Bygga ryggmuskler, med eller utan ryttare?

jassica

Trådstartare
Jag bor vid en gammal rullstensås, så vi har många naturliga backar, långa, med stubb och nedfällda träd etc, så hästarna får även lyfta på fötterna ordentligt i terrängen.

Men min fråga är, hur bygger hästen bäst ryggmyskler, med ryttare eller utan? För jag kan ju lika gärna gå brevid hästen i bara grimma och grimskaft om det är bättre.

Sv: Bygga ryggmuskler, med eller utan ryttare?

Jag är ingen expert, men det beror väl på i vilken kondition hästen är sedan innan.
För mig och hästen jag har nu, så är det promenader som gäller för att han ska bygga ryggmuskler. Altså, jag kan inte kräva så mycket av han just nu.
Däremot, om det är en mer välmusklad häst som ska bygga på ännu mer, så skulle jag nog sitta på hästen och kräva lite mer "ansträngande" arbetet.. förstår du hur jag menar?

Jag bor vid en gammal rullstensås, så vi har många naturliga backar, långa, med stubb och nedfällda träd etc, så hästarna får även lyfta på fötterna ordentligt i terrängen.

Men min fråga är, hur bygger hästen bäst ryggmyskler, med ryttare eller utan? För jag kan ju lika gärna gå brevid hästen i bara grimma och grimskaft om det är bättre.

Ja, det beror ju på hur långt utbildad hästen är. Men jag skulle generellt vilja säga att här handlar det om både och. Både utan och med ryttare tror jag ger bästa resultat.

Under ryttare för hästen som ännu inte är uppbyggd för att bära ryttare så handlar det snarare om lång och låg, rakt fram, under ryttare i skritt och så småningom trav, under korta stunder. Medan utan ryttare handlar om longering - inspänd - med framåtanda och arbete bakifrån, tömkörning på samma sätt och gärna som du säger promenader i skog och mark, över stock och sten och klättra backar.

Ju mer utbildad hästen är desto mer orkar den bära med ryttaren på de mer avancerade träningarna, stock och sten, backar och det gör ändå nytta - till målet att den kan stärka ryggen under ryttare i samlad form i alla gångarter.

Hälsning Maja

Där jag hade häst för några år sedan hade vi jättebra backar på lagom uppvärmningsavstånd från stallet. Vi brukade rida dit nån gång i veckan, och sedan rida upp och ner i ett bestämt antal minuter, och verkligen se till att hästarna välvde ryggarna och puttade på med bakbenen istället för att bara "dra" sig upp med frambenen.
Vi utökade tiden från kanske 5-15 minuter allt eftersom hästarna blev starkare. Viklättrade en stund, pausade lite, klättrade igen. Vi red, bl.a. för att stigarna var så smala så man hade inte fått plats 2 i bredd.

Men med unghästar (och även äldre) går jag gärna i skogen över stock och sten, bra träning för både mig och dem!

Jag är meryttare på en 21 korsnings ponny som inte har så mycket rygmuskler. Vi vill bygga upp dessa, men jag vet inte riktigt hur jag ska gör.a Finns det några bra övningar man kan göra för att bygga upp och stärka hästens rygg?

klättra i backar i skritt, det är jätte bra!!, gjorde det mycket med min häst för att den skulle få mer muskler i ryggen!

Jag har faktiskt inte riktigt tänkt på det.. jag rider alltid när jag är ute i skogen, ung som gammal häst spelar ingen roll. Har nästan aldrig promenderat med min häst, han går ute i en bra hage men backar, dalar, skog och en fors som hästarna går igenom då och då.

Mitt tips är att klättra mycket med hästen, klättra då i skritt, då bygger dem mest muskler.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 161
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar