Sv: byta ben

Det ska hästen lära sig att i varje kurva byta ben annars riskerar det att få skader. Men du ställer hästen huvud åt motsatta håll den ska byta galopp. Ryck aldrig hästen imunnen för att få över den i anndra galoppen då riskerar du att hästen trampar snett el får nån annan skada. Lycka till. ;)

Höger galopp på långsidorna och vänster i kurvorna (vänster varv).

KL o OT

Hi hi, blev lite full i skratt här. Jag håller på att lära in byte i språnget i dressyr på galopphästen, som visserligen byter lätt som en plätt, men det ska nu vara på kommando och i balans och gärna i serier i framtiden. :angel: :rofl:

Från början vägrade denna höger ben alls, vilket var ett bekymmer då. Envis och höll balansen bäst i vänster och ville därför inte gå höger. Men det är ett par år sen nu. :p

Man lär i princip alla galoppörer att byta galopp för att minska skaderisk och slitage. det blir ju lite jobbigt att hela tiden springa i vänster galopp.. man rider i vänster i kurvorna och höger på rakorna. Ställ utåt och knacka till med ytteskänkeln för att byta till innerbenet och inåt och med innerskänkeln för att byta till ytterbenet. Byte till innerbenet precis innan man kommer in i kurvan och byte till ytter precis när man kommer ut ur kurvan. Viktigast att tänka framåt. Hästen byter lättare ju snabbare det går.

hmm då borde alla våra fd galoppörer kunna byta?

Byta galopp kan alla hästar:idea: Men sättet att byta är om du läser inläggen rätt olikt det man har i dressyr eller hoppning tex, man mer "välter över" hästen eller hur man ska säga genom att påverka bogen. Man pratar om att byta framben.
Det handlar ju om att byta i mycket hög fart, fyrsprång dessutom. Det innebär att benflyttningen är annorlunda än i tretaktig galopp och hästen fås att landa på motsatta frambenet efter svävmomentet och bakbenen följer då med. Tror jag i alla fall, bäst att tillägga. Rätta gärna om nån vet mer än jag.

I dressyr vill man ha hästen rak och bytet ska komma genom att hästen flyttar om benen i svävmomentet och inleder nya galoppen bakifrån. Det är stor skillnad.

Fullblod kan gärna byta orent (i dressyr) pga detta om man inte ser upp.

Jag har inga problem att byta i ridhuset. De flesta på banan använder vikten för att byta (trampar lite i nya yttre stigbygeln) så då är det inte så svårt att lära hästarna att byta för nya ytterskänkeln i stället. Visst behöver man välta vissa hästar i början för att de ska lära sig men sen gör man det på små hjälper.

Mitt problem är att några av mina hästar tycker det kan var kul att byta i tid och otid... (gärna med stor gest och skruv eftersom det är ganska kul att showa i ridhuset)

Det där kan du bättre.

Men jag vill förtydiga att byta har de inte svårt för. Det är när man kommer till dressyrkrav på byten som det kan bli problem, har jag HÖRT, men inte upplevt själv, faktiskt, på mina. Därför påstår jag inget. (nämnde det bara som en synpunkt jag hört av mkt fbl-van person)

Byter gör de hur och när som helst. Men nu när vi börjat träna byten för dressyren är hästen så förtjust att hon vill inget hellre än galoppa o byta i ridhuset:bump: :bump: Vi ska nu inte bara byta, utan rakt också och med långsiktig tanke att kunna byta i serier nån gång. :o

Liknande trådar

Hemmet Om en säng är lite för mjuk hjälper det då att byta bäddmadrass? Det är en kontinentalsäng i ett litet större mått så jag känner inte...
2
Svar
35
· Visningar
801
Kropp & Själ Jag har insett att min vårdcentral har fått sin chans nu och jag behöver byta. Min nuvarande vårdcentral gick jag till för att det var...
Svar
9
· Visningar
547
Senast: hundtant
·
Hemmet Är på gång med att försöka bygga om mitt kök, och funderar mycket på hur jag borde göra kring spis/ugn. Köper jag en klassisk spis, är...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 017
Senast: LenaH
·
Hästmänniskan Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
2
Svar
36
· Visningar
1 892
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar