Bygga upp självförtroendet!

T

TotallyLost

lånar användarnamn

Hur ska jag göra med min d- ponny vallack. Köpte honom i slutet av sommaren då var han 9 år och hade tävlat upp till LA i hoppning. Hoppade honom några gånger i början och han hoppade 1.20 utan tvekan. Men nu har jag börjat skutta lite. Låga höjder går prima men så fort det blir över 90 cm stannar han.

Hjälp mig tack!!!

Sv: Bygga upp självförtroendet!

puttar uppåt åt min kompis :D

För det första, var säker på att hästen är 100% frisk!

Sedan kan vägringarna bero på ryttaren, men det är ju mkt svårt att utala sig om över internet.
Tränas ponnyn för någon tränare, vad säger tränaren, annars så kan det vara bra att börja träna för en tränare om man inte redan gör det för att få hjälp med sig själva samt med ponnyn.

Om man nu har tränare och ryttaren rider som den ska så kan det vara bra att pröva med en annan ryttare och se i fall reaktionen blir annorlunda där.

Man kan även pröva att börja löshoppa ponnyn, då får den jobba själva och blir inte påverkad av ryttaren utan får börja tänka själva vilket är väldigt nyttigt, för då kan den bygg aupp sitt egna självförtoende.

Men som sagt kolla upp ponnyn så den är helt friskt i HELA kroppen (ben, blodprov osv) först innan du går vidare för att lösa problemet.

En del ponnysar och hästar kan falla ur lite på vårarna ochy bli matte och orkeslösa pga att de fäller, jag hade bla en ponny som jag inte kunda tävla med på vårarna när han fälde som mest, men annars så gick han de högre klasserna.

bra skrivet kunde inte gjort det bättre så försöker inte ens..;) ..

TotallyLost skrev:
lånar användarnamn

Hur ska jag göra med min d- ponny vallack. Köpte honom i slutet av sommaren då var han 9 år och hade tävlat upp till LA i hoppning. Hoppade honom några gånger i början och han hoppade 1.20 utan tvekan. Men nu har jag börjat skutta lite. Låga höjder går prima men så fort det blir över 90 cm stannar han.

Hjälp mig tack!!!

Hästar o ponnyer som har hoppat mkt kan börja tveka med ny ryttare om de känner att ryttaren är i obalans tex. Det är ganska typiskt att de först fortsätter som tidigare men märker att det inte funkar med den nya ryttaren, tex kanske du "hoppar före", inte ger det stöd den vill ha, eller rider annorlunda på annat sätt. Då vill den inte hoppa högre eftersom det blir mer obalans, mer behov av stöd osv då.
'Jag har sett det med en tävlingsponny vi lånade ut där fodervärden inte klarade att rida den nivå hennes "ambitiösa" mamma ville att hon skulle ligga på. HOn vågade inte rida på de högre hindren och det blev en ond cirkel där ponnyn som aldrig stannat började vägra.

Men kolla först upp så den den inte har ont. Enklaste sättet är att låta någon riktigt skicklig hoppryttare prova (har jag själv gjort, lät en SM-vinnare hoppa en av mina hästar när jag inte fick det att stämma, och eftersom han hoppade med den ryttaren utan problem så insåg jag att "problemet" var jag:crazy: )

Låt någon filma och en bra tränare kommentera om du gör något som du behöver ändra på. (I mitt fall var det att våga rida mot stora hinder, med hästen kvar mellan hand och skänkel, dvs stöd hela vägen fram till avsprånget. Jag släppte ett par språng innan vilket inte hästen tyckte om:mad: )

Och många hästar/ponnyer är känsliga, så börjar det bli lite problem och man tappar förtroendet för varandra måste man backa och gå tillbaka till grunderna för att hitta förtroendet igen.

Senast ändrad av en moderator:

vissa ponnysar är "lurifaxer" också och kan upptäcka efter ett tag att de själva skan styra och ställa en del om inte ryttaren är rutinerad.

Splittan skrev:
För det första, var säker på att hästen är 100% frisk!

Sedan kan vägringarna bero på ryttaren, men det är ju mkt svårt att utala sig om över internet.
Tränas ponnyn för någon tränare, vad säger tränaren, annars så kan det vara bra att börja träna för en tränare om man inte redan gör det för att få hjälp med sig själva samt med ponnyn.

Om man nu har tränare och ryttaren rider som den ska så kan det vara bra att pröva med en annan ryttare och se i fall reaktionen blir annorlunda där.

Man kan även pröva att börja löshoppa ponnyn, då får den jobba själva och blir inte påverkad av ryttaren utan får börja tänka själva vilket är väldigt nyttigt, för då kan den bygg aupp sitt egna självförtoende.

Men som sagt kolla upp ponnyn så den är helt friskt i HELA kroppen (ben, blodprov osv) först innan du går vidare för att lösa problemet.

En del ponnysar och hästar kan falla ur lite på vårarna ochy bli matte och orkeslösa pga att de fäller, jag hade bla en ponny som jag inte kunda tävla med på vårarna när han fälde som mest, men annars så gick han de högre klasserna.

kunde inte sagt det bättre själv!!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 214
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar