Bygga muskler på skonsamt vis

MissourisTopsanna

Trådstartare
Jag var ju lite besviken på Ilos kropp då han rakades. Hade önskat lite mindre hull och mer muskler. Därför har jag tagit det som uppdrag att bygga på lite muskler nu, hullet räknar jag med försvinner i och med ökad träning, så ska inte dra ned på maten. Vill helst öka maten.

Men till sak, han går med viktmanschetter nu, varannan dag på frambenen och varannan dag på bakbenen. Han skrittar i cirka 10-15 min. Han går även med klövjeväska varannan dag i cirka 30-40 min i skritt. Utöver det så springer han och tränar lydnad. Drar på vintern, men ha låtit bli att cykla och dra med han nu på sommaren eftersom att jag upplever att han har någon mystisk hälta som visar sig då. Han simmar även när vi får tid, men kanske 3 gånger i veckan blir det.

Mina funderingar är, kan han ha viktmanschetterna samtidigt som han går med klövjeväskan? Ska han endast skrittas med klövjeväskan eller funkar det att variera med trav? Samma sak med viktmanschetterna? Hur ofta och hur mycket hade ni ökat vikterna på manschetterna och klövjeväskan?

Är det något som har något smidigt och bra träningsprogram eller tips för att bygga muskler så skonsamt som möjligt?

img_0592_53b316bfddf2b3209708b0af.jpg

Så här ser han ut idag :)

Har du varit med honom till fysioterapeut? Mina hundar har fått fånigt lätt att muskla sig efter att vi fått ordning på deras kroppar. Jag är m.a.o. rätt säker på att när hunden kan använda kroppen fullt ut, röra sig fullt ut även under enkla koppelpromenader osv, då blir det också lättare för den att bygga muskler.

Jag var ju lite besviken på Ilos kropp då han rakades. Hade önskat lite mindre hull och mer muskler. Därför har jag tagit det som uppdrag att bygga på lite muskler nu, hullet räknar jag med försvinner i och med ökad träning, så ska inte dra ned på maten. Vill helst öka maten.

Men till sak, han går med viktmanschetter nu, varannan dag på frambenen och varannan dag på bakbenen. Han skrittar i cirka 10-15 min. Han går även med klövjeväska varannan dag i cirka 30-40 min i skritt. Utöver det så springer han och tränar lydnad. Drar på vintern, men ha låtit bli att cykla och dra med han nu på sommaren eftersom att jag upplever att han har någon mystisk hälta som visar sig då. Han simmar även när vi får tid, men kanske 3 gånger i veckan blir det.

Mina funderingar är, kan han ha viktmanschetterna samtidigt som han går med klövjeväskan? Ska han endast skrittas med klövjeväskan eller funkar det att variera med trav? Samma sak med viktmanschetterna? Hur ofta och hur mycket hade ni ökat vikterna på manschetterna och klövjeväskan?

Är det något som har något smidigt och bra träningsprogram eller tips för att bygga muskler så skonsamt som möjligt?

Hur länge har han gått på det träningsprogrammet? Hur ofta har han vilodagar? Periodiserar du träningen? Kör du det här som grundträning eller är det året om?

Var inte rädd för att lägga in vila. Träning bryter ner kroppen medan vilan bygger upp den. Får inte kroppen tillräcklig återhämtning så kommer hunden inte att kunna bygga upp kroppen, utan risken är istället att den försvagas.

• Eftersom hunden har en mystisk hälta som kommer och går så tycker jag att R_C:s förslag att gå igenom hunden är en klok inledning.
  • Har träningsprogrammet varit så tungt som det du beskriver under en längre tid så tycker jag att du ska prova att lätta på träningen. Men även variera den mer.
  • Som en tredje sak så kan det faktiskt vara så att man ibland får acceptera att man har en hund som kanske aldrig kan bli så biffig. Hundar föds med olika förutsättningar att bygga muskler beroende på vilken fibertyp som dominerar. Nu kan jag absolut inget om BC:s, men jag vet ju att det är en uthållig hund och den torde därför har en stor andel muskelfibrer av typen I, vilket gör musklerna slankare. Jämför med en sprinter som whippet eller greyhound som kan ha 80-100 % typ IIa, vilket också gör att de har lättare att bygga bulligare muskler. Hunden ska så klart oavsett muskeltyp inte vara omusklad, men den slutliga storleken på musklerna tycker jag att man ska bry sig mindre om.

Jag var nog inte så tydlig :) började med detta träningsprogram i veckan och villa ha tips på hur jag skulle fortsätta att lägga upp det :) han har blivit undersökt och röntgad för den tidigare hältan. Den försvann direkt vi slutade cykla och har inte visat sig fast han fortsatt konditionsträna på andra vis. Jag har aldrig musketörernas min hund förutom den korta period då han drar på vintern, men det är ju inte direkt tungt drag utan längre sträckor med lätt drag. Det är nu jag vill prova bygga lite muskler med hjälp av vintmanschetter och klövjeväska . Tidigare har han bara sprungit och simmat :)

Jag fick tips om en bra fysoterapeut som jag tänkt besöka senare i sommar. Har dock ej gjort det ännu :) känner ingen brådska med det då han ej är halt eller stel på annat vis, men han ska givetvis ändå få ett besök för att se om det finns något eftersom det verkar visa sig vid hård cykelträning.

Han har knappt någon vikta alls nu första veckan, ska lägga på det väldigt försiktigt tänkte jag.
För att bygga muskler kan du ha både viktmanchetter och klövjeväska på, tips är att gå ut i skogen över stock och sten så han får lyfta på fötterna ordentligt samtidigt. Men ta det lugnt med upptrappningen av träning :)

Jag fick tips om en bra fysoterapeut som jag tänkt besöka senare i sommar. Har dock ej gjort det ännu :) känner ingen brådska med det då han ej är halt eller stel på annat vis, men han ska givetvis ändå få ett besök för att se om det finns något eftersom det verkar visa sig vid hård cykelträning.

Det absolut värsta man kan göra är att vänta tills det blir ett stort problem med något, i det här fallet att vänta med ett fysioterapeutbesök för att hunden i dagsläget bara visar en hälta vid hård träning. Det är tusen gånger bättre att redan då ta reda på vad som är fel, för ja, något ÄR ju fel eftersom hunden haltar vid hård träning. I bästa fall kan man då åtgärda allt så att det går snabbt att få det bra. Väntar du tills hunden går orent även vid "vanlig" träning så är risken att hunden blir så förstörd i kroppen att det inte går att få den bra igen.

Okej! :) ja nu första veckan är det bara skritt med lätta vikter, nästa väcka tänkte jag öka längden skritt och eventuellt liiite vikt. Sen kan jag ju successivt börja ta korta turer i skogen där han får lyfts fötter med manschetterna. Så bygger jag på det så. Hur vet man när det är läge att öka vikter och längd? Själv när man tränar känner man det, svårare att avgöra när det är dags för en annan individ?

Det absolut värsta man kan göra är att vänta tills det blir ett stort problem med något, i det här fallet att vänta med ett fysioterapeutbesök för att hunden i dagsläget bara visar en hälta vid hård träning. Det är tusen gånger bättre att redan då ta reda på vad som är fel, för ja, något ÄR ju fel eftersom hunden haltar vid hård träning. I bästa fall kan man då åtgärda allt så att det går snabbt att få det bra. Väntar du tills hunden går orent även vid "vanlig" träning så är risken att hunden blir så förstörd i kroppen att det inte går att få den bra igen.

Hunden är undersökt och röntgad sv flertalet ortopeder och har träffat sjukgymnast. Blev friskförklarad. Nu för någon månad sedan visade han hälta i två dagar och jag blev orolig att det var samma hälta (så som man kan hetsa upp sig ;) ) och har lagt ned cyklonen helt då jag tror att det var annledningen. Hältan försvann och har inte visat sig sen jag tog upp träningen igen. Har dock avstått cykling då jag är rädd att det kommer tillbaka. Det är alltså bara mina farhågor. Jag har en fullt frisk undersökt hund. Men ja, när jag har möjlighet ska han få träffa den fysioterapeut jag blev rekommenderad i sommar då jag håller med om att man ska vara på den säkra sidan. Jag är student och måste tyvärr anpassa det efter kassan, är det inte akut så väntar jag tills jag har råd senare i sommar :) och eftersom hunden är frisk är det ej akut.

Han har inte visat hälta vid hård träning i övrigt. Utan det var efter att vi cyklat mer än vanligt, bytte ut det mot annan hård träning vilket inte gett någon hälta. Det kan har varit något tillfälligt, men ja det kan också vara kopplat till den hältan han hade då han var 1år (han är tre år nu). Och för att vara säker att det inte är det och bara något tillfälligt så ska jag komma upp det :)

Han har inte visat hälta vid hård träning i övrigt. Utan det var efter att vi cyklat mer än vanligt, bytte ut det mot annan hård träning vilket inte gett någon hälta. Det kan har varit något tillfälligt, men ja det kan också vara kopplat till den hältan han hade då han var 1år (han är tre år nu). Och för att vara säker att det inte är det och bara något tillfälligt så ska jag komma upp det :)

Allt du skriver låter som min Wahidah. Jag vet inte om du hängt med på allt som varit med henne, men i hennes fall missade såväl veterinärer som folk på hundrehab-ställen att något var fel. Först när vi kom till en riktigt bra fysioterapeut hittades felet, en skada hon fått som unghund och som aldrig läkt helt bra. Den hade gjort så att hon till sist bara var bra i hals och mellanhänder, resten var dåligt och det fanns även artros i knäna, men likförbannat hade en veterinär en vecka innan fysioterapuetbesöket sagt att hon var helt ok och nog hade hon vunnit sin klass på en stor salukiutställning ett halvår tidigare samt presterat bra på lure coursing-fälten. Jag tror ingenstans att du inte är mån om din hund, jag önskar bara att andra slipper genomgå samma grej som jag tvingats vara med om just eftersom vi inte kom till rätt ställe i tid.

Allt du skriver låter som min Wahidah. Jag vet inte om du hängt med på allt som varit med henne, men i hennes fall missade såväl veterinärer som folk på hundrehab-ställen att något var fel. Först när vi kom till en riktigt bra fysioterapeut hittades felet, en skada hon fått som unghund och som aldrig läkt helt bra. Den hade gjort så att hon till sist bara var bra i hals och mellanhänder, resten var dåligt och det fanns även artros i knäna, men likförbannat hade en veterinär en vecka innan fysioterapuetbesöket sagt att hon var helt ok och nog hade hon vunnit sin klass på en stor salukiutställning ett halvår tidigare samt presterat bra på lure coursing-fälten. Jag tror ingenstans att du inte är mån om din hund, jag önskar bara att andra slipper genomgå samma grej som jag tvingats vara med om just eftersom vi inte kom till rätt ställe i tid.

Jo jag har varit med om tidigare att veterinärerna missat artros på förra hunden. Därför tog vi extra många bilder och skickade dem till två olika ortopeden och han har även blivit undersökt av ortoped och sen gått till sjukgymnast. Men givetvis kan det ha missats något, detta var när han var 1år. Nu är han tre och visade lätt hälta i två-tre dagar, jag kopplade det genast till det men det behöver inte vara det. Men du har rätt att det endå bör kollas upp och det ska jag göra i sommar :)

Jag kan nog mer om träning av häst än hund iofs men klättring och att gå lite offroad i skogen tror jag är bra.

Kanske är samma princip på hund som människa att vill man ha bulligare muskler-mer vikt eller tyngre arbete men färre reps eller mindre längd på träningen. Bara en teori. Sen spelar ju fodret in också för muskelbyggandet.

Jag tänker lite lika då det kommer till hund och häst. Det är lättare att klättra med häst då man sitter på haha, svårar att göra det bra med hund om man inte vill dö själv. Visst jag kan kasta en boll upp men då springer han lika snabbt ned och det vill jag inte. Men skulle ju kunna skritta honom i uppförsbackar. Så får jag väl träna lite själv på köpet ;) Men skogspromenader offroad med viktmanschetter och klövjeväska ska vi absolut köra på! Ortopeden tyckte att han skulle gå mycket i skog och mark för att bygga upp då han var yngre. Nu hänger han ju mest med mig på stigarna, så jag får dra på mig stövlarna :)

Jag var och kollade igenom min hund och fick ett träningsupplägg för 8 veckor till min lite överviktiga och dåligt musklade hund.
Hon började med att kolla igenom och mäta honom så att han var jämn i kroppen innan hon skapade programmet.
Nu blir det viktmanchetter, klövjeväska, pilatesboll, situps och konditionsträning (cykel, löpning eller simning).
Jag kunde ha viktmanchetter och klövjeväskan på samtidigt som vi sprang/cyklade sa hon.

Viktmanschetter och klövjeväska samtidigt som hunden springer? Det vågar jag nog inte.. En pilatesboll har jag länge velat införskaffa för att träna balans!

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 882
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej! Är det någon som har tips på skonsamma sätt att bygga muskler på en hund? Jag har en schäfertik på 2 år som behöver bygga muskler...
Svar
7
· Visningar
1 291
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 495
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 704
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama