Bygga nytt hus

Snyggve

Trådstartare
Hoppas tråden ligger rätt :)

Är nyfiken på att bygga nytt hus. Så jag hoppas helt enkelt att många här har byggt nytt och vill svara på mina frågor ;)

Bor ni i stor eller liten stad?
Vad kostade tomten?
Vad kostade huset? Vilken typ av hus?
Vad kostade bygglovet och allt annat man måste ha (vad måste man ha?)?

Alltså - vad blev summan av precis varenda grej, från tom outgrävd tomt till färdigt hus?

Sv: Bygga nytt hus

Vi byggde nytt under 2008. Bor i sigtuna kommun, på landet.
Vi byggde ett hudikhus, ganska litet, 70 kvm + loft på 20 kvm.

Slutsumman, inkl köp av tomt, stannade på ca 1,5 milj. Men då anlitade vi endast snickare till att resa stommen, allting annat från grävning och gjutning till eldragning (som såklart besiktades av yrkesman) gjorde min sambo själv, med liiite ;) hjälp av mig.

Kan du dela upp summan och tala om vilket som kostade vad?

Roligt med svar! Hoppas på fler :)

Jag har inte byggt nytt själv men jag har varit med o monterat en del hus.

Om man köper ett modulhus eller ett med kompletta vägg sektioner så tänk på att vissa hus tar längre att montera än andra.
Monteringen kräver i många fall kran, antingen lastbilsmonterad kran eller mobilkran.
En mobilkran kostar allt från 1000/timme och uppåt beroende på storlek.
I vissas så ingår själva montering oavsett vilken krantyp som används men på några så gör det inte det och det kan bli dyrt om det är ett krångligt hus att montera.

Vi monterade ett hus för några veckor sedan och det var en otroligt konstig ritning och alla sektioner låg blandade huller om buller och det var riktigt bökigt att montera för man började med innerväggarna och slutade med gavlarna :S
Det borde varit helt klart på 1,5dag med två våningar och bjälklag emellan med tog istället 5dgr. och tyvärr är det ju sånt som kan drabba husköparens plånbok.

Betonghus är himla smidigt faktiskt, det skulle jag nog satsa på om jag skulle bygga nytt - annars så är jag frälst i Skidsta Hus :love:

Något annat som kommer mer o mer nu och som vad jag fattat, är ekonomiskt är betongfyllda frigolit block. Där bygger man väggarna i frigolit block som armeras och sedan pumpar man i betong i väggarna.
Ska tydligen vara rätt billigt att bygga och bli bra hur energisynpunkt när man bor i det.

Tomten kostade 500', huset kommer jag inte ihåg exakt, men ca 450'. Resning och tak gjorde snickare-90 000. Huset var modulhus. Resten var hyra av grävare och allt material invändigt. Det som ingick i huset var -färdigt utvändigt + väggar tom lister inne. Men vi extraisolerade och bor nära Arlanda så luftis har krav på extramaterial i väggarna, typ 2gipsskivor + 1plyfa i väggen osv.
Vi har inte gjort några utsvävningar, utan hållt oss på så lågt pris som möjligt, men hade såklart krav på att bli nöjda :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 646
Hemmet Så småningom hoppas jag på att kunna flytta hem och bygga mig ett litet hus. Tyvärr har jag tummen mitt i hand …. Huset måste med andra...
Svar
16
· Visningar
1 276
Senast: ufot
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 186
Senast: cewe
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 232
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka