Bygga uteboxar

B

Bapelsin

Vi är spekulanter på en liten gård med några hektar mark. Tänkte bygga uteboxar för 2 hästar. Är det någon som vet hur man går till väga? Marken boxarna kommer stå på är sandjord. Ska man gjuta platta av något slag först och sen anlita någon box-leverantör typ "Ute-Boxen" eller dyl (inklusive allt, vi tänkte inte bygga boxarna själva utan anlitar gärna box-företaget till detta)?
Har någon av uteboxleverantörerna totalentrepenad inklusive platta? Behövs gjuten platta eller finns andra alternativ?

Vad kan det kosta ca att bygga uteboxar för två hästar, foderkammare, spolspilta och utrymme för utrustning?

Tack för hjälpen alla ni som kan svara på detta :)!

Hälsningar Bapelsin

För att få redan på vad det kostar samt vad olika leverantörer gör (platta osv) är det bästa att ta kontakt med dom och fråga. Offert lämnar dom gärna :)

Om det är en sandbotten där ni ska bygga boxarna behöver ni inte gjuta en platta först. Det fungerar utmärkt att låta det vara sandbotten och sedan strö direkt på det. Har haft så i något stall där jag varit, tyckt det fungerade super, bättre än ett gjutet golv.
Men om ni vill ha en gjuten botten, så kontakta boxleverantören för dom lär ha information om hur ni går vidare.

Mvh

Camilla

Har för mig att om det är lantbruksfastighet behöver du inte bygglov, men annars behövs det.

Mvh

Camilla

Ok, tack för alla svar :)!
Jag har mailat Ute-boxen nu om offert. Har ni några andra tips på bra uteboxleverantörer får ni gärna skriva dom.

Det hade varit kul om någon som har erfarenhet av att bygga ett utestall kunde skriva lite om hur ni gått till väga och vad man ska tänka på när man skriver kontrakt med en leverantör (kan tänka mig att boxleverantörer är ungefär som husleverantörer - berättar bara allt positivt och inget negativt... :devil:).

/Bapelsin - som haft myycket att göra med husleverantörer...... :crazy:

Vad kan det kosta ca att bygga uteboxar för två hästar, foderkammare, spolspilta och utrymme för utrustning?
2 uteboxar av lösvirke på grusbädd - 40 000:-
På betongplatta - 60 000:-
Spolspilta i form av vattenslang ute bara för sommarbruk - billigt.
Spolspilta inne för vinterbruk, isolerad med varmt och kallt vatten - 70 000:-
Utrymme för utrustning, en gammal isolerad byggbod - 15 000:-
Samma om man bygger ihop det med den isolerade spolspiltan.
Foderkammare isolerad och uppvärmd - ta en byggbod till.
Foderlada för hö - 30 000:-

Jaha och så skall vi räkna ihop kalaset.
Tja för 230 000:- borde du kunna få det du vill ha.
Men då så kan du ju lika gärna bygga ett prefabricerat stall, det blir nog billigare.

Om jag skulle bygga nytt stall från inget, så skulle jag göra det.
Och så skulle jag ha dörrar från boxarna både direkt ut och in i stallgången.
Och mellan boxarna och stallgången så skulle jag ha en isolerad vägg, så att jag kan ha kallt i boxarna åt hästarna och varmt på stallgången för mina fingrar.

Bygglov behövs inte på jordbruksfastighet som ligger UTOM planlaggt område.

Min stallägare renoverade ett stall med 4 boxar åt mig. Det kostade 100 000kr och då var det bara innetak, boxväggar+ el som fixades. det drar snabbt iväg....

Ja, 100 000 skulle jag nog tippa på men 230 för två uteboxar. Det lät väldigt mycket. Men som sagt jag har ju ingen erfarenthet...

Fast å andra sidan var det ju inte bara boxarna utan allt det andra också som räknades in. Tänkte inte på det :angel:

ett hett tips är att isolera uteboxarna, både tak o väggar, annars går det inte att ha hästarna inne på sommaren alls, det blir som en bastu...många av de firmor som saluför uteboxar har ingen isolering alls...själv har jag 4 uteboxar, byggda själv, i 2 st har jag elvattenkoppar , de andra hink...som "överdörr" har jag på vintern när det är kallar än -10 en köldridå och då håller sig vattnet frysfritt i hinkarna även om det är -25 ute...hästarna kan titta ut samtidigt som det "stängs" igen när dom drar in huvudet....fyndigt :)

Om jag byggde nytt, så skulle jag göra sådana uteboxar med ett stall "hängt" på baksidan.
Så att jag kunde hämta hästarna direkt från uteboxarna och in i den uppvärmda stallgången.

Men det får bli i ett annat liv det.

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Blyger
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 342
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 504
Senast: Angel
·
Anläggning Hej! Skulle vilja ha tips på smarta lösningar från er med utebox, som har underlättat den dagliga skötseln för er. Vi har två uteboxar...
Svar
6
· Visningar
2 748
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama