Byracka!! Snart skjuter jag grannen!

Thrandur

Trådstartare
Jaha..så var det dags igen för grannens hund som sitter och gapar utanför fönstret, uppvaktandes min löptik...*morr*

Grannen har INGEN koll på sin hund och det är fler än jag som varit arga och försökt tala honom till rätta, men alla försök är och förblir fruktlösa. Han låter ändå sin hund springa hur den vill och slänger bara på luren om man ringer honom och säger åt honom att ha koll på sin hund.

Denna jycke är pappa till ett antal valpar på bygden och sitter och ylar utanför folks hus på nätterna om det är så att dom har löptikar.

Har ringt polisen förut. En granne anmälde honom för att han inte hade hunden kopplad, men det ledde ingenstans.

Ringde grannens fru nu, men hon svarar inte och det är väl antagligen för att hon vet vad jag ska säga?

PS annars ingen som vill ha korsning JR/springer spaniel? :mad:

Sv: Byracka!! Snart skjuter jag grannen!

Fortsätt ringa till polisen och anmäl! Tillslut blir dom less och måste vidta åtgärder!

Annars kan ni ju alltid koppla hunden och be någon som inte är granne med "nötterna" köra den till Polisstationen och säga att dom hittade den lösspringande! För om ni kommer med den tycker dom att ni borde ha gått tillbaka med den till grannen! det ser bättre ut om det inte är någon som bor i närheten av dem!

Förstår att det är irriterande! Men ack den som ger sig :D

Jo jag får väl försöka mig på något sådant. Skrev ett sms till ägaren: "Jag kan inte ha din hund gapandes utanför mitt fönster hela nätterna. Ska jag behöva anmäla? Ta ansvar över din hund som alla andra hundägare måste göra!!"

Tyvärr tror jag inte att han bryr sig om detta, men då har jag iallafall förvarnat.
Har man inga rättigheter vad det gäller lösspringande hundar överhuvudtaget??

Han höll dessutom på och skulle para sin egen avkomma som en annan granne har köpt. Såg hur denna ägaren desperat försökte få bort hanen från sin tik. Han hade sin tik kopplad, men den lösspringande byrackan hängde sig på henne och visade dessutom tänderna till den stackars tikägaren som försökte lyfta ner honom i nackskinnet.

Vissa ska helt klart inte ha hund!!

Håller helt klart med om att vissa absolut inte skall ha hund.
Anmäl dem, det är det enda rätt. Och lyssnar polisen inte första gången får ni alla grannar gå ihop och ringa några gånger var! Då ska ni se att dom lyssnar!

Lycka till!

Jag skulle tagit fast hunden och ringt till polisen och bett dom hämta hunden!

Precis. Nog ännu bättre att åka in och lämna honom på polisstationen. Anmäl hunden övergiven om inte annat.

Jag skulle helt klart gjort som Gnist, fast åkt ner te polisstationen och lämnat in hunden, för risken finns att poliserna inte hämtar hunden :crazy: (vet av egen erfarenhet)

Tyvärr är det inte så enkelt..en annan granne kopplade denna hund och ringde till polisen. De frågade om hunden hade ID märkning, vilken den har, och slog i registret. Dom hittade naturligtvis ägaren och bad då "upphittaren" att gå tillbaks med hunden eftersom de inte ansåg sig ha resurser nog att åka ut och ta hand om hunden.

Har fått reda på att man ska ringa miljökontoret för det enda man kan ha som argument är att hunden bajsar på andras tomter och det är ohygieniskt samt att det finns föreskrifter som säger att man ska plocka upp efter sin hund..väntar nu bara på att det ska bli telefontid!

ju mer grus man häller i maskineriet desto mer angelägna brukar folk vara att rätta till problemet. gör det besvärligt för både polis (genom att oavbrutet ringa och fråga när de ska hämta hunden) och granne (genom att inte ringa och säga att du har hunden) så borde något hända snart.

men säg att tatueringen är suddig och svår att läsa? eller att du har ryggskott och inte kan gå?

Precis....

Gör det svårt/obekvämt för dem. Och far ner med hunden till polisstationen! Det tar bättre om du lyckas få polisen att lämna tillbaka hunden(motför om du gör det) eller än bättre, att grannen måste hämta den på polisstationen!

Lämna in hunden som bortsprungen på nåt hundpensionat. De tar kontakt med ägaren som får hämta ut hunden där och de brukar vilja ha betalt för sina tjänster dessutom.....!

Kom dessutom på en sak! Det är den 1 mars idag och då inträder koppeltvånget. :devil:

Saken är polisanmäld och anmäld till miljökontoret nu. Hoppas att det blir någon förändring *ständig optimist*

Att vi inte tänkte på det tidigare! Det är ju nu helt perfekt slagläge för dig med andra ord!:banana:

Hund under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad.

Tror tyvärr inte att er trädgård räknas dit, men helt klart ska du ringa och anmäla ägaren, för h*n kan knappast ha hunden under uppsikt vilket man Måste.

Jodå våran tomt angränsar till en stor skog med jakträtt som tur är! För att han ska kunna ta sig till oss så måste han springa över skogsmarkerna!
Om jag fångar in honom så kan jag hävda detta och ringa polisen (hans ägare är ju till råga på allt jägare i ett jaktlag, dock inte i den här skogen)

Perfekt :devil: Hoppas du får fast hunden och får ge ägaren en ordentlig näsbränna :cool:

Håll tummarna för att jag får sova inatt! Annars står det nog om mig i tidningen då jag strypt hundägaren med en bajspåse eller något..:angel:

Men hallå!!

Du bor ju i stockholm. Då finns det bara en sak att göra som svider i den andra hundägarens plånbok. Åk till Hundstallet och lämna in hunden som bortsprungen. Det kostar runt 300-400:- att hämta ut den där. Per dygn alltså. Det kanske tar några dagar innan de vet var de ska leta efter den. :angel: Då kommer de garanterat att hålla koll på honom. :devil:

Jag har faktiskt lämnat en och anna jycke där. De är super, för att få ordning på lata hundägare.

Hmm..problemet är bara att jag har en BRA bit till hundstallet. Det blir nog bra att jag har anmält honom i slutändan för nu ska flera grannar anmäla honom. Dom har inte tyckt att det har varit någon idé tidigare eftersom dom inte trott att det skulle leda någonstans.

Får väl gå med namninsamling om inte annat. Det var fruktansvärt lockande att göra det kl 06.00 imorse då han gapade som mest utanför sovrumsfönstret!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 249
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej Sedan ett par månader tillbaka har de nya grannarnas hund börjat springa hem till oss så fort han smiter. Hunden är ung. Jag...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 179
Senast: Mia_R
·
Äldre Jag blir galen på våran granne snart! Huah, är jag lättretlig eller har jag rätt till att vara det? :eek: Sambon och jag har nyligen...
Svar
18
· Visningar
2 873
Senast: martha
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 605
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross