Bygga nytt hus

Kilauea

Trådstartare
Nån som byggt nytt hus på en tomt?
Var finns de gömda kostnaderna som man lätt kan glömma?
Färdigt hus eller rita själv?

Jag och mannen kom rätt långt i våra planer på att bygga. Men så hittade vi ett färdigt hus (som måste renoveras) på en perfekt tomt för oss som vi köpte istället.

Efter vi satt in oss i hur man bygger, vad att tänka på, vad ingår, vad ingår inte, vad allt kostar så var det absolut intressant. Att få ett hus som är helt nytt, perfekt planlösning för oss och byggt enligt senaste standarden med energiförbrukning osv, och inte behövs renoveras det första man gör, ja det är lockande!
MEN, det som gjorde det nästan omöjligt för oss, vi hade varit tvungna att sälja vår BR innan vi hade kunnat gå vidare med köp av tomt och själva byggandet. Vilket innebar att vi skulle stått utan hem i ca 1 år. Och i Sthlm är det inte lätt att hitta en HR när ingen av oss står i kö eller liknande. Så det att vi hittade ett hus och att vi hade haft svårt att finansiera ett bygge och tomtköp samtidigt som vi skulle bo nånstans som gjorde att det inte blev av. Sen måste jag säga att bankerna inte var hjälpsamma alls! Vi hade en BR som var värderad till 4,2 milj (som senare såldes för 4,4) samt inkomst tillsammans på ca 65 000 innan skatt. Men de var hemskt tjuriga med byggkreditivet och vi hade fått be min mans föräldrar att gå in som borgenärer, vilket känns trist när vi båda är över 30 båda två! Men när vi lånade till huset senare fick vi inga problem alls.

Dina andra frågor; det finns kostnader som man kanske inte tänker på, bla bygglov. Vad behövs göras med tomten, är det blött? Behövs det pålas upp? Sprängas, grävas? Borra efter vatten eller finns det kommunalt? (anslutning VA) Lagfartsavgift, byggherrekostnader, nyckelfärdigt hus/eller om ni snickrar ihopa det själva, byggsopor. Det finns mycket att betala för!

De flesta husleverantörer som vi kollade med erbjuder färdigritade hus, men att man kan ändra insidan och rita om. Fler sovrum/färre sovrum, klädkammare. Man kunde ändra det mesta på insidan i stort sätt, vilket är bra eftersom man kan få det precis som man vill ha det. Det kostade inget extra att rita om, men det finns alltid tillval, vi landade på ca 300 000 extra, och då var det bättre vitvaror, snyggare innedörrar, högre lister bla. Om vi hade byggt hade vi valt Vårgårda-hus, villa Rosendal med modifieringar.

Hojta till om det är något mer du vill veta! :)

Jag planerar ju att bygga nytt på samma plats som den här kåken står och jag kommer att temporärt flytta ner i verkstan medan jag bygger. Eftersom kåken redan står här men är delvis fallfärdig så kommer jag att köra på utan att fråga nån (ja va f*n, jag äger ju skiten) för antingen blir jag bostadslös och pank om jag ska söka alla tillstånd eller också bygger jag nytt för samma pengar. Jag kommer inte att låna nån större summa och budgeten ligger på max 200,000:-. Det räcker till en källare så då får det bli ett sk. Earth shelter house, nåt jag drömt länge om att få skapa. Nu gäller det bara att fortsätta spara pengar och jaga billigt byggnadsmaterial.

*Snälla Tomten, jag önskar mig ett lastbilslass Lecasten till jul.* :p

det kostar mer än man tror att fixa trädgården, man kan såklart vänta lite med den om pengarna tar slut, men det är alltid trevligt att kunna vara ute i annat än en jordhög/kalhygge, eller vad det nu är på tomten innan.
Det drar lätt iväg när man gör en massa små ändraingar, bara en sån sak som att sätta ditt ett par extra eluttag och lampor. allt som inte är standard kostar också extra extra, det är ofta bra rabatt på det som är standard, t ex de köksluckor som är standard är bra mycket billigare att välja än att välja ett par andra i sammam prisklass (om man köper från köksleverantören). Vår säljare sa inget om detta självmant, det kom bara en slutsumma, när jag krävde en specifikation av alla delkostnader och ifrågasatte det så kröp det fram.
Alla anslutningsavgifter kan vara dyrare än man tror, flera hundra tusen är inget ovanligt.

Skulla jag bygga nytt så skulle jag välja en timmerkåk i silvertall.
Massivt timmer i knuttimmerform.
något liknande
Timmerhus_Nacka_2961.JPG

Silvertall = Man ringbarkar tallarna. Väntar tills träden självdör för att sedan avverka dem. Virket blir då fyllt av harts och mycket väderbeständigt. Ordet silvertall eller fura kommer sig av att om man inte rödmålar virket så antar det efter några år en silverfärgad yta.

Liknande trådar

Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 062
Senast: nyttnick
·
Hemmet Efter många år och turer med kommun, länsstyrelse, domstol osv så har vi äntligen fått klartecken att bygga hus. Spännande, och...
Svar
11
· Visningar
1 023
Senast: Luff
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Hemmet Så småningom hoppas jag på att kunna flytta hem och bygga mig ett litet hus. Tyvärr har jag tummen mitt i hand …. Huset måste med andra...
Svar
16
· Visningar
1 237
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Världscupen 2024/2025