Byta bakbromsar på bil, kostnad?

MissFideli

Trådstartare
Om man behöver byta skivor, belägg och ev renovera ena oket (bak), vad kan man räkna på för pris hos verkstad ca? Märkesverkstad säger ca 4500, är det där det hamnar?

Var nog vad vi betala för mammas Suzuki Wagon, då var det inte märkesverkstad om det spelar någon roll

Det låter rätt rimligt om båda bromsskivor bak och renovera oket behövs.

Egentligen kan man slipa ner den ena och strunta i att byta nån, men det vill dom inte göra.
Oket behöver kollas på, det har lämnats 2 "åsar" på ena skivan där det inte verkar som om belägget tagit alls. Så nått är det. Den andra sidan är egentligen inte sliten, men man byter ju båda samtidigt ändå.

Tycker det låter rimligt, varken över- eller underpris. Sen är det nog rätt ovanligt att kommersiella verkstäder renoverar kunders bromsok nuförtiden; det är ofta mer tids-/kostnadseffektivt att byta. Samma med slipning av skivor. Arbetstiden (och utrustningsbehovet) för att slipa en skiva kontra kostnaden för en ny utbytesskiva på M*konomen...

Det är inte lätt att ha en åsikt om det är dyrt, rimligt eller billigt om man inte vet vilken bil det rör sig om.

Tycker det låter rimligt, varken över- eller underpris. Sen är det nog rätt ovanligt att kommersiella verkstäder renoverar kunders bromsok nuförtiden; det är ofta mer tids-/kostnadseffektivt att byta. Samma med slipning av skivor. Arbetstiden (och utrustningsbehovet) för att slipa en skiva kontra kostnaden för en ny utbytesskiva på M*konomen...

Nu hoppas jag att en märkesverkstad inte köper skivor på billighetsaffär dock.

Det gör de nog inte, men de har sannolikt ännu starkare incitament än den fristående verkstaden för att byta saker snarare än renovera. Själv har jag absolut inga problem med att använda utbytesdelar från Mekonomen eller AD. Vet inte ens om man kan kalla dem lågprisleverantörer, mer tredjepartsleverantörer.

Det gör de nog inte, men de har sannolikt ännu starkare incitament än den fristående verkstaden för att byta saker snarare än renovera. Själv har jag absolut inga problem med att använda utbytesdelar från Mekonomen eller AD. Vet inte ens om man kan kalla dem lågprisleverantörer, mer tredjepartsleverantörer.

Säkert. Men köper man delar utan märke så ska det påverka priset. På en märkesverkstad vill jag ha orginaldelar.

Jag bytte ju nyligen 4 skivor på min, kostade 10000 (dock märkesverkstad i Tyskland så det säger väl inte så mkt om saken).

För att bilen fortfarande är så pass ny att jag inte vill börja plocka på annat än.
Jag tror bilen hade mått bättre med tredjepartsdelar redan förra sommaren, än att vänta på orginaldelar tills nu. Jag tror att felet inte har börjat självläka, utan att det har istället blivit sämre av att inte åtgärdas.

Därför tror jag att det blir dyrare än det förslag på 4.500 du fick för ett år se'n.

Se'n tror jag på att när man gör något med en sådan viktig sak som bromsarna, gör man likadant på båda sidor - om det inte är helt uppenbart att den andra sidan är helt i nyskick.
Symmetri is onekligen the shit emellanåt.

För att bilen fortfarande är så pass ny att jag inte vill börja plocka på annat än.

Hur ny är så pass ny?

För mig kan en så pass ny bil vara typ allt mellan 2-10 år gammal.

Min styvfar arbetar på en auktoriserad verkstad av ett "finare" märke och när han skruvar hemma i sina egna bilar av det märket så använder han sig av Mekonomen delar.

Han anser att dom har kvalité och enligt bör han ha koll på det han pratar om med tanke på att jobbat som bilmekaniker i 43 år :D

Tjänar du på att göra detta jobb på auktoriserad Kia verkstad? Tänkte på om garantin blir påverkad.

När det gäller service så ska man inte tumma på den. Den ska göras på auktoriserad verkstad så länge bilen är yngre än 6 år.

Det har jag alltid gjort på märkes verkstad så länge bilen var "yngre" men när det kom till annat så anlitade jag en annan verkstad.

Hur som helst. Det priset du fått är ok. Det är inte hutlöst dyrt och jag hade accepterat det.

Det låter billigt ska själv byta skivor på mun Prius nästa vecka går på 1200kr + material och det är inte mörkesverkstad men en duktig verkstad

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 813
Senast: lindaf
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 252
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 342
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka