Jag och mannen kom rätt långt i våra planer på att bygga. Men så hittade vi ett färdigt hus (som måste renoveras) på en perfekt tomt för oss som vi köpte istället.
Efter vi satt in oss i hur man bygger, vad att tänka på, vad ingår, vad ingår inte, vad allt kostar så var det absolut intressant. Att få ett hus som är helt nytt, perfekt planlösning för oss och byggt enligt senaste standarden med energiförbrukning osv, och inte behövs renoveras det första man gör, ja det är lockande!
MEN, det som gjorde det nästan omöjligt för oss, vi hade varit tvungna att sälja vår BR innan vi hade kunnat gå vidare med köp av tomt och själva byggandet. Vilket innebar att vi skulle stått utan hem i ca 1 år. Och i Sthlm är det inte lätt att hitta en HR när ingen av oss står i kö eller liknande. Så det att vi hittade ett hus och att vi hade haft svårt att finansiera ett bygge och tomtköp samtidigt som vi skulle bo nånstans som gjorde att det inte blev av. Sen måste jag säga att bankerna inte var hjälpsamma alls! Vi hade en BR som var värderad till 4,2 milj (som senare såldes för 4,4) samt inkomst tillsammans på ca 65 000 innan skatt. Men de var hemskt tjuriga med byggkreditivet och vi hade fått be min mans föräldrar att gå in som borgenärer, vilket känns trist när vi båda är över 30 båda två! Men när vi lånade till huset senare fick vi inga problem alls.
Dina andra frågor; det finns kostnader som man kanske inte tänker på, bla bygglov. Vad behövs göras med tomten, är det blött? Behövs det pålas upp? Sprängas, grävas? Borra efter vatten eller finns det kommunalt? (anslutning VA) Lagfartsavgift, byggherrekostnader, nyckelfärdigt hus/eller om ni snickrar ihopa det själva, byggsopor. Det finns mycket att betala för!
De flesta husleverantörer som vi kollade med erbjuder färdigritade hus, men att man kan ändra insidan och rita om. Fler sovrum/färre sovrum, klädkammare. Man kunde ändra det mesta på insidan i stort sätt, vilket är bra eftersom man kan få det precis som man vill ha det. Det kostade inget extra att rita om, men det finns alltid tillval, vi landade på ca 300 000 extra, och då var det bättre vitvaror, snyggare innedörrar, högre lister bla. Om vi hade byggt hade vi valt Vårgårda-hus, villa Rosendal med modifieringar.
Hojta till om det är något mer du vill veta!