Bygge av stall

M

mm_s

Hej! Vi har funderat på att bygga ut vårt "garage" till ett mindre stall och nu skulle jag behöva svar på en del frågor, eftersom varken min mamma eller hennes kille vet särskilt mycket i hästbranshen. Däremot är mammas kille mycket duktig på att bygga. Han har byggt hus, stugor, altaner m.m. Så jag skulle inte säga att själva bygget är något problem, utan det som isåfall är problemet är att det känns som att det finns en hel del man måste tänka på vid bygge av just stall. Golv i boxen, väggar, temperatur i stallet? (På sommaren och vinter är det ju olika temperatur?) osv. Kan man bygga egna boxar? Jag menar ungefär som "staket" Det där lät nog underligt, men jag har en kompis som har två boxar i sitt stall och dom är inte sådana här klassiska boxar som man sjuker upp, utan det är mer likt staket med kryss. Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men.
Skulle vara tacksam om ni ville svara och berätta ungeför vad som är viktigt att tänka på vid bygge av stall.

Sv: Bygge av stall

Det finns krav på vissa mått när man bygger stall. Det första är takhöjden och sedan kommer måtten på boxarna. Vilka det är beror på storleken på hästarna som ska stå där.
Takhöjden mäts på lägsta stället det inte finns någon vägg under. Så om det finns synliga takbjälkar ska man mäta från deras undersida och ner till golvet. Det får då inte vara lägre än 2,20 men sedan går man på hästens mankhöjd också. Så i ett stall som har 2,20 i takhöjd får man inte ha hästar som är högre än 146 cm. Är hästen högre så är det 1,5 x mankhöjden som gäller som minsta takhöjd. Som exempel en häst som är 160 hög så blir det 160 x 1,5 = 240 d v s minsta takhöjd ska då vara 2,40 m.

Du hittar alla mått och regler här: http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080003598/DFS_2007-06.pdf

Sv: Bygge av stall

Ett litet tips om du bygger boxväggar och dörrar själv, bygg så de håller elefanter, då vet du att de håller hästarna. I förra stallet var jag hade killen byggde de om stallet och lärde sig genom att hästarna hade sönder det ena och det andra. Efter det om någon har frågat om hur stadigt det måste vara så har svaret som sagt alltid varit "bygg som om det skulle vara elefanter du har" :idea:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 392
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 595
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 507
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar