Bygga ridplan

vinkelina

Trådstartare
Ni får stå ut med mina frågor nu ;)

Hur många ton grus/sand går det åt till en 20*40(60) ridplan? tittade runt lite och de flesta ställen säljer i ton ( enligt mig rätt förmånligt, de flesta sorter låg mellan 150-300 kronor/ton billigare ju grövre

Tänkte göra så att man skala av 40 cm ( eller vad som nu krävs) häller dit medelgrovt grus, "stampar" till det, så att det blir riktigt kompakt och hårt och sedan fylla på med mindre grus/sand. Lägga ett snyggt staket runt och fixa en lampa eller två, enkelt och klart.

blir det köp av gården är detta ett sommarprojekt, dvs kommer inte att ta hem min heppa förens tidigast till hösten. Vill fixa i ordning hagar, ridplan, stallet osv innan.

Sv: Bygga ridplan

Problemet är att det oftast inte alls räcker att "bara" skala av och fylla på.. Det som händer så är att det grova snabbt kommer upp igenom sanden, och så har man en stensörja att rida på. Riktig dränering och en matta och sen toppfyll är det allra bästa - ridsportförbundet har rekommendationer för paddockbygge.

Men säljer de inte i m3 (kubikmeter)? Att sälja per ton verkar konstigt (eller konstigt, men grus väger ju ofantligt mycket..) Har jag aldrig hört.. Har ingen aning om vad olika grussorter väger - så jag tror att du kan bli "lurad". Det viktiga är ju att veta m3? Det är däremot frakten av gruset som är dyrt - därför får man nog räkna med ca 20 - 30 tusen för en hyfsad paddock..
Har du en paddock på 20 x 40, så ska du ju räkna tex (om du vill ha ett skikt på 10cm): 20 x 40 x 0.1 = 80m3

Lycka till!

Senast ändrad:

Ni får stå ut med mina frågor nu ;)

Hur många ton grus/sand går det åt till en 20*40(60) ridplan? tittade runt lite och de flesta ställen säljer i ton ( enligt mig rätt förmånligt, de flesta sorter låg mellan 150-300 kronor/ton billigare ju grövre

Tänkte göra så att man skala av 40 cm ( eller vad som nu krävs) häller dit medelgrovt grus, "stampar" till det, så att det blir riktigt kompakt och hårt och sedan fylla på med mindre grus/sand. Lägga ett snyggt staket runt och fixa en lampa eller två, enkelt och klart.

blir det köp av gården är detta ett sommarprojekt, dvs kommer inte att ta hem min heppa förens tidigast till hösten. Vill fixa i ordning hagar, ridplan, stallet osv innan.
Apropå ton eller kubikmeter så räknar alla grusleverantörer runt mig på ton också (har antagligen med maxvikten för lastbilen att göra gissar jag). Ett ton motsvarar ungefär 1,5 kubikmeter av de vanligaste grustyperna som används till ridbanor. I övrigt rekommenderar jag också att du kikar på olika sätt att anlägga ridbanor (googla). Själv kommer jag att höja upp med bärlager istället för att gräva ner det, för att slippa dränslang osv. Min blir alltså på följande vis från marknivå sett: markduk- ca 30-50 cm dränerande bärlager - duk igen - ca 8 cm stenmjöl (bomberas) - ca 8 cm natursand.

KL

Hur blir det om de finns en befintlig paddock som inte är av BÄSTA kvalitet, kan man lägga nytt ovanpå och på så sätt slippa förarbete?! Vad lägger man i såna fall på?!

Hoppas TS ursäktar Trådkap :)

Jag bor i närheten av dig, TS. Gjorde 20*40m ridbana för 8 år sen. Dränering är viktigt, så har grävda diken kring tre sidor av plan och längs med medellinjen finns nedgrävt täckdikningsrör. Och det märks, torkar upp mycket snabbare där. Har skilt grus kring täckdikningsröret. Sen som nederasta gruslager är det 5 bil och släp (dvs 10 lass/lådor) med grus av storlek 0-65mm. Det är stort och bra för att bära och dränera bort vatten. Detta stenlager kördes ner rejält med grävmaskin med bälten tills det blev alldeles jämnt och slätt och ingen sten stack upp någonstans.

Ovanpå detta lades sen 4 bil och släp, dvs 8 lass, med grus i storlek 0-8mm. Detta lades ut noggrant och försiktigt för att inte förstöra lagret med grus under.

Har alltså totalt 18 lass med material på min ridbana.

Har två belysningsstolpar lagda diagonalt så även elkabeln till dessa är bra att komma ihåg i inledningsskedet så man får gräva ned den tvärs över plan mellan stolparna då.

Nu har vi ju ännu snö och is här, men det går bra att komma på studiebesök om du vill :)

Detta är jag också nyfiken på! :angel:

(Vi får göra en egen tråd om detta om vi kapar för mycket här, hehe ;))

KL

Hur blir det om de finns en befintlig paddock som inte är av BÄSTA kvalitet, kan man lägga nytt ovanpå och på så sätt slippa förarbete?! Vad lägger man i såna fall på?!

Hoppas TS ursäktar Trådkap :)

Det är ju beroende på många faktorer förstås. Som varför den befintliga inte är av bästa kvalitet. I vissa fall där underlaget blivit för "tungt" av för mycket ytmaterial har det fungerat att harva i stenmjöl för att binda ihop. Men som sagt, det finns ju inte ett generellt svar på frågan utan beror ju på hur det ser ut. :)

Lycka till med räddningen av era planer :)

Jo grusleverantörerna brukar räkna i ton.
Vi gjorde en bana förra året, den blev 20*55m, då vi inte fick plats med 60m.
Min sambo har grävmaskin så han gjorde allt underarbete och bärlager kunde vi ta från våran egen gård, vi la dränering och singel, sen matta och stenmjöl på, jag tror om jag inte minns helt fel att vi köpte drygt 200ton till min bana.

För det första. Ni måste skilja på grus och stenkross. Grus/sand är ett naturmaterial som utvinns ur grusåsar och således ett material som kan komma att ta slut, det är därför dyrare och inget bra alternativ miljömässigt. Kross är då helt enkelt krossat material ur bergtag, som krossas till önskad dimension. Dimensionerna mäts i millimeter och då stenmjöl benämns som 0-8 är helt enkelt 0(mjöl) till 8 mm i dimensionen (diameter). Den där 0-dimensionen är viktig, det är den som bestämmer om materialet är genomsläppligt eller inte för mjölet täpper nämligen igen och gör att genomsläppligheten minskar.

Så det du ska ha är stenkross.

Beroende på vad du har för jordmån behöver du göra olika underarbete. Har du sandjord kan man i många fall bara skala av matjorden och lägga på ett valfritt ridunderlag, jordmånen har både genomsläpplighet och svikt i sig själv. Har du lerjord måste du dränera, annars får du stående vatten på banan av ingenting.
Så kolla vad du har för jordmån först!

Sen att skala av 40 cm är ganska mycket, om du tänkte fylla upp till samma nivå. Var ska du göra av jorden? Det kostar att deponera den för det mesta.

Det som kostar är transporten av materialet, inte materialet, så det är ganska viktigt att du kollar upp transportkostnaden när du jämför. Likaså maskinerna för gräv/utkörning av material.

Jag har tänkt bygga en ridbana på en platå, och under är det lerjord blandat med stora stenar och tegel (har varit en ladugård på platsen förut). Tror du det räcker att lägga banan med bra fall, utan att dränera?

Det beror på lite vilken ambitionsnivå du har med banan så att säga. Ska den användas mycket?

Sen fall är ju lite knepigt att förlita sig på när det gäller ridbanor. Själva avrinningen blir ändå inte något att hänga i julgranen eftersom det räcker med att du får ett spår så stannar vattnet där, iaf tillfälligt. Jag hade gjort en viss överbyggnad ändå, just för att du har lerjord, med dränering. Dränerar du ordentligt ökar chansen att du kan använda banan vintertid tex eftersom den inte håller vatten på samma vis. Kanske kan det räcka med 20 cm överbyggnad och sedan slitlager, använd geotextil mellan.

en mkt intressant tråd det här :)

vi ska (har börjat) bygga paddock hemma :love:

det kommer bli 20*60 cm, underlaget nu är en rätt så blött åker.

vi har redan nu tagit bort ca. 20-30 cm, det ska jämnas ut när kälen har släppt helt, bor på en egen gård och ska nästa år bygga ut huset så fyllnadsmassorna kommer hamna till huset :)

sen kommer det grävas ett antal dräneringsdiken tvärsöver (har inte bestämt exakt hur många än) som fylls med dräneringsrör och makadam.
sen 10 cm makadam, sen duk och sen ytlagret. (eller om det var tvärtom med duken och makadamet, minns ej nu, sambons område :P)

har inte bestämt exakt vilket ytlager det ska bli, men vi vill ha en rätt hård paddock så nån sorts grussort åt det håller. ca. 10 cm där med.

sambon har kört grävmaskin i flera år (gör det inte längre tyvärr) men har bra koll på grävandet m.m. så det gör vi själva.

sen blir det ett snyggt staket samt minst 4 belysningsstoplar.

får se vad kostnaden landar på, jag och hans syster kommer dela på kostnaden, jag har fått ihop drygt 40,000:- nu så det bör ju räcka eftersom vi ska betala hälften var...

har fått offert på grus för 130:-/ton. Kommer behöva 240 kubik, bör bli 20,800:- om 1 kubik = 1,5 ton... låter billigt, har räknat med mkt mer...

iofs saket för 20,000:- också, dräneringsrör, duk, stolpar + belysning gör ju sitt också...

blir ett mycket spännande år :)

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 528
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 360
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama