Bygga upp kondition samt bete för tävlingshästar?

C

Cimone

Har två funderingar som jag gärna vill ha tips och råd om!

Ska ev. köpa ett 11-årigt halvblodssto, som på sikt ska hopptränas och tävlas.
Hon har tidigare hopptränats 1 gång/veckan och tävlat hoppning 110 cm, men fick föl förra året (-06).
Sedan dess är hon "sporadiskt" riden ca 2 ggr/veckan senaste halvåret.
Hur lägger man upp träningen för henne för att få upp kondition och muskler? Om allt går som det ska, när kan det vara skäligt att tro att hon orkar vara med på hoppträning samt tävla så smått igen?
Har själv tänkt börja att skritta igång henne och sedan bygga på succesivt hela hösten, för att kanske kunna starta någon tävling i början på nästa år. Verkar det realistiskt?

Hon är ganska rund om magen nu....Gör det något att man har henne på bete i sommar, eftersom hon inte ska ridas jättemycket endå, eller är det bättre att ha henne i "magerhage" för att starta bantning?
Vi vill ha igång henne så snart det går, men på hennes villkor så hon orkar.

Vi har även ett till sto, 16 år, som tävlar 100-110 cm hoppning.
Släpper ni era hästar på bete och tävlar lite endå under sommaren, eller hur gör ni?
Ute på dagen och inne på natten?
Vill att hästarna ska må så bra som möjligt, men vill samtidigt behålla konditionen på dem.

Kom gärna med tips hur ni skulle göra!

Sv: Bygga upp kondition samt bete för tävlingshästar?

:DLåt hästarna gå på bete och äta gräs! Det går ju att rida dem under sommaren ändå, och du får en glad & pigg häst med stor mage i höst. Du kan t.ex. ha dem nära ditt hus (som vi), eller släppa dem på bete i en två, tre veckor och sedan rida resten av tiden.

Tävlar hästen kan det bli lite knepigt, men med mycket träning tror jag att den klarar ett bete. Och om hon redan är rund om magen är det väll lika bra att passa på och låta henne äta gräs? Hur många kilo som ska bantas bort är ju inte det viktigaste....

Våra hästar konditions tränar vi genom långa travpass, men träna bara konditionen ett par två gånger i veckan, och ha kul tillsammans resten av tiden. För all ridning förbättrar ju konditionen :D

LYCKA TILL!

Jag har travare i så gott som tävlingskondition, han har gått på bete dygnet runt sen 25/5. Han tjockar inte på sig, han tränar hårt och gör av med mkt.

Grönt gräs är det bästa fodret för hästen, så låt hästen gå på bete du.

Senast ändrad:

Hej, min ponny blir lätt tjock. Så hon får inte gå på något bete i sommar. Förra sommaren blev hon så otroligt fet. Men hästen kan väl gå på bete kortare perioder?:smirk:

Jag tycker igångsättningsplanen låter skälig. var noga med upplägget och rid enligt plan när du sätter igång och bygger upp bara - det är ju en ganska gedigen period hon gått och slagit dank, och sånt kan ta sin toll på en lite äldre häst, så var som sagt noggrann och följ planen.

ang. bete så beror det ju på VAD för bete. jag skulle inte släppa den på värsta vallen om jag ville rida och fokusera på att komma igång, men för den skull ändå utnyttja att inte behöva mecka och stödfodra osv så mycket, genom att ha den i en helt avgnagd hage eller padock. Lagom är bäst!

jag tävlar inte min nuvarande än så länge, men han är i kondition och tränas och trimmas osv. Jag har honom bara ute dygnet runt en begränsad period i samband med ett par veckors vila och lite till under juli månad. utöver det så går han på rikt bete då han inte lägger på sig så att han blir smällfet, men ur ridaspekt så tar jag in honom mycket dagtid så han vilar och är fräsh och orkar ordentligt när jag sen kräver arbete av honom. de går därmed ute nattetid mest. det funkar jättebra. de kommer in från värsta värmen och ohyran, bromsperioden osv, och orkar med det arbete man kräver av dem, och betar och har det skönt ute nattetid när det är svalare och behagligare. Är nöjd med det upplägget även om det förstås kräver en del merarbete av en själv i fråga om att släppa in och ut osv, än om man släppte ut punkt slut sommarmånaderna.

Släpper ni era hästar på bete och tävlar lite endå under sommaren, eller hur gör ni?
Ute på dagen och inne på natten?
Vill att hästarna ska må så bra som möjligt, men vill samtidigt behålla konditionen på dem.

Kom gärna med tips hur ni skulle göra!

Förra sommaren släppte jag ut hästen i en kraftig gräshage ca 2 h per dag så hon skulle iaf få något att äta, samtidigt som jag varvade med att släppa henne på gården så hon åt gräs i någon halvtimme extra eller så. Nu i sommar har jag henne på bete och rider som vanligt- kan man tävla hästar som går på hösilage kan du banne mig tävla "gräshästar". Men blir hästen lätt överviktig räcker det om du släpper ut den i en hage några timmar om dagen så den får äta gräs och minska på höet.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama