Bygga rockard

S

sol24

Hej! Vi ska bygga en rockard till min islandshäst 140 cm mkh. Jag skulle vilja ha tips från er som kan. Hjulen blir saabaxel el motorcykeldäck. Vilka mått kan vara lämpliga på skaklar? Hur långa och hur bred? Hur högt bör sittytan vara över marken? Ja berätta om era rockarder ni byggt el köpt. Tack på förhand.

Sv: Bygga rockard

Ingen snäll själ som vill gå ut och mäta lite på sin rockard??:confused:

Tack på förhand...:)

Hej!
Jag har en ponny i samma storlek som din, och en hemmabyggd rockard. Vet inte om min är något ideal att gå efter direkt, men jag ska mäta på den.

Min har "teleskopskaklar" så det går att ändra längden på dem.

Hej!
Jag har en ponny i samma storlek som din, och en hemmabyggd rockard. Vet inte om min är något ideal att gå efter direkt, men jag ska mäta på den.

Min har "teleskopskaklar" så det går att ändra längden på dem.

Tack va snällt:) har du någon bild på den får du gärna visa den här eller maila den till mig. Jag behöver en massa ideer...

Vilken slags sele kör ni rockard med? Bröstsele eller loksele?

Jag köpte en billig rockard som vi byggde om.

2899988770059748183S600x600Q85.jpg

2814177820059748183S600x600Q85.jpg

2339877420059748183S600x600Q85.jpg

2659856160059748183S600x600Q85.jpg

Tycker det ser så läskigt ut utan stopp där framm!

Har själv trillat ut där när hästen snubblade ner på knä och jag reflexmässigt höll kvar i tömmen, inte så skoj att kravla runt bland bakbenen.

Halloj! Nu har jag mätt lite på vår rockard:

Skaklarna är 145 cm långa (men de går att göra längre eller kortare eftersom det är teleskopskaklar). Det är 105 cm brett mellan skaklarna där de sitter fast närmast själva rockarden och 53 cm mellan skaklarna vid selinfästningen (även det går att justera genom att vrida på den lösa delen av skakeln).

Sitthöjden är 117 cm från marken, golvhöjden är 60 cm. Från ryggstödet ner till där man har fötterna är det ca 100 cm.

Svängeln är 90 cm bred.

Hjulen är 26" (downhill mountainbikehjul med extra stark fälg, dubbla fälgbanor osv). Spårvidden är 126 cm. Det är fjädring på hjulen (alltså inte bara sitsen).

Tyvärr kunde jag inte ta någon ny bild, för den står inklämd i garaget bakom vår nyinköpta (men begagnade) maratonvagn som vi hämtade i går kväll :love: Men här finns 2 kort så länge:
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=12110861&postcount=900
Tar ut den senare idag, så då kan jag ta kort så du ser lite mer hur den ser ut.

Senast ändrad:

Åh...tack snälla:laugh:...nu fick jag lite idéer..

Vilken fiiiin rockard, och din ponny ser oxå fin ut, lycka till med körningen...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 352
Senast: nilie
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Anläggning Hej! Skulle vilja ha tips på smarta lösningar från er med utebox, som har underlättat den dagliga skötseln för er. Vi har två uteboxar...
Svar
6
· Visningar
2 748
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix