Bygga stall - planera gårdens byggnader

Iddefixen

Trådstartare
Håller på - och har hållit på i snart 6 månader - att planera vårt nya stall. Men jag vet inte vart på gården det ska placeras. :confused:
Vi har kanske tre lämpliga platser....eller fem...eller tio.... :crazy: Men jag börjar tappa hoppet för jag kommer på nya tankar heeeeela tiden.

Finns det proffessionell hjälp att få när det gäller att planera en gård och dess byggnader? Jag vill ju utnyttja alla utrymmen optimalt och bygga där det blir bäst ekonomiskt och planeringsmässigt.
(Har testat med en ariktekt - men det var tydligen inte deras grej :confused:)

Har ni tips på hur jag ska få hjälp att få lite rådgivning och bra förslag på vart jag ska bygga mitt stall?

Sv: Bygga stall - planera gårdens byggnader

Hushållningssällskapet, i alla fall här i Skåne. Michael Ventorp är deras expert på detta och har många goda idéer. Han har även skrivit en bok om detta som var vår "bibel" vid vårt stallbygge.

Men hur kan man få någon att se över just mina byggnader och förklara hur jag ska utnyttja mina byggnader på rätt sätt? Och då kunna ge förslag på vart jag bör placera mitt stall?

Usch vad jag är villrådig :crazy:

Kan du inte lägga ut en bild på hur gården ser ut, vart infarten är, huset ligger, vart hagarna kommer ligga, vart det finns hinder för att kunna bygga å så vidare? Isåfall kan du säkert få mycket hjälp från bukarna :)

Det måste finnas bilder för det, men det är väl just sånt som hushållningssällskapet kan bistå med råd för. Ringer du och beställer boken finns det dels ett kapitel för just sånt i boken, och dels brukar du kunna få tala med författarna som har många bra idéer.

Du kan börja med att spalta upp vilka funktioner som är viktiga, alltså t ex foder, vägar till hagar, arbetsbesparande funktioner för rutiner som mockning osv, uppställningsplats transport och andra stora fordon eller whatever.

Sen bör du tänka på att bygga "värdebevarande", vilket är av stort intresse för bank och möjlig framtida försäljning (ingen kan säga bergsäkert vad som kommer att hända). Detta innebär som sagt smarta och flexibla lösningar.

Det kommer mera ...

Det finns massor av faktorer som påverkar, några att fundera på är t ex:

- Framtiden; ska det gå att omdisponera eller bygga ut?
- Materialval; ska något vara flyttbart, vad är ekonomiskt smart och hur vill du att det skall se ut? Hur mycket underhåll får det vara (både tid och pengar)? Arkitekturen kommer också in här.

KLIMATET
- regn = dränering/ avrinning, hårdgjorda ytor? För vem vill ha lervälling på hela gården?
- snö = har ni mycket, vart gör ni av den?
- värme/ kyla = behov av isolering, det behåller ju svalka i lokaler också ... Och elen kommer in här.

Slutligen, länkar till en annan av mina funderingar som fick många tänkvärda inlägg:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=798178

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 504
Senast: Angel
·
Ekonomi & Juridik jag har haft boxplats på ett privat stall i tre år. Detta har nu byggts ut och nu är vi ca 15 inarkoderade mot tidigare endast 2. Jag...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 059
Senast: IngelaH
·
Fritid Jag går i tankar om att separera från sambon. Vi har två barn ihop och lever på en hästgård. Han har i flera år sagt att han inte vill...
2
Svar
22
· Visningar
4 374
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve