Bygga paddock med tajt budget...

Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Jag har gjort en budgetbana som funkar i de flesta väder, dock inte riktigt ösregn eller om det är fruset. Lätt regn är inga problem, inte heller om det regnar mycket dagen före, räcker med några timmars uppehåll för att vattnet ska rinna undan.

Vi skalade bort matjorden, nästan all pyttelite kvar bara. Den lilla matjorden som är kvar har blandat sig med sandgjorden som fanns under och banan är bra att rida på. På ett par ställen tog vi dock bort all matjord och där blev det lite tungt med enbart sand. Så lite matgjord kvar är bara en fördel.

Jag sladdar banan lite då och då med hjälp av ett par lastpallar i trä som jag binder bakom bilen och kör runt, funkar väldigt bra.

Det enda jag funderar lite på är om man ev skulle lägga lite grus ovanpå det som är nu, så att banan kanske inte blir så hal som den blir av för mycket regn. Någon som har någon synpunkt på det? Vad ska man ha för typ av grus i så fall?
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Såg att de hade markduk på bauhause...nån som köpt därifrån?
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Hur ska man göra en paddock då?

Skala av gräset och sedan slänga på grus och sand? Markduk är väl dyrt så det kanske inte går i en budget paddock.

Eller hur gör man?
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Du kan ju läsa mitt inlägg ovanför dig, hur jag (eller pappa) gjorde min ridbana. Det enda som kostat är staketet, gick kanske på en 2-3000 kr.
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Du kan ju läsa mitt inlägg ovanför dig, hur jag (eller pappa) gjorde min ridbana. Det enda som kostat är staketet, gick kanske på en 2-3000 kr.

Ahaaa såg inte det :laugh:

Ni använda vanlig grävmaskin för att få bort all matjord antar jag? Guuuud det kommer ta lång tid det! :eek: Men gött när det är klart :D
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Såg att de hade markduk på bauhause...nån som köpt därifrån?

Var där igår för att köpa, men vände och åkte hem då jag såg deras markduk som var 1*20 på rulle, kostade ca 400kr.
jämfört med den markduk vi har här hemma så kändes denna inte som om den skulle hålla för hästar i flera år!:crazy:
försäljaren var inte heller speciellt övertygad!;)
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

*kl*

Angående markduk. Vi köpte genom en bekant som köper till bra pris från någon stans! Vi köpte av honom en bit på 5x20 meter och den kostade inte mer än max ett par hundra. Men klart att det blir ju en del till en hel bana i alla fall... Men om man skulle kunna lägga det på gräset och sen grus/stenmjöl uppe på, då kommer man ju ifrån grävmaskinskostnaderna i alla fall...
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Jag har ringt runt och hittat leverantörer av bra geotextil/väv som inte är så himla dyra.. kan jag tycka.. Om det var 7 kr+moms per m2 eller där i krokarna vill jag ha osagt, för en klass 2 duk (ska vara tillräckligt bra till ridbana enbligt flera även om det var en parantes eftersom de visste att ridsportförbundet rekommenderat en starkare duk. en mindre ridbana på 800 m2 med lite överlapp och kanske 900 m2 inköpt duk borde hamna på 6300 kr/ lager, kanske lite mer eftersom jag inte vet hur stora rullar som kan levereras och varje längd behöver 20 cm´s överlappning (enligt leverantörerna/arkarbetarna, ridsportförbundet rekommenderar mer vill jag minnas). Jag kommer att lägga med markduk eftersom flera sagt att dräneringsstenarna annars vandrar vidare i den glupska lerjorden och det känns onödigt att sponsra vår redan stenrika (ja.. allts rik på sten..) lerjord med mer sten.
Nu har jag koll på hur jag vill bygga min "patentarridbana" och tror att det kommer att bli ganska bra. Återkommer när den är anlagd och provad ;).
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Kommer du lägga duken direkt på marken? Eller ska du ta bort gräset/matjorden först?
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Om det blir som jag tänkt nu kommer jag att lägga skala av grässvålen, gräva dränrännor, lägga duk, lägga slang + något dranerande material + duk + sviktlager + duk + stenmjöl och senare komplettera med ridbanegris vid behov. Men jag kan tänka mig att det hinner att ändra sig innan det är tid att lägga den. Jag har dock inte räknat färdigt på budgeten än.. ;).
/U
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Ingen som INTE skalat av grässvålen?
Vi har en vall där det INTE är sand, utan massor med jord bara.
Tänte inte skala av svålen, utan lägga duk uppepå, möjligen med grovt grus under. Men vill gärna höra lite synpunkter på detta...
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Ingen som INTE skalat av grässvålen?
Vi har en vall där det INTE är sand, utan massor med jord bara.
Tänte inte skala av svålen, utan lägga duk uppepå, möjligen med grovt grus under. Men vill gärna höra lite synpunkter på detta...
Lägger du duk emellan tror jag inte att det ska vara några större problem. Se bara till att eventuellt vatten lätt kan rinna bort från banan (gäller förstås också om man skalar av svålen...)
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Vi gjorde en sk bugetpadock...

Tog inte bort någon matgjord/grässvål el dyl. Hade dock ett dike dom vi fyllde med gamla tegelpannor som vi ville bli av med, krossade dom och fyllde upp diket. Tada! Dränering:banana:

Seda la vi bara dräneringsgus :idea:

Hyffsat billigt och fungerar kanoon:D
Lite djup på några ställen där det ligger för mycket massor, har dock inte blivit klar att ta bort det...:angel:
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Vi hade tänkt oss antingen duk direkt på gräsvallen, eller möjligen med 10 cm grovt grus under duken. Därefter ca 5 cm vardera grus,stenmjöl o sist sand.
Rama in runtom med slipers.
Med detta blir det så pass uppbyggt så dräningen sköter sig själv.
Verkar det vettigt?
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Vi gjorde en sk bugetpadock...

Tog inte bort någon matgjord/grässvål el dyl. Hade dock ett dike dom vi fyllde med gamla tegelpannor som vi ville bli av med, krossade dom och fyllde upp diket. Tada! Dränering:banana:

Seda la vi bara dräneringsgus :idea:

Hyffsat billigt och fungerar kanoon:D
Lite djup på några ställen där det ligger för mycket massor, har dock inte blivit klar att ta bort det...:angel:

Diket, som ni fyllt med tegelkross, vart/hur är det placerat? Dräneringsgrus, hur ser det ut? Är det liksom själva toppskiktet eller ridytan eller hur man ska säga, som är detta dräneringsgrus? Låter intressant med din variant. Har du bilder?
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Diket va/är placerat nästan mitt i och går genom hela banan, på längden.
Vi har även liiite liiite lutning på den då vi har en dagvattenbrunn nån meter ifrån ena kortsidan.

Visst står det lite vatten i den ibland, men mycket sällan så pass så att det inte går att rida.
När den fryser så är den fortfarande flexibel och med gung...hur bra blev den förklaringen...:angel:

Har inte lagt någon markduk, vilket jag iof ångar lite pga allt ogräs som växer...:crazy:


Har lite bilder på den..obsavera nu att det är paddocken jag vill visa, varken mig eller hästen behöver komenteras...:devil:

18043848.jpg


18043855.jpg


15380702.jpg
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Ok! Ser ju helt ok ut. Jag fick för mig att ni lagt markduk under. Men om man lägger det också så kanske det kan fungera riktigt bra.
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Läste detta om konstgödselsäckar istället för markduk, någon som provat? :idea: :idea:

Då jag hyr ett eget stall med två boxar, hagar förlagda på gammal åkermark funderar jag på att anlägga en högst provisorisk ridbana som inte kostar multum eftersom jag inte riktigt vet hur länge jag får stanna.

Har redan paddocken inhängnad med staket, behöver bygga dräneringsdiken, på med "markduk" och sedan någon form av underlag, det är där gödselsäckarna kommer in. Känner en massa bönder...

Någon som har ett svar? :)
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Borde kanske ta en nyare tråd men det var denna jag hittade.

Jag ska göra en paddock här hemma är tanken, en budget variant, måste alltså inte kunna användas 365 dagar/år.

Vi har tagit ner skogen och tagit bort stubbarna där den ska vara, tyvärr så är det VÄLDIGT mycket sten där :crazy: men men har nu tagit in priser från två olika "grävare" det ena gav ett pris på 15-20.000 utan kvitto för att göra marken plan och det andra ca 50.000 men då tas stenar bort och all matjord för han sa att det måste man göra, glömde dock kolla med denna om han gör jobb vid sidan av. vad måste man göra ska fixa bild på platsen men jag skulle helst vilja att hela alltet skulle hamna under 50.000 gärna runt 30.000 men det verkar ju inte funka? varför ska allt vara så dyrt :eek:
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Är själv i full gång med att anlägga en paddock. Hade ett antal stora stenar som forslats bort. Mitt tips är att nöj dig inte med att ta priset från två grävare utan kolla med flera. Är inne på min femte nu som jag fått riktigt bra pris ifrån. Vissa personer är intresserade av att köpa fyllnadsmaterial, på så sätt kan man få in en slant och få matjorden bortkörd. Samma gäller de som ska köra dit materialet, kolla med flera.

Slutnotan kommer bli ungefär 20.000 och räknar med att ridbanan ska bli en fullt fungerande budgetbana för ridning ett par gånger i veckan.

Vill bara tillägga att prisförslaget jag fick innan var 130.000 för exakt samma jobb, samma material, galen skillnad.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 602
Anläggning hej! har kollat runt lite på andra paddock-trådar men hittar inget direkt svar på hur mycket kostar det att bygga en paddock utan...
Svar
18
· Visningar
32 041
Senast: frittan
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 256
Senast: Mirre
·
R
Hästmänniskan Hejsan alla! Bukefalos forum har varit mycket till hjälp i mina undersökningar, fast kände ändå att jag var tvungen att bli medlem...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 035
Senast: Casacha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp