Bygga muskler vid manken

R

Raeman

Finns det något särskilt sätt att bygga upp musklerna bakom manken? Eller kommer det att byggas upp nu när jag byter sadel av vanliga ridningen? (Den gamla har hängt och tryckt där så han är inte så musklad där just nu :crazy: )

M.

Jo det kommer automatisk om du rider varierat, bar musklerna får plats att vidga sig (alltså med en passande sadel..)

Min häs saknar också muskler vid manken pga att sadeln har varit för trång. Har tagit hjälp av sadelprovare att prova ut en ny sadel, och enligt henne kommer det INTE att byggas några muskler där så länge det ligger en sadel där, även om det är en som passar..... Hennes råd var att låta hästen arbeta en hel del utan sadel. Löshoppning, barbacka ridning, tömkörning ut och promenera osv. Ett realistiskt mål är att försöka att ha ett arbetspass i veckan utan sadel.

Promenera mycket så att hästen får länga ut överlinjen och jobba utan ryttare. Och se till att fodra så att muskler kan byggas.

Jag har börjat att rida barbacka ibland, det är ju bra för min sits och balans också. Tömkör gör jag med gjord, blir det inte samma sak då, att gjorden "ligger i vägen"? Longerar gör jag dock utan inspänning så där skippar jag gjorden!

M.

Så har iaf jag lärt/läst mig att iaf på en omusklad häst så kommer det automatiskt av ett varierande arbete, men det kanske är annorlunda på "felmusklade" hästar?

detta är tex hämtat från sadelsidan.se
"Det vanligaste felet man gör är att man tar en för smal bom. Har du en häst som inte är färdigmusklad, dvs lite "takig" över ryggen, och du köper en sadel därefter, kommer hästen förmodligen aldrig att bredda sig som du önskar. Ta då en storlek för stor bom, använd hellre en gelepad så länge om det är risk att sadeln ska hamna för nära ryggraden. Då finns det plats för hästen muskler att jobba och bygga upp sig som de ska. När en hästs rygg är välmusklad och"klar" är ryggraden INTE längre högsta punkten. Det har då bildats som filéer på var sida och där ryggraden utgör en fördjupning i mitten."

Jo, jag tror att muskler kan byggas även med sadel. Jag har själv fått "palla upp" min sadel och lite bättre har det blivit eftersom det blivit bättre med plats. Annars skulle ju alla med unghästar rida barbacka!!! De har ju knappast alla muskler från början! Att jag har börjat rida barbacka är mest för att jag inte tror att min sadel ger tillräckligt utrymme för muskelbyggning trots upp-pallningen. Men jag ska köpa en ny nu, som det finns lite extra plats under så förhoppningsvis kommer musklerna växa nu!

M.

Har tagit hjälp av sadelprovare att prova ut en ny sadel, och enligt henne kommer det INTE att byggas några muskler där så länge det ligger en sadel där
Då har du tyvärr hittat en dålig sadelprovare. Passar sadeln så kommer det byggas muskler. Dock får man vara beredd på att sadeln inte kommer passa efter en stund och man får byta igen. Det kan behövas 3-4 sadelbyten inom loppet av ett halvår! Inte nödvändigtvis till vidare bom, utan olika form på bommen.

Jag tror tyvärr att hon har rätt och då när det gäller vanliga engelska sadlar och förmodligen även bladsadlar typ western. Däremot så tycker jag det verkar som bomlös sadel kan fungera som om man inte hade sadel alls. Men det bästa är väl att rida barbacka, tömköra osv. om man inte bestämt sig för att börja rida bomlöst ändå. Har faktiskt även lärt mig att hoppa i min bomlösa sadel.
Hälsning Maja

Tyvärr så handlar det ju inte om att hästen inte bara utvecklar sina muskler då man använder en för trång sadel, utan det handlar om att hästens muskler bakom manken förtvinar, försvinner nästan helt. I det läget är det mycket svårt att bygga helt nya muskler igen så länge det finns tryck där. När musklerna inte finns så behövs en trängre sadel och köper man en bredare för att ge utrymme så trillar den tyvärr ner och trycker ändå.
En unghäst som inte blivit riden än har oftast ganska fina muskler bakom manken och en tämligen rund rygg. Dem skall man bygga på. Ibland hör man t.o.m. sådana förskräckliga saker som att unghästens rygg nu utvecklats och att den "byggt manke". Det enda sättet för en manke att bli mer framträdade är ju om musklerna där försvinner.
Hälsning Maja

Mjae, manken kan "komma upp" med just muskler och för att de ändrar om på ryggen fram och tillbaka innan de är klara. Då menar jag inte en utstickande "benflisa" med gropar på sidorna.

Min ändrar sig just nu sanslöst mycket och har ett tag haft oken manke, nu är den "låg" igen samtidigt som ryggen har kommit upp bak så hon har fått "svank2 (välmusklad är hon men baken är så hög just nu). Det tar henne ungefär 3-4 veckor att muskla sig ur sadlar :crazy:

Hans muskler har vuxit, med gamla sadeln på men lite upp-pallad. Den ligger ändå inte helt bra så jag tror nog att med den jag har på gång nu (som kanske har liiite, liiite extra utrymme) så kommer de utvecklas mer. Den ligger inte och trycker och hänger på manken som min gamla. Då kan han ju inte heller röra sig som han ska.

Sen tror jag säkert att det allra bästa är att inte ha något på ryggen alls så musklerna har absolut frihet! :) Det är därför jag har börjat rida lite barbacka ibland.

M.

Mycket träning från marken (löslongering, longering och tömkörning med gummiband(halsförlängre) eller chambon).

Ja genom att träna rätt och ha en sadel som tillåter att manken kan komma upp.

Förra året bytte jag ut (slängde :angel:) min gamla sadel som bla var för smal för min häst, hon hade inga muskler runt manken alls :( Jag red då utan sadel i 3 månader, tömkörde och promenerade med henne och tog sedan ut en sadelutprovare efter ca 3-4 månader och då hade hon fått mycket finare muskulatur runt manken, även om den gott kunde bli ännu bättre. Då provade han ut en sadel som var lite lite stor, så det fanns plats att växa men den ligger fortfarande jättebra nästan ett år senare.

Jag hade skippat sadel ett tag.

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
569
Senast: Myzan87
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
800
Senast: Svartkatt
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
221
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama