Bygga upp muskler

Varmblod90

Trådstartare
Min snart 2 åriga hane tycker jag är lite klen i muskleraturen och önskar att han var mer musklad.
Vad kan man göra för att bygga upp dem? Bl.a ryggen & fronten (han är lite lös i armbågarna och tunn där)
Jag har tillgång till brant backe, skog och cykel. Jag går mkt ute i skogen så han får hoppa över stock och sten och detta är han uppväxt med. Men han har alltid varit lite klen sedan valp.
Så har ni några tips på vad man kan göra? :laugh:

Sv: Bygga upp muskler

Jag har fått rådet av hundfysioterapeut att min hund skulle stå på balanskudde med frambenen för att få bättre stabilitet i armbågarna. Han skulle gå i en liggande stege med pinnarna på ett avstånd som stämmer med hans steglängd för att stärka upp ryggmuskulaturen så att han skulle bli rakare i ryggen.

Springa i sand är jobbigare än på hårt underlag. Cykla i en fart så att de travar vid sidan om, börja med kort sträcka och öka efterhand. Gå eller trava i vatten och simma är också nyttigt. Tänk bara på att duscha hunden efteråt, speciellt om det är saltvatten. Dra kedja i sand och/eller backe med weightpullsele kan man också göra.

Obs att vissa raser är inte färdigutvecklade när de är 2 år.

Tack för tipsen =)Balanskudde? Hur ser dessa ut? När man cyklar så de trava vid sidan, vad är det för muskler då dem tränar?
Vet om att de inte är färdigutvecklade vid 2 år. Dels är han ju en hane och dem tar ju lite längre tid innan dem blir färdiga. Vi brukar säga vid 4 år.
Han är en collie.

En balanskudde är en rund ganska platt kudde av gummi som man fyller med luft och därmed gör lite ostadig att stå och sitta på. Bra när man ska bygga upp de där små svåråtkomliga musklerna. Googla "balanskudde" så får du upp lite olika, finns b la på claesohlson och gulare

Snart sommar. Simma.
Om möjligt seriöst med roddbåt och flytväst på hunden, något som ska läras in.

Lark: Okej, ska googla ;)

Blandrastik: Vi har dessvärre bara en badplats i sjö här i närheten men den är ju för människor. Annars är ju simning toppen. Tro ni folk skulle klaga om man bada hunden på kvällen, typ runt 6 tiden?
Roddbåt finns tyvärr inte. Måste hunden ha flytväst när den ska simma? Har aldrig använt det ^^

Vid cykling är det i princip samma muskler som tränas som när man går eller joggar med dem, men de lär sig ta ut steget på ett annat sätt. Får ett bättre flyt i rörelserna.

Står det något i kommunstadgarna om badplatsen? Det brukar finnas bestämmelser på när och var hundar får bada. Fråga kommunen och/eller andra hundägare.

Flytväst? Det beror på. Om du som Blandrastik föreslår släpper i hunden på lite djupare vatten från en båt bör hunden ha flytväst för säkerhets skull. Dessutom så brukar det finnas ett handtag på ryggen som gör att du kan lyfta upp hunden i båten vid behov. Vissa hundar kan få panik de första gångerna och då kan det vara bra att veta att de inte sjunker och så kan man bogsera dem med hjälp av flytvästen. Om du själv är med i vattnet intill hunden på ett djup där du själv kan gå vid sidan om hunden (kopplad hund såklart) när den simmar behövs inte flytväst.

Balanskudden jag har är rund och köpt på c....ohlson, men det finns på fler ställen.

Precis. Fast vi släppte inte hundarna från båten utan det var flytväst på, på stranden. Sen fick man sitta och vänta medans matte baxade sig i båten.

Sen rodde jag så nära land jag kunden, liten båt, så det gick så nära att hundarna bottnade. Sen var det bara att ropa, gärnet ut i spat!

Sen om bara "badade" med hundarna, hade vi ingen flytväst.

Jag har läst någonstans att hundarna simmar bättre med flytväst. Annars är det ju många hundar som simmar liksom med bakbenen djupt ned och med flytväst simmar de ju mer parallellt med vattenytan. Jag tycker också att det känns tryggt att hunden har flytväst om man simmar mycket, ifall något skulle hända.

Delvis knapp

Alt är ju då att jag är med hunden en bit ut fast jag kan stå på bottnen men inte hunden. Så kan vi gå lite fram och tillbaka ^^ För någon båt äger jag inte och finns inga båtar man kan låna så den biten skiter sig i vilket fall. Men jag kan ju vara med. Och det måste jag ändå vara för han är inte van vid att simma.

Tänkte där med cyklingen. Om jag fixar sele så han får dra mig och cyklen. Är det bra?

För övrigt tack för alla tips =)

Har du nära till ett sandtag eller liknande? Att gå/springa i sand är bra för bakdelen :) Sen kanske du har möjlighet att lägga ut cavaletti, alltså bommar, kvastskaft (vad man har till hands helt enkelt :P ) så att hunden får trava över dem och engagera bakdelen mer.

Lycka till :)

Du har fått en massa bra tips redan, jag tänkte bara tipsa om inlines! Det är kanske en smaksak, men jag tycker det är mycket lättare att bli dragen på inlines än på en cykel, man är mer flexibel på inlines. :)

Jag har precis börjat åka med vår schäfer så han får inte dra mig än, utan jag åker med honom bredvid mig i vanligt koppel och håller mig mest i trav med kortare galoppsträckor. Då kan jag styra honom tydligare och fysiskt flytta honom åt sidan om han springer in framför mig. Det är också en bra idé att lära in stanna, sakta och att man kan svänga med hunden innan man låter den dra... :angel:

Med förra hunden åkte jag mycket, hon drog mig nästan hela tiden och det gick foooort :D

Har tyvärr ingen sand som han kan springa i. Tänkte också på det. Vet själv hur det tar på benen ^^
Cavaletti kan jag nog fixa. Har bommar ute hos morsan så det kan jag träna med honom när vi är där =) Jätte tack för tipset!!

Inlines tycker jag är läskigt att åka haha ^^ Åkte när jag va yngre och tyckte det va skit kul men idag skulle jag aldrig våga :angel:
Så att blir dragen från cykeln passar bättre, då kan jag har mer kontroll känner jag haha.

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
746
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej! Är det någon som har tips på skonsamma sätt att bygga muskler på en hund? Jag har en schäfertik på 2 år som behöver bygga muskler...
Svar
7
· Visningar
1 297
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 573
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej! Har precis fått hem en blivande 6 årig valack. Väldigt muskelfattig enligt mig. Han har börjat få lite mage nu efter att jag matar...
Svar
2
· Visningar
982
Senast: Azor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka