bygga rockard

L

lkn02001

hej!
jag letar efter en rockard, och jag har fått förklarat för mig att jag helst ska kunna se över hästen när jag kör. Detta verkar svårt att hitta, därför undrar jag om någon vet hur jag bygger en rockard - om det finns någon sorts "ritning" för det. Tillgång till duktig svetsare har jag så det äringa problem, men i övrigt vilket material ska användas osv.
??????????

lisa

Sv: bygga rockard

Det vanligaste är att man använder sig av en bakaxel till en gammal Saab. Spara fjädring mm så blir det ett trevligt åkdon.
Har en sådan men tyvär ingen ritning. Den byggdes på fri hand. Om du har specifika frågor ska jag försöka svara.

Det här med att kunna se över hästen har jag inte förstått. Man ser alldeles utmärkt "runt" hästen om man sitter på kuskplatsen, dvs till höger på sätet. En högbyggd rockard blir kastig, svajig och dan.

LIA

har du någon bild på vagnen så att jag kan se hur din ser ut? har hittat en kille som bygger vagnar och rockarder själv och säljer. han ska ha 7000 för en nytillverkad enligt önskade mått. Den är inte byggd på saab-axel utan svetsat på nåt sätt... www.jensa.nu finns den på om du vill kolla... vad tror du?

Lia, om din högbyggda rockard du åkt i var sådan som du beskrev den, är den inte korrekt byggd.

Efter att ha byggt om min egen Bulletrockard till en som man ser över en 160 häst, så vill jag aldrig mera sitta i en låg igen. Det betyder oerhört mycket både för bekvämligheten, säkerheten och förmågan att korrigera hästen på banan.

Just nu har jag inte tid att ge dig lisa någon beskrivning, men kanske sen eller imorrn. (det är 24 på tv :)

Vi har en "högbyggd" rockard och den är verkligen inte kastig, svajig och dan, utan tvärtom mycket stadig och behaglig att köra. Att man dessutom ser över hästen är ett klart + tycker jag!:D

Den rockarden som visas på bilden hos Jensa är en helt ok modell. Om hjulen är 2,75 som han säger på hemsidan. Jag tycker hjulen på bilden ser ut som 2.25, och det blir för klent. Jag skulle vilja ha lite mer stänkskydd fram. Inte kul med grus eller en sten i pannan! Speciellt om man har en travare med överdimensionerat steg.

Har du varit inne på DriveOut? De har superfina hobbyvagnar!
http://www.driveout.se/startsida.htm

Önskningar på en bra rockard:

-Högt säte, gärna lite vinklat och med sidostöd.
-Fjädring, ett måste om man vill åka på annat än asfalt.
-Bakselefästen
-Svängel såklart, med olika fästmöjligheter.
-Ljus kanske
-Ställbara skaklar, så man kan justera balansen, och använda den till lite olika hästar.
-Stora skakelringar typ maraton, alternativt gigpiggar så vagnen kan användas till giggsele med oöppningsbara skakelöglor.
-Kraftiga hjul som tål ett maraton.

Man kanske inte vill tävla, men man kanske vill sälja rockarden nån gång, och då alla dessa saler ett måste för de som vill tävla. Då får du mer för rockarden. Jag misstänker skarpt att om 10 år kommer körsverige se helt annorlunda ut. Då kommer nog skruttrockardena utan fjädring, högt säte o svängel vara lägst på marknaden, om man ens får sålt dem. *drömmer*

Hej Lisa.

Dom rockards som byggs på Saab-axel blir betydligt kraftigare än dom Jens saluför och har ju bl a bilhjul. Har tyvär inga bilder att visa dig eftersom jag inte satt mig in i hur man bär sig åt med det.

Vilken typ av vagn (vagnar) du ska ha, beror först och främst på vad du ska använda den till. Tävling (typ och nivå?), inkörning, hobby etc. Dessutom på vilken sorts häst.

Jag föredrar en "Saab-rockard" som grund, eftersom den är användbar till så mycket, fr a inkörning och terrängkörning.
Däremot skulle jag inte välja rockarden för tävlingsbruk utan då blev det till att komplettera med en maratonvagn + ev en finvagn för dressyr och precision. Gärna då en gigg. Om det är den tävlingstypen det gäller.

LIA

Lia, om din högbyggda rockard du åkt i var sådan som du beskrev den, är den inte korrekt byggd.
Efter att ha byggt om min egen Bulletrockard till en som man ser över en 160 häst, så vill jag aldrig mera sitta i en låg igen. Det betyder oerhört mycket både för bekvämligheten, säkerheten och förmågan att korrigera hästen på banan.
Har aldrig ägt en sådan själv, däremot kört i några. Inte föredrar jag dom ut i terrängen eller vid inkörning inte.
Kan man inte sitta och köra säkert och "korrigera" hästen utan att se över den, undrar jag om man alls ska köra?
Bekvämlighet är ett relativt begrepp som jag inte ger mig på att diskutera.

LIA

jag har tänkt mig att bara motionsköra. har köpt en kallblodstravare som ska vara himla trevlig att köra så jag har tänkt mig kurs hos AE och sedan ha lite skoj. behöver alltså inte vara något avancerat men jag vill kunna känna mig trygg och säker i situationen. Att se över hästen när jag kör känns som en trygghet varför jag helst skulle vilja ha en sådan vagn.
Såg en himla häftig vagn nånstans (kommer inte ihåg var just nu), den var fyrhjulig med små "traktordäck", liten det var bara två personers om jag minns rätt - så var den ihopfällbar! häftigt! men den kostade 10000.
Eftersom jag ska ha den att leka så vill jag inte lägga ut så mycket pengar på den, faktiskt.

:cool: lisa

jaha allihopa! nu tror jag mig ha hittat en vagn. En rockard som man iaf ser över d ponny med (min är bara 153 så det är inte så mycket mer). Billig är den och nära finns den, ska åka och kolla - men, var får jag tag i nya skaklar då dessa är förstör`da????:confused:
har letat runt på sidorna men inte hittat nåt bra förslag. får ta kontakt med tillverkare av rockards men vet nån vad det kostar på ett cirkus?

hälsningar
lisa

Svarar trots att du hittat något av intresse. Om sanningen ska fram så skrev jag detta igår, men var sen tvungen att lämna inlägget opostat.

Slit det med hälsan!

Ang nya skaklar...jag blir väldigt tveksam när en rockard inte har skaklar. Varför har den inte skaklar, hur är övrigt järn? Det är omöjligt att svetsa i rostigt järn, samt en säkerhetsrisk.

Nya skaklar kan vilken mekanisk verkstad som helst göra, det är bara att köpa 2 ihåliga rundjärn, 1.80 långa, 50-80 mm tjocka, bocka till dem och svetsa fast dem. Det kan tom jag göra hemma :)

Här är det gamla inlägget:

Är det bara jag som aldrig suttit i eller sett en bra rockard på bilhjul??
För det första är dem skitfula, sen skumpar det jättemycket i terrängen eftersom bilhjul är till för betydligt tyngre passagerare än 70 kg o lite järnskrot. Tungt är det för hästen och det är svårare att undvika sten på vägen då hjulen är 2 dm breda istället för 7 cm.

Nej usch o fy för bilhjulsrockarder. positivt är att det är billigt att byta däck, men väldigt svårt att laga ett. Det är iofs svårt att få punka på dem.

Vill visa min bulletrockard.

Den är höjd 2 dm vilket gör en enorm skillnad i körkomfoten, framförallt på cykelvägar och i trafik, samt på precisionsbanan!

JOMQHQNODRGPO.jpg

JOMQHQRNLRMQI.jpg

Här ser man hur jag har höjt sisten. Principen funkar på nästan ALLA travrockarder, gamla som nya då fjädringen är likdan på alla rockards och speedcarts nästan. Det är bara att såga av fästet för fjädringen, och sätta dit nya stag med det gamla fästet på.

*lånar tråden*:o

Snigelfarmor, kan du visa fler bilder på rockarden. Jag har nu fått tag på en travsulky som jag tänkte bygga om, vad är det viktigt att tänka på??:confused:

Var kan jag hitta en sits?

mvh sanna

snigelfarmor skrev:
Svarar trots att du hittat något av intresse. Om sanningen ska fram så skrev jag detta igår, men var sen tvungen att lämna inlägget opostat.

Slit det med hälsan!

Ang nya skaklar...jag blir väldigt tveksam när en rockard inte har skaklar. Varför har den inte skaklar, hur är övrigt järn? Det är omöjligt att svetsa i rostigt järn, samt en säkerhetsrisk.

Nya skaklar kan vilken mekanisk verkstad som helst göra, det är bara att köpa 2 ihåliga rundjärn, 1.80 långa, 50-80 mm tjocka, bocka till dem och svetsa fast dem. Det kan tom jag göra hemma :)

Här är det gamla inlägget:

För det första är dem skitfula, sen skumpar det jättemycket i terrängen eftersom bilhjul är till för betydligt tyngre passagerare än 70 kg o lite järnskrot. Tungt är det för hästen och det är svårare att undvika sten på vägen då hjulen är 2 dm breda istället för 7 cm.

Nej usch o fy för bilhjulsrockarder. positivt är att det är billigt att byta däck, men väldigt svårt att laga ett. Det är iofs svårt att få punka på dem.

Vill visa min bulletrockard.

Den är höjd 2 dm vilket gör en enorm skillnad i körkomfoten, framförallt på cykelvägar och i trafik, samt på precisionsbanan!

JOMQHQNODRGPO.jpg

JOMQHQRNLRMQI.jpg

Här ser man hur jag har höjt sisten. Principen funkar på nästan ALLA travrockarder, gamla som nya då fjädringen är likdan på alla rockards och speedcarts nästan. Det är bara att såga av fästet för fjädringen, och sätta dit nya stag med det gamla fästet på.

Öj! hur har du gjort med den? :O Så ser inte min Bullet ut! Värkar vara lite väl mycket jobb för att få dit svängeln :(

Men ser du verkligen över en stor travare i den rockarden? Den ser inte så hög ut ändå? Hur högt är sätet?

Innan du skriver sånt som detta, skulle du kanske skaffa dig kunskaper först? I st f att utge dig för att vara expert och därefter lära alltefter vi korrigerar dig!?
Nybörjare suger åt sig det som sägs och tror dom att det sägs av en kunnig person blir det gärna en sanning som sedan är svår att korrigera.

Upprepar en fråga:
Någon som kan berätta varför man inte kan sitta och köra säkert och "korrigera" hästen, utan att se över den?

LIA

Jag kan hålla med om att det är bra att tänka sig för vad man skriver eftersom saker och ting lätt kan tas på fel sätt, speciellt av nybörjare som snappar åt sig "allt".
Snigelfarmor skriver om bilhjul som är 2 dm breda...:confused: :eek: Våra bildäck på rockarden har i alla fall en anläggningsyta på knappt 12 cm...:angel:
Att en rockard på bilhjul skulle vara tung för hästen kan jag inte hålla med om. Visst är den antagligen tyngre än en rockard med smalare däck, eftersom däcken i sig väger mer, men att den skulle bli för tung att dra behöver man inte att oroa sig för, (om det nu inte är en liten minishettis el. så man ska ut med).
Men - även du LIA kanske bör tänka på vad du skriver eftersom du påstår att en högbyggd rockard inte är bra ("kastig, svajig och dan") vilket verkligen inte stämmer in på alla! Det är möjligt att just den rockard som LIA har provkört stämde in på den beskrivningen men det gäller definitivt inte alla högbyggda rockarder!;)

Du har alldeles rätt i att man ska gardera sig och inte generalisera. :o
Jag borde har skrivit att min erfarenhet av högbyggda rockards (inte bara en och betydligt mer än provkörningar) där man kan se över huvudet på ett hbl är "kastig, svajig och dan" samt att det är jämfört med en låg rockard typ byggd på bilaxel. Utslaget blir också olika stort beroende på hur och var och med vad man kör.
Så, nu tror jag det ska stämma. ;)

När vi nu är inne på vad vi skriver och vad som stämmer, så drar jag det en gång till! :)

Ingen som vill svara på varför man inte kan sitta och köra säkert och "korrigera" hästen, utan att se över den?

LIA

LIA, om du inte ser över hästen blir det svårt att lägga pisken korrekt, se hur hästen håller huvudet, bogen, frambenen och vart man ska, samt att undvika hinder på precisionsbanan.
Man både är en trafikfara och det är en trafikfara att bara ha en stor hästrumpa att titta på. Sätt själv en plywoodskiva i mitten av ditt bilfönster, ge dessutom bilen rädsla, tvärstopp, sladdrig ratt, flyktinstinkt och kasst trafikvett.
Bry dig helst inte om att svara på mina inlägg om du ändå tycker dem är strunt och utan erfarenhet. Jag har stor erfarenhet av rockarder, och att bygga om rockarder. JAG skulle aldrig utgå från en bilaxel, jag tycker det känns dumt att utgå från något fult och klumpigt, svårt att få till bra fjädring är det oxå, när man ändå ska lägga ner allt jobb det är att bygga en rockard. Kopiera hellre tidaholm, driveout, equus, flyinge etc.

Svar till andra utom LIA:

Säte kan du köpa löst på Börjes, samma som jag har, det finns ryggstöd för nedre ryggen och man sitter bekvämt. Kostar ca 600.

Svängeln tog 10 minuter att fästa, 2 svetspunkter bara. Själva svängeln tog en halvtimme att tillverka. Enligt mig är det ingen svår process. För en van svetsare är det en "piece of cake"!

Rockarden har en sits på 1.20 ungefär. Bilden luras för det är en nerbacke precis där hjulen är. Min travare var 160 hög, och jag såg bra över.

Tack o hej!

hello allihop!
avsikten men denna tråd var INTE att hoppa på varandra vad gäller sakkunskaper, och nog för att jag är nybörjare på körning men lite kan jag sortera. Det finns både för och nackdelar vart man än är positionerad vs hästen. Vissa tycker det är bättre med lågt, andra med högt - jag känner att jag vill ha högt. FINE!
en annan fråga; vad tror ni om fyrhjuligt?! Hittade en himla fin gammal trilla ombyggd med grova däck och stötdämpning... alltså ganska terränggående. Verkar trevligt! och man kan sjussa hunden på flaket! Är det svårt att manövrera tror ni (för mig som inte kört så mkt) den var inte så himla stor - får inte plats med två bänkar (det finns en).
vad tror ni?

lisa

Nackdelen med fyhjuligt är att de viker sig om hästen backar okontrollerat. Men har du kontroll på hästen så är fyhjuligt ett trevligt fordon, man kan ta med saker, djur o folk! Du svänger ganska smidigt och det är en ökad komfort för hästen när den slipper tyngden och stötarna från skaklarna som rockarder ofta ger.

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 603
Senast: Derivata
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 246
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 394
Senast: lirco11
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 821
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka