Bygga upp högersidan

Olympus

Trådstartare
Min häst är märkbart svarare i högersidan. Galoppen är sämre, hon har svare att svänga, korta och länga sig o.s.v. Så jag behöver lite tips på hur jag kan rida för att bygga upp henne. Jag har så lät att fastna i ett varv och bara harva runt och det ger ju inte speciellt mkt.

I sommare där jag ska ha henne finns massa klättermöjligheter så det hade jag tänkt utnytja. Men i stallet där vi står i vanliga fall har jag bara tillgång till ridhus och ridvägarna är ju inte ngt att skryta om direkt. Bara massa asfalt och ngt få skogsstigar och inte mkt till klättring.

Hästen är uppkollad hos vet och ET så det är inget sådant fel (eller aa... egentligen är det det, men jag måste bygga upp högersidan för att hon ska bli bra) Så fram med effektiva tips nu :bump:

Sv: Bygga upp högersidan

Ta hjälp av en bra tränare. Om det är du som har ridit henne en längre tid och det inte är något konstaterat fel på hästen så bör snedheten sitta hos dig (antar att ni även har kollat tänder, passat in sadel osv?) Annars tror jag att det viktigaste är att inte försöka träna någon sida specifikt utan jobba för att träna henne jämt så kommer sidorna att bli jämnstarka efterhand. Träna mycket på rakt spår, rid en meter innanför väggarna för att hon ska vara tvungen att bära sig själv och det blir också tydligare för dig om hon verkligen är rakriktad. Gör mycket övergångar och halter, använd dig av trav- och galoppbommar och gymnastikhoppa.

Sv: Bygga upp högersidan

Ta hjälp av en bra tränare. Om det är du som har ridit henne en längre tid och det inte är något konstaterat fel på hästen så bör snedheten sitta hos dig (antar att ni även har kollat tänder, passat in sadel osv?) Annars tror jag att det viktigaste är att inte försöka träna någon sida specifikt utan jobba för att träna henne jämt så kommer sidorna att bli jämnstarka efterhand. Träna mycket på rakt spår, rid en meter innanför väggarna för att hon ska vara tvungen att bära sig själv och det blir också tydligare för dig om hon verkligen är rakriktad. Gör mycket övergångar och halter, använd dig av trav- och galoppbommar och gymnastikhoppa.

Sadeln tillpassad (ska kollas igen dock eftersom jag är lite osäker om det sitter 100 bra, men det kan ju beror på att hon är snemusklad med som jag upplever att den inte sitter bra) Tänderna kollade. Vet och/eller ET ska vi besöka igen senast efter sommaren för en koll.

Som jag skrev så är det ju mig det beror på då jag gärna fastnar i ett och samma varv och harvar runt utan att det ger speciellt mkt.

Trav och galoppbommar är ju ett bra tips. Brukar ha framme lite bommar för att jag ska kunna hitta på ngt att göra så det ska jag fortsätta med.

Tränare rider jag för, men det ger oss inte så mkt, ska byta tränare till sommaren är det tänkt. Det är dock i hoppning. Ngn dressyrtränare som passar hos har jag inte hittat. Har tränat för ett par stycken men ingen av dem har passat oss så på senaste tiden har jag försökt ta emot tips och träna på det på egen hand (men ngn bredvid som kan påminna mig om att byta varv eller byta övning :p)

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 868
Senast: lewellyn
·
Anläggning jag har gått och funderat på att bygga en ridbana, men det är ju så himla dyrt!! och är hemma byggen bra egentligen? känner en som...
2 3
Svar
45
· Visningar
18 893
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar