beror ju på vad du har för strl till hästen. men som sagt, inte helt säker!

snygg häst :)

Kom ihåg, blir det för krångligt med två tyglar, så sätt på deltatygel. Proffsig uppfinning! :)

Det är väl just det som det inte är?

Deltatyglen gör ju att man konstant rider på hävstången, istället för att bara använda sig av den när den behövs. Med två tyglar kan man ju välja när man vill använda sig av hävstången. För det är ju inte alltid den behövs.

Deltatygeln är ju inte någon vidare uppfinning faktiskt. Bättre att ha dubbla tyglar och själv välja när man vill använda hävstången faktiskt..

default.asp
Ojdå... finns det inte i sverige?? Det är jättevanligt i finland :D

hoppas de blev rätt nu för ja e ny här så ja vet it rikit hur man kan stoppa bilder hit... :D

Länken leder tyvärr bara till Hööks förstasida, men när du säger att det är ett vanligt bett misstänker jag att det är ett pessoabett du menar. Alltså ett sådant här.

knapp.
min storhäst som oftast blir vääldigt lång i hoppnignen och stark rider ja på pelham med två tyglar, funkar utmärkt, men rider även med delta tygel ocå

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 323
Senast: lirco11
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 437
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg