Bygga om garage till stall.

A

amandamazetti

Nu e det dax att bygga om garaget till ett stall. det är ett fint frächt garage tycker jag. 8x14 m är måtten så det är ganska litet, vi har tänkt att vi ska bygga ut det en bit också.

Kan ni hjälpa mig att lägga upp en ritning och hur mycket ska vi bygga ut.
Mina kram är att det ska vara 5 boxar, sadelkammare, foder/täckesförråd och uppbindningsplats/er.

och en fråga till
Hur högt i tak tycker ni är rimigt?

Sv: Bygga om garage till stall.

Sen minns inte jag alla regler, däremot ser jag att du skriver 5 boxar. Jag tror att du behöver ta reda på ordentligt vad som krävs av er, om det kan vara så att det behövs ansökas om förprövning för detta stall. Ta konstakt med miljö och hälsa i er kommun, be att få tala med den inspektör som har hand om hästar, djur/stallar. Jag tror att du får de bästa svaren där, hur du ska gå tillväga och i vilken ordning.

Jag tror att du behöver ta reda på ordentligt vad som krävs av er, om det kan vara så att det behövs ansökas om förprövning för detta stall.

Förprövning krävs alltid (om det inte har ändrats) när man bygger för fler än 4 hästar. Förprövning ansöker man om hos Länsstyrelsen.

Till TS: Om bara takhöjden är OK så blir det säkert ett bra stall. Vårt f d kostall är 7 x 14 meter, och vi fick in fem stora boxar och en sadelkammare. Tre av boxarna är 12,25 m2, en är 11,5 och en är 17 (fölningsboxen).
Skaffa gärna boken "Att bygga häststall" (en av författarna heter Michanek). Den boken var min bibel under planeringen och bygget.

Immer

2,20 är LÄGSTA takhöjd, sen beror det på hästen; utöver detta är MINIMI-MÅTT 1,5 x mankhöjd. Har du en häst på 1,70 så blir det alltså 1,7x1,5=2,55. Som lägst!

Är det ett garage så kommer du troligen att få se över ventilationen; att förvara bilar jämfört med hästar är helt andra krav! Kontrollera också först med din kommun att du får bygga om till häststall - har ett tidigare bygglov givits för garage så är det inte allom givet att du kan ha häst där.

Se också över vad för krav som finns för gödselhanteringen, det skiljer från kommun till kommun.

Immers bokrekommendation är solklar. Här finns mera info:
http://www.jbt.slu.se/publicering/misc_pub/hastbok.htm

Jag har inte sett något garage som blivit bra som stall!

Problem med takhöjd,problem med dålig luft.......osv.

Finns inget annat alternativ?

Jo mitt garage blir skitbra stall. Men här fans det en bra takhöjd (då lift funnits) och entelation satte vi in. Öppningsbara fönster fanns på varje tilltänkt boxplats.
men alla regletr har ju ett undantag:D

Jo mitt garage blir skitbra stall. Men här fans det en bra takhöjd (då lift funnits) och entelation satte vi in. Öppningsbara fönster fanns på varje tilltänkt boxplats.
men alla regletr har ju ett undantag:D
Vad satte ni in?? Entelation????

Liknande trådar

Anläggning Eventuellt ska vi ha hästarna hemma framöver. Vi har lagård och ett tomt utrymme där bredden är 4 m och längden är strax över 7 m...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 683
Senast: Johannna1
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 346
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar