Bygga upp relationen.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Hjalti
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 949
H

Hjalti

Jag blir så glad över att se allas framgångar och hur glada mångas hundar är när dom får jobba. Iver är ju ett exempel, vilken total lycka han sprider. Jag känner mig inte som en rolig matte, min hund gör det hon ska sen är det bra liksom. Hon viftar knappt aldrig på svansen förutom då man kommer hem eller hon leker med andra hundar. Betyder det att hon inte trivs eller att jag inte når fram till henne. Erkänner att det blivit en del tjat från min sida då jag tog över henne som omplacering och satte nog igång att få bukt på fel beteenden hon hade innan vi hade skapat en trygg relation sinsemellan.

Jag vill bara nå fram till henne, få hennes motivation och att hon verkligen vill göra de vi gör. Eller är det så att alla hundar inte blir hyperduper glada utåt sett av att träna eller vad man nu gör?

Satt extrema krav på mig själv och vet inte varför, har liksom tappat lite av det roliga. Det är inte roligt att träna, ser inte framgångarna vi gör utan vart jag vill komma. Vet heller igentligen inte vad jag har för mål heller. Jag vill bara att vardagslydnaden ska sitta, ska börja spåra lite nu till våren och se om jag kommer med i agillitykursen också.

Vi brukar leka en del och det gillar hon ju:
http://www.youtube.com/watch?v=WdXt3ErJHSI

Sen en övning för att ha något att göra i skogen. Godis ligger ute, skickar ut henne sen kallar in henne för att skicka ut henne en gång till. När jag fick henne hade hon svårt att sluta leta trots godiset va slut. I bland byter jag då ut godis mot föremål. När vi är klara med denna och jag avslutat den så lufsar hon vidare som vanligt, typ som det va väl inget med en axelryckning:(. Vad är ivern och glädjen?

Likadant när vi är med hennes hundkompisar, nu funkar det ok att kalla in henne men hon har ju fokus hela tiden och exploderar nästan i kroppen för att komma dit. Jag har kanske gått för fort fram och inte byggt upp relationen mellan oss. Nu har ju min karl två BC också så det känns som det blir svårare för mig att nå henne då hon skriker rakt ut när han och hundarna kommer, jag känner mig som ett bihang som inte kan mäta mig med han och hundarna. ag blir bara den tjatiga då hon skiter i mig fullständigt när vi är ute, stänger av och drar i kopplet.

http://www.youtube.com/watch?v=JqViZcAt5_0

Har ni några tips på bra övningar som gör mig till en rolig matte att vara med, eller hur jag får henne att själv vilja, hon gör ju det jag sätter igång men mer är det liksom inte. Känns inget kul. Sen är det inget kul att är jag med dom andra två hundarna och har henne med så skulle jag lika gärna kunna gå hem utan att hon la märke till det för då är hon i himmelriket då hon leker med dom hundarna.

Sv: Bygga upp relationen.

För det första, inga hundar kan ju jämföras med en retriver eller spaniel i svansviftandet, det är ju dömt att misslyckas:D

Kollade på den sista filmen och det som slår mig är ju att du väljer en aktivitet som är rolig, men som hon ju gör själv. Klickerträning? Har ni testat det?

Jag hade satsat mer på nära övningar, trickträning och dyl. för att få henne mer uppmärksam på dig.

Är det en BC eller en BC-korsning? Det som också slog mig när jag kollade på filmen är att jag tycker det är sällan de springer bredvid sin ägare och viftar på svansen, deras fokus gör liksom att de inte har det beteendet. Så jag tror inte du ska hänga upp dig så mycket på hennes kroppsspråk gentemot dig.

Jo jag har beställt boken klickerträning för nybörjare samt måste köpa en ny klicker. Provade med en gammal otymplig klicker igår men den har så högt otrevligt ljud så när jag klickade så hade hon redan försvunnit in i ett annat rum:o. Tack för tipset. Jo hon har mycket Border collie i sig. Blir lite fel när jag är med karlen ute då han kör mycket visselpipa då han vallar med sina och nu har hon memorerat enbart genom att kolla på sina komsar vad dom olika signalerna betyder och gör det han visslar. Lika så "Lay down" är kommandot han kör till hanen när denne ska ligga och vad gör min, hon lägger sig också och har stenkoll på husse och där står jag som en idiot och hoppar och vrålar suck. Han jobbar inte med ögonkontakt utan dom lyssnar bara men jag vill inte att hon tar efter det, hon ska lyssna och ha kontakt med mig.

Fast gör det nåt om hon lär sig vallkommandona? Du måste ju snarare ha en stor fördel av det..? Du kan ju använda samma kommando sen.

Nej på så vis gör det inget. Vi ska prova henne på får nu till våren om det funkar. Men det jag menar är att jag försvinner när vi ska gå ihop i skogen, den hon kommer till och ha stenkoll på är husse. Så han har tre hundar vid sin sida jag har ingen. Han har ju blivit förknippad med full ös medvetslös, lek och skoj då han innebär hundar och är kravlös mot henne.

Jag har provat att koppla henne när hon nochalerar mig och gå framför men då ska hon glo bakåt och ha stenkoll på hanen, jag får ingen uppmärksamhet trots jag har både godis och leksaker vilket inte ska behövas om ett bra ledarskap sitter då ska hon ju vilja vara med mig.

Likaså om han går ifrån oss blir hon knäpp, piper, stänger av och hänger i kopplet och stressar upp sig som bara den och försöker ta sig dit. Precis som om jag inte finns där.

Nu låter jag hård, men du kan ju inte straffa hunden för att hon ser honom som en bättre ledare...

Satsa istället helhjärtat på att bygga upp er relation och skit i att han är roligare för tillfället:)

Nej självklart inte, inte så jag menade. När vi är ensamma så har hon jättebra fokus men svårt att hålla igång motivationen så tar bara någon minut åt gången. Jag vet att jag kan bli en roligare matte. Men däremot så har jag krav när vi är ute med dom andra, dom får busa av sig och vara kravlösa men när det är bra så är det. Jag som ska styra när det ska lekas och när det ska avslutas och där det är svårt nu att få henne att släppa dom andra när leken är slut.

Inled mer aktiviteter och var mer styrande i det ni gör!

Testa spåra, dra, bära både på ryggen och i munnen. Hunden kanske vill ha det lite "striktare" och att du styr upp ordentligt. Testa att utveckla era godis och saker let till att det blir mer likt tävlingsmässigt uppletande. Träna med din klicker, använd den i olika miljöer, kanske även när ni är på promenad med de andra hundarna. Även då kan du ge din hund en uppgift som den behöver DIG för att göra.

Hundar behöver faktiskt inte flumma runt och lukta och leka ensamma på alla promenader, de behöver känna att de har ett jobb! Och din hund verkar verkligen tycka att den vill bli "uppstyrd" om den följer de andra hundarna i kommandona.

Härma "karln" mer! Se hur han gör med sina hundar, är det något du kan sno från hans beteende?

Sen ögonkontakt och att hunden ska följa dig utan godis. Varför ska hunden följa dig bara för att? Ge henne godis, leksaker, busa, ge henne en anledning att hålla sig nära! Om hon vet att det närsomhelst kan bli massa skoj runt dig, ja då håller hon sig nära även om det inte händer något!

Detta är bara tips, men kolla igenom om du tycker att du kan ha använding av något jag nämnt :). Jag tror faktiskt att om ni börjar valla lite mer regelbundet kanske "problemen" löser sig av sig självt? Då blir du ju en som håller i en rolig aktivitet för henne, något som hon inte kan göra själv!

Tänkte på en sak (ändring): De flesta som lyckas med just bra kontakt får både låta och fjanta runt. Urbota urfånigt kan det se ut, men det är effektivt :). Lek på andra sätt än att springa tafatt! Lär henne dragkamp! Brottas! Finns massor du kan göra! :D

Senast ändrad:

Hur bodde hon i sitt förra hem? Har hon haft stor nytta av människor förut?
Grima var ju sådan när hon kom till mig, att visst, människor är ju trevliga men hon såg inget värde i att ha en relation med en människa. Hon pussades inte, viftade inte på svansen och var allmänt likgiltig inför mig och husse. Hon hade aldrig haft en mänsklig relation innan som var mer på ett personligt plan, så egentligen var det ju inte ett dugg konstigt.

Det är lite som när folk som aldrig haft djur ska försöka handskas med en hund tex, det kan ser skitdumt ut och de vet inte riktigt hur de ska bete sig.

Mitt tips är att leka med henne UTAN leksaker. Knuffa, brottas försiktigt coh trigga henne lite. Bli inte arg om hon blir ivrig och biter lite i kläderna utan avled och umgås mycket med henne utan att involvera leksaker eller annat som gör dig mindre intressant. Skapa en förväntan på dig, be henne utföra ett trick och belöna, men ge förutom godisen mycket klapp och kel.

Detta kan ta ett tag innan de börjar "växa på en" , men tex Grima är ju helt underbar idag. Det är pusskalas när man kommer hem, hon ska ligga i knät och hon får tokfnatt utomhus. En helt annan hund från när vi hämtade henne. Nu är hon som hon" borde" vara.

Hon bodde i en familj där det va en 10 årig flicka som hade henne som sin hund, hon fick henne i födelsedagspresent:confused:. Familjen hade ingen hundvana utan det va deras första hund. När jag kom och skulle kolla på henne va hon rent ut sagt rädd för mig, morrade, reste ragg och gömde sig bakom kvinnan i familjen varpå hon ömkade henne vilket förstärkte känslan hon hade. Trots hunden hade några oönskade beteenden så gick jag emot mig själv och tog henne vilket jag i dag är glad för då hon är en underbar hund men jag kunde likaväl köpt grisen i säcken så det va inte så smart tänkt av mig.

Hon hade trots sina 12 månaders ålder då inte fått lära sig gå i koppel då dom alltid hade henne lös i skogen och va totalt understimulerad och stressad, flög hit och dit över vägen i början. Dock hade dom gått valpkurs så inkallningen satt fint samt ögonkontakten. Nu går hon bättre ,men ändå inte felfritt. Bollar hade dom kastat en massa vilket jag inte gör. Med godis går hon perfekt fotposition men tar jag bort det så drar hon fram. Så när jag är ensam, har godis med mig så får jag henne till det mesta men plockar jag bort det så är allt annat intressant.

Dock bryr hon sig inte ett jota om varken falukorv eller leksaker när vi är med dom andra två BC för då blir hon manisk och ska bara ha koll på dom och verkar inte gjort annat än att dra och slita i kopplet. med andra hundar går det bättre. Det är där jag vill att hon ska kunna bryta och skita i dom när jag ber henne om det men hon kan inte släppa dom. Inne är hon väldigt kelen och vill vara med och ligga nära om hon får.

Jag kan inte påstå att jag är något vidare erfaren när det gäller hundträning, men något som jag reflekterar över när jag ser filmerna är att du håller lite väl mycket koll på henne och hon vet om det. När ni leker och busar så vrider du på huvudet för att kolla om hon kommer. När hon är på väg mot dig så vänder du dig om och ropar på henne - men då springer hon förbi, osv. Du säger själv att det blev en del tjat i början och det är säkert där det hela började. Hunden vet helt enkelt att du har järnkoll på allt hon gör. Att husses aktiviteter är roligare är förmodligen för att där tar hon själv initiativet att vara med. Det händer roliga saker, men det är ingen som kräver något.

Jag skulle göra mig mera svårtillgänglig för henne. Låt hunden söka kontakt och vara den som håller koll på vad du är och vad du gör istället för tvärt om. Det ska vara hunden - inte du - som vrider på huvudet och har koll. Var lite oberäknelig, lek söklekar där det är du som gömmer dig. När ni busar som du gör på filmen så spring iväg åt ett annat håll när hon börjar närma sig dig istället för att stanna och vända dig om efter henne. Gå ned på alla fyra, gräv i marken och låtsas hitta godis eller leksaker. Det är bara fantasin som sätter gränserna.

När hunden har börjat ha lite koll på dig istället för tvärtom skulle jag jobba på följande sätt:

- Belöna med lek/rolig träning/godis när hunden tar kontakt
- Bryt lek/träning när hunden är som mest intresserad av leken/träningen
- Låt hunden ta kontakt igen
- Belöna genom att återuppta leken, men bryt innan hundens intresse svalnar
- Var svårflörtad ibland och var inte allt för förutsägbar

Tack så jätte mycket över din reflektion, när du nämner det så är det ju solklart:D. Jo jag är ett kontrollfreak men mest av rädsla. När hon är lös vilket hon alltid är i skogen så har jag ju stenkoll så att hon inte ska få chansen att sätta fart efter ett vilt djur, inte för att hon bryr sig när vi går förbi rådjur osv när dom står stilla men är rädd att hon ska bli ivrig och snabb som hon är tycka det är spännande när dom sätter fart. Hon lyssnar och har koll på mig hela tiden då hon är lö, vänder sig om och väntar men man kan ju aldrig vara 100% säker att något inte dyker upp mitt framför ögonen. Någon jakt annars har jag inte märkt men ska inte ge henne den chansen att ta ett beslut att springa några meter för då har hon redan fått belöningen att kuta efter djur och då är de kört och får gå med lina.

Ska släppa kontrollen när jag inte måste ha den. Tack så mycket, sen ska jag jobba på att knipa käft då jag tom blir trött på min egen röst;)

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 197
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 844
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka