bygga om bröstsele?

BulletForMyValentine

Trådstartare
läste i en gammal tråd om att de va nån här på buke som hade byggt om sig enkla bröstsele/ almänt jallad skitsele.
nu undrar jag om nån vet om de går o göra och isf hur.

ja har den billiga skitselen från börjes, går de att göra nått åt den?

tacksam för svar!

//B

Sv: bygga om bröstsele?

visst går det väl att kompletera med en baksele och draglinor men däckelen är på tok för klen och jämnar inte ut trycket på hästen.

Satsa på att köpa en ny sele, det finns bra selar från 2000kr och uppåt. Det lönar sig än att köpa lösa delar till skitselen, du kommer upp i stora summor då också!

Jag håller med incognito, satsa på en ny. Det finns endel billigare selar som är bättre än en skitsele. Bra selar har även mer andrahandsvärde än skitselar om du lessnar/hästen inte fungerar som körhäst.

men, om du vill bygga om den så går det med. OM du inte tänkte köra varje dag utan någon gång iveckan, då skulle jag rekommendera dig att köpa en riktgig sele. Till shettis finns dem från 1500:-

I grova drag: ta dina skakelremmar, sätt dem under tömringarna på nåt sätt så de bildar en ögla och du kan lägga skaklarna där i. (inte sätta fast dem, utan lägga dem i. )

Skaffa en baksele eller bromsad vagn.

Tillverka eller köp draglinor till svängeln som du fäster på vagnen. Tadaa!! en hyfsad sele som fungerar om vagnen är rätt balanserad och om du bara kör enstaka gånger.

men, om du vill bygga om den så går det med. OM du inte tänkte köra varje dag utan någon gång iveckan, då skulle jag rekommendera dig att köpa en riktgig sele. Till shettis finns dem från 1500:-

I grova drag: ta dina skakelremmar, sätt dem under tömringarna på nåt sätt så de bildar en ögla och du kan lägga skaklarna där i. (inte sätta fast dem, utan lägga dem i. )

Skaffa en baksele eller bromsad vagn.

Tillverka eller köp draglinor till svängeln som du fäster på vagnen. Tadaa!! en hyfsad sele som fungerar om vagnen är rätt balanserad och om du bara kör enstaka gånger.

jag ska köra max 1-2 ggr/veckan med liten rockard
okej det verkar inte för svårt att bygga om selen.

men du skriver att man ska lägga skaklarna i skakelremmarna men inte sätta fast dom. om man lägger skaklarna i skakelremmarna så kan ju rockarden glida fram mot haserna:eek:
då ska man sätta bakselen i rockarden eller?

tack för svaren!

förlåt att jag stör men kan man köra en liten ponny men en hemmagjord flakvagn och en gammal sliten brösta såkallad skit sele? ska bara köra ca 1 gång i månaden eller året. vagnen har ingen broms.

jag har aldrig kört ordentligt utan är själv lärd och har bara tolkat lite på fältet innan, och tömkört.

Ta hjälp! Det är det allra bästa, och ehetligen tycker jag ingen ska beöva dra med dåliga grejer.
Du bor i skåne-där finns det massor med körfolk, så kontakta dem, de hjälper dig!

Bullet: ska du köra mer än en gång i månaden ska du köpa en sele. Den du har är INTE bra. Ryggdelen fungerar inte, bröstan sitter fast, du har ingen baksele, och inga tömringar-ingen inställningsbar brösta. INget är bra....tyvärr, även om du bygger om den. Spara 500 /månad så har du snart en sele- Tömkör och öva in alla körkommando i några månader, träna med svängel och bildäck för att dra tungt, så har du sen en jättefin häst i vagn, med RÄTT sele. Under tiden kan du ju även kontakta tränare eller erfaren kusk så du kan mera än hästen den dagen du ska köra.
Sen kan du känna dig som en stolt kusk!

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 043
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·
L
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 512
Senast: Dentaku
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
792
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka