bygga rockard

Sv: bygga rockard

LIA, om du inte ser över hästen blir det svårt att lägga pisken korrekt, se hur hästen håller huvudet, bogen, frambenen och vart man ska, samt att undvika hinder på precisionsbanan.
Man både är en trafikfara och det är en trafikfara att bara ha en stor hästrumpa att titta på. Sätt själv en plywoodskiva i mitten av ditt bilfönster, ge dessutom bilen rädsla, tvärstopp, sladdrig ratt, flyktinstinkt och kasst trafikvett.
Bry dig helst inte om att svara på mina inlägg om du ändå tycker dem är strunt och utan erfarenhet. Jag har stor erfarenhet av rockarder, och att bygga om rockarder. JAG skulle aldrig utgå från en bilaxel, jag tycker det känns dumt att utgå från något fult och klumpigt, svårt att få till bra fjädring är det oxå, när man ändå ska lägga ner allt jobb det är att bygga en rockard. Kopiera hellre tidaholm, driveout, equus, flyinge etc.
Det är just för att få balans i tyckandet om rockarder som jag kände för att svara på dina påståenden i den här tråden. Om du vill kan vi jämföra körerfarenheter via PM!

Det kan bli intressant med tanke på dina åsikter ifråga om att köra en låg rockard. En fråga i sammanhanget. Undrar hur du ser på slädkörning om du skulle prova på det?

LIA

Är inte intresserad av nån sorts lågstadiePMande igen. Vill du lägga ut dina tävlingsmeriter så vassego.

Jag fick köra rissla för några veckor sedan. Bakom en 168 cm hög kallblodstravare. Rissla är ett traditionsenligt åkdon, men visst hade det varit trevligt att se vägen! Hästen hittade och så hade jag ägarna med mig som visade var jag skulle köra, samt en glad hund som visade vägen, så det gick utan krockar med träd.

Det finns ju slädar där kusken ser över. Samt kappslädar med högre sits bak.

Rockard är inget traditionsenligt åkdon, var den härstammar ifrån har jag ingen aning om, men inom travet vill man ha så lite vinddrag som möjligt, därav den låga sitsen där antar jag. Förr tävlade man trav i gigg!
Det är ett modern påfund att sitta bakom en stor hästrumpa. Har iallafall aldrig sett ett enda åkdon med hjul från sent 1800-tal utan hög sits. Kanske är du modernare än jag LIA?

KL
Oj vilken gammal tråd jag svarar på efter att ha googlat..

Ang. att bygga på gamla saab axlar; fungerar detta till en normalstor shettis eller blir det för tungt?
Vilka andra hjul är bra att använda?
Jag har ingen shettis just nu.. blir kanske en när jag har jobb och så, tycker det är lite otäckt att köra större hästar.. :3
Men vi har en nordsvensk och antingen bygger eller köper en vagn till honom. Antagligen rockard som första vagn, så jag kollar lite redan nu.

*knapplån*

Jag har lätt sab axel på min rockard, med ganska slitna däck så att den är inte så jätte tung. Tärimot gillar jag inte dena rockard pgr INGEN fjädring!

Iallafall, jag nästan helt över hästen än om jag har en sab axel :p

Mvh
Eran Emma - som snart mördar sin vagn! :smirk:

Jag tycker det blir för tungt, men det beror ju på hur man ska köra. Jag föredrar sånna här hjul på rockard:

12184688.jpg

12184689.jpg

Dom är både lätta och väldigt hållbara. Tycker att mopedhjul och liknande har alldeles för klena ekrar, det skulle jag inte våga köra med, men det är bara min mening :)

Jag kör en rockard med bildäck. Kan lova att hästen inte tycker att den är tung - tvärtom. Men så är det ju inte någon shettis jag kör heller. Det jag egentligen vill säga är att hög/låg vagn, smala eller breda hjul etc. kan nog variera från kusk till kusk och från häst till häst vad som är bäst för just denne.

Jag kör shire. Tyngd är inget jag oroar mig för, hästen orkar garanterat dra min bil om jag skulle be den. Däremot kan jag lova att en stor bred shirerumpa mitt framför ansiktet inte är någon höjdare för sikten... så den dag jag ska köpa egen rockard (har en lånad just nu) så blir det en högre modell.

Däremot kan jag inte riktigt förstå de som vill ha en rockard där man i princip sitter lika högt som om man red. För mig räcker det bra om jag får upp huvudet lite över rumpen på hästen. Är rädd att få en vagn som lätt välter annars.

Som sagt mycket av detta val är nog helt beroende av tycke och smak.

jaha allihopa! nu tror jag mig ha hittat en vagn. En rockard som man iaf ser över d ponny med (min är bara 153 så det är inte så mycket mer). Billig är den och nära finns den, ska åka och kolla - men, var får jag tag i nya skaklar då dessa är förstör`da????:confused:
har letat runt på sidorna men inte hittat nåt bra förslag. får ta kontakt med tillverkare av rockards men vet nån vad det kostar på ett cirkus?

hälsningar
lisa

Skaklar ligger nog på 1000-1500 svenska enkronor.

Om man ska ha en rockard och slita å slänga med är ju bilhjul kanon. Man kan dundra in i vad som helst utan att dom blir skeva och vinda. För mer komfort släpper man bara ut lite luft. Det går dessutom tyst.
Klart är att man ska sitta högt. Är man rädd för att välta ska man nog låta bli att köra alls. Om inte jag fick min rockard att välta så kan man säga att det är omöjligt...jag kör som en hästtjyv!:devil:

Däremot, det sämsta på en rockard är hjulaxeln. Den fastnar i det mesta. Det roliga med häst är ju att det är det ultimata terrängfordonet. Inget kul då om utrustning sätter stopp för färdplanerna.
Höga smala hjul är ju en lösning, men dom skulle jag nog köra sönder på en kvart.

Däremot, det sämsta på en rockard är hjulaxeln. Den fastnar i det mesta. Det roliga med häst är ju att det är det ultimata terrängfordonet. Inget kul då om utrustning sätter stopp för färdplanerna.

Det är därför jag varvar körningen med ridning! Eller ja, ett av skälen i alla fall :idea:

Rida är skitfarligt. Ingen kontroll på hästen...sitta och dra i dom där små snodda....nä. Vagn ska det vara!

Håller delvis med dig :rofl: men ridningen är oslagbar när det gäller att ta sig fram i oländig terräng!

Tråden verkar aktuell så här är några tips: jag har byggt en kraftig rockard till min ardenner. Jag använde hjul från en skrotad slåtterkross, byggde upp den med axel av u-balk till ca 45 cm frigång. Ram av v-järn, skacklar av rör. Golv o säte av trä. Sätet fjädrat bladfjäder. Är stadig och går att köra överallt. Har även påkörningsskydd framför hjulen och stötfångare bak. Kan lägga in bild om någon vill se!

Hello!
Var tog bilden vägen :bump::bump: Vill gärna se!! :banana::banana:

Ska försöka få sambon att bygga nåt sånt åt mig :idea:

Vill jätte gärna att de som har rockarder (hemmabygda) lägger ut bilder. Blir troligen en rockard i den stilen jag kommer börja med när jag snart börjar köra in min häst :)

OK,

Rockard / Förställ projekt model jätte enkel. 20% Saab, 20% Ask och 100% skrot :D

Rockard1.jpg

Rockard2.jpg

Pris:
300 kr (för en begangnad Saab aksel)
50 kr bultar
15 kr Svetselektroder
185 kr Järnsits

Total 550 kr. och jag hadde jätte roligt under hela projektet.

Förbätringar på G:

Löstagbart spark skydd (inkörning)
Drag (kugla och gaffel)
Trepunkts lyft (saknar input - skriv gärna!)

Mvh. Poul

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 603
Senast: Derivata
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 248
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 394
Senast: lirco11
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 821
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka